Jump to content

Anbefalt bensintilsetning

roesok

Recommended Posts

Ser jeg må kjøpe ny bensintilsetning. Pleier å ha på en skvett på tanken til to utenbordsmotorer og en snøfreser. Alt selvfølgelig Honda... Og bruker kun 98 oktan. 
Men er det "hipp som happ" hva en bruker av slikt lurium? Vurderer bl.a. disse to variantene.

IMG_9289.png

Skjermbilde (401).png

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Så du tilsetter sprit? Alt kondensfjerner gjør er å løse opp vannet i et stoff som også løses i bensin. Vanligvis isopropanol, SVJV. Blir det for mye vann ramler det ut i bånn. Men vannet er der like herlig, spørsmålet er bare hvor det tar veien.

Hold tankene fulle, det hjelper mye. Og så fjerner du kondens og utfall med utpumping av bånnsubbet på våren - eller høsten i tilfellet snøfreser.

Noterer en massiv skepsis mot en liten dose bensintilsetning på tanken. Er det ingen som har noe positivt å si om den slags lurium? Mange som selger varianter at dette. Ser Biltema skriver om sin variant:

• Kan brukes til alle typer drivstoff.
  • Stabiliserer drivstoffet ved lagring.
  • Forhindrer utfelling og oksidering i systemet ved lagring.
  • Rengjør effektivt for belegg, oksidasjon og sot.
  • Smører hele drivstoffsystemet.
  • Svært god korrosjonsbeskyttelse mot fuktighet og etanoldrivstoff.
  • Forhindrer oppbygging av belegg.
  • Eliminerer kondensvann, noe som forhindrer isdannelse.
  • Reduserer utslipp og eksos.
  • Skader ikke katalysator eller partikkelfilter.
  • Er også et godt blyerstatningsmiddel i bensin.

Vil tro at det er noe i dette; altså at det ikke bare er tull og tøys... 

Er enig i kommentaren om å sette båten på stallen med full tank - evt mest mulig tom tank. Benytter ellers et ekstern drivstoffilter som fanger opp mye vann. Vurderer en slik utgave som har egen vannutskiller i bunnen og som kan tappes. 

Skjermbilde (402).png

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

At det "Neppe noe i det som koster over 10kr literen i bulk…" er ren synsing og ikke dokumenterbart. Når det gjelder egenskapene til disse bensintilsetningene så er det i markedsføringen underlagt "Lov om kontroll av markedsføring". Under "§ 7.Villedende handlinger" heter det at: En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne.

Om de fabelaktige egenskapene som bl.a. Biltema lister opp er villedene og dermed uriktige vil jeg tro Forbrukertilsynet oppretter en sak overfor Markedsrådet. Kan ikke se det har skjedd. 

roesok skrev 20 minutter siden:

Om de fabelaktige egenskapene som bl.a. Biltema lister opp er villedene og dermed uriktige vil jeg tro Forbrukertilsynet oppretter en sak overfor Markedsrådet. Kan ikke se det har skjedd. 

Forbrukertilsynet leter ikke opp slike ting men om noen kommer med en fornuftig/velbegrunnet klage så kan de gjerne ta tak i det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
roesok skrev for 2 timer siden:

Er det ingen som har noe positivt å si om den slags lurium?

Det er mange her inne med mye /veldig mye relevant erfaring, så da er det naturlig at holdningen til lurium er generelt negativ.
Min personlige mening er at det grenser til svindel.

roesok skrev 18 minutter siden:

Hvordan vil du bevise at en pakning blir sprø etter 6 år, når produsenten anbefaler å bytte hvert femte år....

Dette handler om svært krevende bevisførsel.

roesok skrev for 2 timer siden:

Benytter ellers et ekstern drivstoffilter som fanger opp mye vann. Vurderer en slik utgave som har egen vannutskiller i bunnen og som kan tappes.

Klokt valg:thumbsup:

Gjær det til en vane å drenere forgasseren, helst flere ganger i året. Din Honda påhenger og snøfreser er begge konstruert for, og utstyrt med avtapping i bunnen av forgasseren.
Snøfresen stenger du bensinkrana på, så drenerer du forgasseren, og lar forgasseren stå tom gjennom vår, sommer og høst.
Om du bruker påhengeren kun om sommeren så gjør det samme med den. (stenge bensinkran blir da erstattet med "ta av bensinslangen" 

Husk: Bensin er mye lettere enn vann, så alt vann legger seg på bunnen og binder seg til all dritten. Bedre å tappe det ut, enn å kjøpe svindellurium som løser det opp slik at du kan forsøke å tyne det gjennom motoren i stedet.... eller ??

roesok skrev for 8 timer siden:

Pleier å ha på en skvett på tanken til to utenbordsmotorer og en snøfreser. Alt selvfølgelig Honda... Og bruker kun 98 oktan. 

