Dodraugen Startet 3.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2024 Noen andre som har opplevd dette? : Jeg var i full beredskap og manøvrerte rundt mellom "en million" hummerteiner da motoren (Mercury 115 EFI 2015-modell) plutselig begynte å gå opp av seg selv. Lite heldig... Jeg trodde liftknappen hadde hengt seg opp men det virka ikke sånn. Uansett, det hjalp ikke å trykke på knappen verken på ytre eller indre styreposisjon (Quicksilver P605 med to styreposisjoner, jeg stod ved den ytre). Motoren gikk helt opp, jeg måtte skru av tenninga. Hjalp fortsatt ikke å trykke på knappen hverken på indre eller ytre posisjon. Gikk bak til motor og trykte på hev/senk knappen der, da gikk motoren ned. Starta opp og alt virka som det skulle. Så gikk det en halvtime så skjedde akkurat det samme igjen. Senka motor med knappen på motoren, alt virka fint resten av turen. Jeg vet jeg hadde en våt hanskebekledd hånd på spaken første gang det skjedde, men det burde vel ikke kortslutta bryteren på noen måte. Og det med at det virka fint etter at jeg fikk senka motoren med knappen på motoren, får meg til å tro at det er noe med den kontrollsløyfa/ledningene som går mellom konsollene og bak til motoren. Men jeg skjønner ikke helt hva. Noen som har vært ute for noe lignende? Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Jeg hadde en ny Mercury hvor noe lignende skjedde, men jeg kunne stoppe det med å trykke på ned-knappen. Ble helt fint etter at forhandler byttet tilt-knappen på spaken på garantien. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Eg har opplevd liknande på ein Evenrude E-tech 50 eg hadde før, men der var det uråd å få motoren ned. Det var ein elektrisk feil. Ein feil som blei fiksa av verkstaden. Etter dette har eg alltid ei bøtta over kontrollboksen når båten ikkje er I bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Sannsynligvis er årsaken relatert til en av tiltbryterene. Sitér dette innlegget Link to post
Dodraugen Svart 4.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Funka fint i dag, var litt forsiktig med fuktighet rundt kontrollboksen ute. Setter det på lista over ting som må fikses når båten står inne i vinter, takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Supermix Svart 4.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2024 Lurt å få sett på, for det kommer sannsynligvis til å skje igjen. Tiltbryterene er nok synderen, og mest sannsynlig den på utendørs styreposisjon eller den lokalt på siden av motoren som er eira litt og har kortslutning mellom kontaktene på grunn av dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Bare en tenke til her. Brytere er, som nevnt en mulig feilkilde. En annen potensiell feilkilde er trim-relé som tuller. Det er er et for trim opp, og et for trim ned. Åpner du motordekselet så vil du høre hvor de er hvis du kjører trim opp, og ned. Disse er normalt like. Hvis det er opp-releet som tuller, så kan det jo være smart å bytte disse to, så vil det hvis det samme skjer igjen, kjøre tilt ned. Dette basert på hvordan det ofte er koblet, uten at jeg kan si sikkert det gjelder din båt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Fredag 07:57 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:57 Ja opplevde det samme på min i sommer, 2015-modell Mercury 115 hk. Måtte til slutt nappe ut kontakten til tiltbryteren på siden av motoren. Så ingen stor krise sånn sett, bare man vet hva man skal gjøre. Verre om det hadde vært elektrisk feil et annet sted, og man er midt ute på havet eller noe. Har kjøpt ny bryter, kostet snaue 500-lappen Kontrollspaken har jeg alltid under trekk når jeg ikke bruker båten, så tiltbryteren der er nok utenfor faresonen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.