Jump to content

Mercury 115 EFI løftet seg av seg selv....


Dodraugen

Recommended Posts

Noen andre som har opplevd dette? :
Jeg var i full beredskap og manøvrerte rundt mellom "en million" hummerteiner da motoren (Mercury 115 EFI 2015-modell) plutselig begynte å gå opp av seg selv. Lite heldig... Jeg trodde liftknappen hadde hengt seg opp men det virka ikke sånn. Uansett, det hjalp ikke å trykke på knappen verken på ytre eller indre styreposisjon (Quicksilver P605 med to styreposisjoner, jeg stod ved den ytre). Motoren gikk helt opp, jeg måtte skru av tenninga. Hjalp fortsatt ikke å trykke på knappen hverken på indre eller ytre posisjon. Gikk bak til motor og trykte på hev/senk knappen der, da gikk motoren ned. Starta opp og alt virka som det skulle. Så gikk det en halvtime så skjedde akkurat det samme igjen. Senka motor med knappen på motoren, alt virka fint resten av turen. 
Jeg vet jeg hadde en våt hanskebekledd hånd på spaken første gang det skjedde, men det burde vel ikke kortslutta bryteren på noen måte. Og det med at det virka fint etter at jeg fikk senka motoren med knappen på motoren, får meg til å tro at det er noe med den kontrollsløyfa/ledningene som går mellom konsollene og bak til motoren. Men jeg skjønner ikke helt hva. 

Noen som har vært ute for noe lignende?
 

Link to post

Lurt å få sett på, for det kommer sannsynligvis til å skje igjen. Tiltbryterene er nok synderen, og mest sannsynlig den på utendørs styreposisjon eller den lokalt på siden av motoren som er eira litt og har kortslutning mellom kontaktene på grunn av dette.

Link to post

Bare en tenke til her. Brytere er, som nevnt en mulig feilkilde.
 

En annen potensiell feilkilde er trim-relé som tuller. Det er er et for trim opp, og et for trim ned. Åpner du motordekselet så vil du høre hvor de er hvis du kjører trim opp, og ned. Disse er normalt like. Hvis det er opp-releet som tuller, så kan det jo være smart å bytte disse to, så vil det hvis det samme skjer igjen, kjøre tilt ned. 
 

Dette basert på hvordan det ofte er koblet, uten at jeg kan si sikkert det gjelder din båt. 
 

Lykke til. 

Link to post
  • 3 måneder senere...

Ja opplevde det samme på min i sommer, 2015-modell Mercury 115 hk. Måtte til slutt nappe ut kontakten til tiltbryteren på siden av motoren.

Så ingen stor krise sånn sett, bare man vet hva man skal gjøre. Verre om det hadde vært elektrisk feil et annet sted, og man er midt ute på havet eller noe.

Har kjøpt ny bryter, kostet snaue 500-lappen :glorie:

Kontrollspaken har jeg alltid under trekk når jeg ikke bruker båten, så tiltbryteren der er nok utenfor faresonen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...