Slutt med det  og ikke ødelegg bensinen

roesok skrev for 7 timer siden:

Tror det har en viss effekt; spesielt med å fjerne noe kondens i tanken i løpet av en vinteren

Jeg slipper Sommer/vinterlagring  kjører alt av motorer på rutiner sommer som vinter. 

Alle er Startklare  året rundt.

Ikke helt sant, 5 HK står med løs tennplugg får en sprut smo. i sylinderen og er et par drag i snora i de 4 mnd. på vinteren.

Fant på i sommer og  tømte bensin tanken på snø freseren etter 10 års drift , ikke usynlig vann eller smuss.

Grasklipperen er vel 40 år står meg 1/2 tank ikke rengjort den tanken enda.

den har en svakhet , stopper jeg den  så må jeg ta av luftfilteret for i få start  på varm motor, Hjalp ikke å kjøpe nytt  luftfilter (svamp) hvert sånn bestandig. ellers starter den på  2-3 draget.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

SveinHa skrev for 2 timer siden:

Forbrukertilsynet leter ikke opp slike ting men om noen kommer med en fornuftig/velbegrunnet klage så kan de gjerne ta tak i det.

Ja ja, tyder på at ingen har klaget på info om disse produktenes egenskaper. Og OM noen har klaget så har ikke Markedsrådet funnet noen grunn til å reagere. 

https://bilxtra.no/alron-bensintilsetning

subwoofer skrev for 13 timer siden:

Ser det ut til å være for godt til å være sant, er det mest sannsynlig for godt til å være sant. Og når du ser literprisen på luriumet skjønner du hvorfor de gjerne vil selge det. Neppe noe i det som koster over 10kr literen i bulk…

En av mine påhengsmotorer er en 100 hk fra 1997. For noen få år siden begynte den å tidvis gå veldig rykkete når jeg gav full gass eller noe i nærheten av full gass. Den droppet brått 1/4 av turtallet og så kom det brått og plutselig tilbake til fullt turtall og slik fortsatte det med ujevne mellomrom på uforutsigbart vis.

Når den brått mister 1/4 av turtallet så betyr det også at den mister 1/4 av effekten, og siden det er en 4 sylindret motor så antok jeg det ar noe med tenninga til en sylinder, det skjedde jo tross alt ekstremt brått som om man slår av/på tenninga til en sylinder. Jeg snakket med en tidligere Yamaha-mekaniker og forklarte problemet og lurte på hva tennpluggledning (og den dyre klumpen som henger på) kostet, men han svarte at den var veldig dyr og at han heller trodde det var vann som skapte problemet i høyhastighets-delen av forgasseren (den gikk jo helt fint på lavt turtall). Han anbefalte Alron bensintilsetning (flaska ser ut som bildet til trådstarter) og jeg kjøpte denne og brukte en liten skvett pr tank.

Problemet forsvant da og kom bare tilbake de gangene jeg hadde glemt å fylle på Alron, så det var tydelig at det hadde en positiv effekt å bruke Alron benisntilsetning på den motoren da det løste det som var et stort problem. Det er jo også farlig med disse brå hastighetsendringene som er helt uforutsigbare.

Mot slutten av forrige sesong gikk jeg over fra 95 oktan til 98 oktan og da har problemet forsvunnet og jeg trenger ikke lenger å fylle på Alron bensintilsetning.

Problemet begynte vel omtrent da man begynte med å tilsette 10% bioetanol i bensinen og sluttet da jeg gikk over til bensin uten bioetanolen, så det er opplagt boietanolen som skaper problemet og at Alron løser det problemet som miljøvernerne har skapt. Heldigvis så går det fortsatt an å få tak i bensin uten bioetanol ved å kjøpe 98 oktan, så da kjøper jeg kun det til motorene mine (med unntak av 15 liter i år etter 2-3 bomturer til stasjoner som har hatt 98 oktan, men hvor de ikke lenger kunne levere det akkurat da.

