Jump to content

Baugthruster QL BP300 lekker olje

Sjøvind

Recommended Posts

Oppdaget litt væske i tunnelen i fjor da båten var på land, men hadde ikke mulighet til å gjøre noe med det da. Har fulgt litt med det påfølgende året, kan av og til se en oljefilm på vannet ved baugen, har også måttet etterfylle litt et par ganger. Regner med det er noen tetninger som må byttes. Har spurt hos Volvo Penta-forhandler, men de fører ikke lengre QL-thrustere.

Thrusteren er ca 2000 mod, noen som har tips til hvilke tetninger som er på undervannshuset og hvor jeg kan få tak i det? Helst fysisk butikk i Bergensområdet slik at jeg kan ta med de gamle tetningene.

Tess har nok disse tetningene, det er helt ordinære dobbel lip tetninger, antakelig 2 stk. samme som det var på min Engbo XF60. Men tenker du (muligens) har litt tynnere aksling. På XF60 har tetninga dimmensjon 40x17x7mm. (17mm akseldiameter).

Er gjerne et SKF produkt.

TETNINGSRING DOBBEL-LEPPE (tess.no)

Din thruster heter også Engbo XF30VR. QL var en betegnelse Volvo Penta brukte på den samme modellen solgt gjennom Penta's distrubusjonsledd.

Takk igjen for nyttig info! Ser ut som det bare er en tetningsring pluss pakning til tappeskruen da.

Har sjekket brukermanualen også nå. Der står det at det ikke skal være anode på BP300 og BP450.

Men hvilken olje skal brukes? I manualen står det «Use only QL Bow thruster oil», ingen spesifikasjon. Jeg har etterfylt fra en kanne som fulgte med båten og har samme farge som oljen i reservoaret:

IMG_6362.jpeg.92f034b8669756054e048c84700949c0.jpeg

Den oljen der er ment for hydraulisk styring, og er neppe egnet for baugpropellen. 

Sleipner anbefaler girolje med EP-tilsetning på sine baugpropeller. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...