Sjøvind Startet 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2024 Oppdaget litt væske i tunnelen i fjor da båten var på land, men hadde ikke mulighet til å gjøre noe med det da. Har fulgt litt med det påfølgende året, kan av og til se en oljefilm på vannet ved baugen, har også måttet etterfylle litt et par ganger. Regner med det er noen tetninger som må byttes. Har spurt hos Volvo Penta-forhandler, men de fører ikke lengre QL-thrustere. Thrusteren er ca 2000 mod, noen som har tips til hvilke tetninger som er på undervannshuset og hvor jeg kan få tak i det? Helst fysisk butikk i Bergensområdet slik at jeg kan ta med de gamle tetningene. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 Tess har nok disse tetningene, det er helt ordinære dobbel lip tetninger, antakelig 2 stk. samme som det var på min Engbo XF60. Men tenker du (muligens) har litt tynnere aksling. På XF60 har tetninga dimmensjon 40x17x7mm. (17mm akseldiameter). Er gjerne et SKF produkt. TETNINGSRING DOBBEL-LEPPE (tess.no) Din thruster heter også Engbo XF30VR. QL var en betegnelse Volvo Penta brukte på den samme modellen solgt gjennom Penta's distrubusjonsledd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 2.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2024 Takk for godt svar! Det er en tappeplugg på undersiden, kanskje lurt å bytte pakning på den også. Noen som vet om det skal være anode på disse? Har ikke funnet noe festepunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Sjøvind skrev for 9 timer siden: Takk for godt svar! Det er en tappeplugg på undersiden, kanskje lurt å bytte pakning på den også. Noen som vet om det skal være anode på disse? Har ikke funnet noe festepunkt. Du kan se i reservedelslista her, tror ikke det er sink på disse. Er iallefall ikke det på XF60 modellen: QL_PARTS_LIST.pdf (moegster.no) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 3.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2024 Takk igjen for nyttig info! Ser ut som det bare er en tetningsring pluss pakning til tappeskruen da. Har sjekket brukermanualen også nå. Der står det at det ikke skal være anode på BP300 og BP450. Men hvilken olje skal brukes? I manualen står det «Use only QL Bow thruster oil», ingen spesifikasjon. Jeg har etterfylt fra en kanne som fulgte med båten og har samme farge som oljen i reservoaret: Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Den oljen der er ment for hydraulisk styring, og er neppe egnet for baugpropellen. Sleipner anbefaler girolje med EP-tilsetning på sine baugpropeller. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Sjøvind Svart 4.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Ok, takker. Tenkte det ikke var optimalt, men måtte fylle på noe. Thrusteren er ikke kjørt mange minuttene denne sesongen, så satser på det har gått bra. Litt googling foreslår SP150 girolje, hva tenkes om det? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Var visst ikke helt bom likevel med den oljen. Spurte mitt lokale VP-verksted, de anbefalte Ultraflex OL 150. De mente det er samme spesifikasjoner på min olje (VG 15). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.