Tror det er ca 5-600 liter bensin jeg har brukt på største båten min i år.

En lokal bensinstasjon har forøvrig økt bensinsalget sitt endel ettersom de har 98 oktan, mens nærmeste konkurrent (og mange andre) ikke leverer det. Det er jo ikke så rart når de tar markedsandeler fra dem som ikke kan levere det folk vil ha, som er etanolfri bensin så man slipper å ødelegge motorer og få massevis av problemer.

Tenk om vi hadde hatt politikere som hadde forstått hvordan bioetanolen fungerer og kunne fått stoppet galskapen. Jeg vil jo helst ha 95 oktan til motorene mine da det er det de er laget for, men det er mye viktigere å slippe bioetanolen og da velger jeg heller 98 oktan. Det blir til tider endel ekstra kjøring da jeg iblant må et stykke for å få tak i riktig bensin. Har jo hendt jeg har tatt bilen og kjørt to mil for å fylle bensin istedenfor å fylle på brygga hvor de da bare hadde bensin med bioetanol. Det er miljøvern i praksis.

Det du ikke skal undervurdere er at ideell dysing er forskjellig for E10 og E0/E5. På grunn av lavere energiinnhold må du ha 5% mer drivstoffmasse for samme luftmasse når du kjører på E10. Men det forklarer ikke at du mister en sylinder på full gass, det tyder nok heller på leveringsproblemer av drivstoff.

Korrelasjon og kausalitet er ikke det samme, selv om det første ofte tas som det siste. Problemene dine er korrelert til at du tanket E10, men er ikke nødvendigvis forårsaket av E10 i seg selv. Det kan være andre faktorer inne i bildet, som for eksempel hvor du tanket.

subwoofer skrev 32 minutter siden:

Det du ikke skal undervurdere er at ideell dysing er forskjellig for E10 og E0/E5. På grunn av lavere energiinnhold må du ha 5% mer drivstoffmasse for samme luftmasse når du kjører på E10.

Kan det virkelig stemme? Da har det jo faktisk ingenting for seg å blande etanol i bensinen, hvis du må kompensere med økt forbruk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Støkiometrisk forhold for E0 er 14,7:1, for E10 er det 14,1:1. E85 er rundt 8:1 et sted. Teoretisk sett gir det fortsatt en reduksjon av CO2 hvis spriten er CO2-nøytral. En annen effekt er at etanol fungerer som oktanforhøyer og kan erstatte annen guffe som ikke nødvendigvis er for bruspulver å regne. Det er derfor gutta som skal ha masse effekt med høye ladetrykk kjører E85, mener å huske at E85 tilsvarer rundt 105-oktan.

subwoofer skrev 13 minutter siden:

Det er derfor gutta som skal ha masse effekt med høye ladetrykk kjører E85, mener å huske at E85 tilsvarer rundt 105-oktan.

Så de kjører E85, men må dyse opp for å nesten doble forbruket? Kreativt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det du ikke skal undervurdere er at ideell dysing er forskjellig for E10 og E0/E5. På grunn av lavere energiinnhold må du ha 5% mer drivstoffmasse for samme luftmasse når du kjører på E10. Men det forklarer ikke at du mister en sylinder på full gass, det tyder nok heller på leveringsproblemer av drivstoff.

Korrelasjon og kausalitet er ikke det samme, selv om det første ofte tas som det siste. Problemene dine er korrelert til at du tanket E10, men er ikke nødvendigvis forårsaket av E10 i seg selv. Det kan være andre faktorer inne i bildet, som for eksempel hvor du tanket.

Jeg mistet ikke en sylinder, men det var det jeg trodde før jeg snakket med Yamaha-mekanikeren.

Motoren har to forgassere til fire sylindere og ifølge mekaniker så fikk full-fart-delen på en eller to forgassere problemer med en dråpe vann som ligger der og skaper ustabil hastighet. Denne dråpen ble værende og gikk ikke gjennom systemet. Men når man får løst opp vanndråpen med Alron så kunne den gå gjennom systemet og komme seg ut og vekk og problemet elimineres, helt til det kommer ny dråpe med nytt drivstoff.

Dette er erfaringer fra gjennnomkjøring av flere hundre liter med 95 oktan og et helt konsekvent mønster i at uten Alron så ble det trøbbel og med Alron så fungerte det fint. Tanking foregikk ulike steder og at ulik 95 oktan spiller inn er lite trolig når det flere ganger var slik at problemene oppstod pga manglende Alron, og når jeg fylte det  i tanken (samme bensinen som med problemer) så forsvant problemene.

