Jump to content

Hvor mange år kan forventes av et startbatteri


CR 33

Recommended Posts

For de fleste bly syre så fins det klassiske batteridrepere

- for hy omgivelsestemperatur, for hver 10. grad over 25 kan du forvente å halvere livslengden

- manglende topp lading, uten landstrøm eller solcelle er det mange som aldri får toppladet batteriet

- manglende vedlikeholdslading, tømmer du batteriet og lar det stå uten lading, sulfaterer det

- tømmer du batteriene for mye, mellom opplading, sulfaterer det

- for høy ladespenning, tørker ut batteriet

- for høy belastning (startstrøm) ødelegger batteriet

Alle batterier sulfaterer fra første dag . Alle nevnte punkter bidrar til at denne øker.

Link to post

Min erfaring:

Jo lavere et batteri er bygget, jo dårligere levetid.

Jo mer avansert konstruksjon, jo dårligere levetid. 4-7år.

 

Jo høyere og simplere teknologi, jo lengre levetid får jeg. 8-12år.

En grov opptelling gir ca 27 batterier i bruk i dag fordelt på båt, bil og anlegg. 70/80% er bygget om for å kunne ta høye batterier.

 

Når det ryker en celle i et batteri som var ekstra dyrt, så blir jeg ofte skikkelig rød i toppen og det ender med at jeg tapper det og skjærer det opp. Samme greiene. Ikke mulig å se tæring på blyet. Bunnfallet har nesten ikke noe plass i bunnen i det hele tatt... kortsluttet, dette er gjort med vilje for å holde levetid nede..:thumbsdown:

 

Billige enkle batterier har gjerne 3 ganger så mye plass og dermed kortslutter de ikke før blyet er "oppbrukt"

 

:crazy::sweat:

 

 

 

Link to post

Hos meg er det snakk om 10 - 12 år. Men batteriet brukes kun til start (Biltama lukket 62Ah), og min Yanmar 4JHE bruker aldri mer enn 2 sekunder, sjelden over 1 sekund  på å starte. Ved motoren igang får det (via skilledioder) 14,8V den første timen, så 13,6V. Ved landligge og landstrøm (til forbruksbanken) får det lading fra 220W solcellepanel. Ved landligge uten landstrøm får det klare seg selv, da kobler solcellene seg opp mot forbruksbanken.

 

Batteriet i bilen? Nei, der blir det mye dårligere selv om dynamoen gir god spenning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Apropos levetid på startbatteri: Vi har et Optima Red Top startbatteri i vår båt. Det stod i båten da vi kjøpte den i 2012, så det kan potensielt være fra da båten var ny i 2005. Hva vet vel jeg.

 

Batteriet starter en VP MD2040, og det tar aldri mer enn 2 sekunder å starte den etter 10 sekunders gløding. Det har vært helt ladet ut 2 ganger mens vi har eid båten, og da har jeg måtte koble mellom start og forbruk for å få start. Det lades stort sett ved motorbruk, samt når vi ligge med landstrøm i sommerferien. De siste 5-6 årene har det ikke blitt ladet i løpet av vinteren. Det brukes fram til vinterhavn i oktober, hviler gjennom vinteren og starter motoren i april under vårklargjøringen. Starter på første kverning hver vår.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Lars H. skrev On 5.10.2024 at 21.45:

Hos meg er det snakk om 10 - 12 år. Men batteriet brukes kun til start (Biltama lukket 62Ah), og min Yanmar 4JHE bruker aldri mer enn 2 sekunder, sjelden over 1 sekund  på å starte. Ved motoren igang får det (via skilledioder) 14,8V den første timen, så 13,6V. Ved landligge og landstrøm (til forbruksbanken) får det lading fra 220W solcellepanel. Ved landligge uten landstrøm får det klare seg selv, da kobler solcellene seg opp mot forbruksbanken.

 

Batteriet i bilen? Nei, der blir det mye dårligere selv om dynamoen gir god spenning.

 

Batteriet i min BMW er det originale fra uke 12, 2013 (datokode stemplet på minuspolen). Bil produsert 1. april 2013.

Så det nærmer seg 12 år hvis det holder vinteren over, og det er ingenting som tyder på at det er på tur til å dø.

Et relativt dyrt AGM-batteri på 105 Ah. Alltid lettstartet og kvikk motor. Riktignok kjørt bare 96.000 km. Blir vedlikeholdsladet innimellom ved behov.

 

batteridato.jpg.3e492ae97bcb5819f9743e13b521cdae.jpg

 

batt1.jpg.b4f303b8f31750ad9e963a7ae45171b8.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...