At det er ulik energimengde i E0 og E10 vet jeg godt fra tdligere forbruksmålinger med andre motorer, men her var det snakk om mye større effektforskjell (ca 25% tapt, og med brå overganger).

Problemene var  helt tydelig basert p åat jeg fylte 95 oktan med 10% bioetanol, for de var ikke der før det ble tilsatt mye bioetanol, men kom når den dritten ble tilsatt. Og problemen forsvant når bioetanolen forsvant pga at jeg gikk over til 98 oktan. Så jeg ser en temmelig klar sammenheng der mellom bioetanol og problemer.

Når det gjelder idell dysing så er dysinga på min motor slik den var da jeg kjøpte den og sannsynligvis sånn den var da den kom fra fabrikken som har tilpasset den til datidens bensin som var uten etanol. Godt mulig noen kan få ut mer effekt med bioetanol, men det gjelder vertfall ikke mine motorer såvidt jeg har merket.

Det blir litt som om man finner ut hva som gir mest energi pr liter av  bensin og diesel og deretter velger det drivstoffet (som antakelig er diesel) på bensinmotoren sin. Da er ikke bensinmotoren tilpasset diesel i det hele tatt så da må man kutte ut slike leveranser fra Kina.

index skrev for 12 timer siden:

Det du ikke skal undervurdere er at ideell dysing er forskjellig for E10 og E0/E5. På grunn av lavere energiinnhold må du ha 5% mer drivstoffmasse for samme luftmasse når du kjører på E10.

Kan det virkelig stemme? Da har det jo faktisk ingenting for seg å blande etanol i bensinen, hvis du må kompensere med økt forbruk?

Det kan nok stemme goodt det. Problemet er bare at miljøvernerne tenker på en litt annen måte fordi de ikke ser virkeligheten og helheten og dermed ikke får med seg forbruksøkningen.

En miljøverner ser at når det fylles 100 liter bensin så er det egentlig 90 liter bensin og 10 liter bioetanol og dermed konkluderer miljøverneren med at vi har spart 10 liter fossilt drivstoff.

Vi som faktisk bruker motorer ser jo at med innblanding av bioetanol så øker forbruket (i mitt tilfelle ca like mye som løe katter kmmer inn til maten.

Virkeligheten er evfølgelig at man istedenfor å fylle 100 liter rein benin må fylle 111 liter blandingsprodukt som inneholder 100 liter rein bensin og 11 liter. Da blir resultatet av miljøtiltaket egentlig bare at man bruker opp bioetanol i tillegg til at man bruker opp fossilt dristoff.

Da det kom E5 så steg forbruket på daværende bilen min med ca 5%, og det gikk ned igjen når jeg brukte andre kjeder som ikke tilsatte driten (så lenge det gikk).

Motorsaga var det enda verre med, for den manglende effekten gjorde at jeg måtte redusere belastninga mye for å opprettholde turtallet. Det betød at jeg må mate på mindre ved saging og sagingen ta lenger tid og blir dyrere da forbruket øker en god del (og mer enn bioetanoltilsetningen. Så reaultatet ble at jeg på samme jobbe nnn bruker litt ekstra bensin og at jeg i tillegg gir ham jobb

Du glemmer en liten faktor her, @19 fot. Etanolen har energi den også, bare ikke like mye. Så det er en miljøgevinst der, selv om den er ca halvparten av tilsatt prosent. Ikke så ille det heller.

Men jeg tror @19 fot må ha et vanninntrengningsproblem, evt noen veldig dårlige kilder til drivstoff? Hvis en liten klunk med noe som effektivt sett er dyr kondensfjerner ( =sprit) fjerner vanndråper som har felt ut i noe som i utgangspunktet består av 10% kondensfjerner må det drivstoffet han tanker allerede være mettet med vann. Og det skal ikke E10 være. En av kildene til problemene med E10 er jo nettopp at vannet ikke feller ut i tanken men derimot drar det innover i systemet. Da feller det ut i flottørkammeret og andre volumer når hydrokarboner og etanol damper av og ikke kan holde på vannet lenger. Og jeg har ikke inntrykk av at han bruker båten så sjelden at avdampingen er et stort problem.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...