CR 33 Startet 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Oktober.2024 Har et startbatteri i båten fra 2005 som gjør jobben til 100% Er det unikt eller ikke? Det er forøvrig et Bosch.Har et nytt i tilfelle det skulle streike men det har ikke streiket ennå.Bare undrer. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 10 år + vil jeg si er normalt. Baugbatteriet til Hulda mener jeg er fra 2013, fremdeles ungdom uten rynker. Vanlig 'no name' batteri med korker. De holder så lenge de holder. Mye avhenger vel av hva slags liv de har levd før vi kjøper batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Min erfaring er 5-6 år med mitt bruk. 19 år høres helt utrolig ut. Du må ha en veldig lettstartet motor! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Døhhh @index, her på østlandet kan vi dette med motorer. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 For de fleste bly syre så fins det klassiske batteridrepere - for hy omgivelsestemperatur, for hver 10. grad over 25 kan du forvente å halvere livslengden - manglende topp lading, uten landstrøm eller solcelle er det mange som aldri får toppladet batteriet - manglende vedlikeholdslading, tømmer du batteriet og lar det stå uten lading, sulfaterer det - tømmer du batteriene for mye, mellom opplading, sulfaterer det - for høy ladespenning, tørker ut batteriet - for høy belastning (startstrøm) ødelegger batteriet Alle batterier sulfaterer fra første dag . Alle nevnte punkter bidrar til at denne øker. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Motoren er en D1. 30 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Min erfaring: Jo lavere et batteri er bygget, jo dårligere levetid. Jo mer avansert konstruksjon, jo dårligere levetid. 4-7år. Jo høyere og simplere teknologi, jo lengre levetid får jeg. 8-12år. En grov opptelling gir ca 27 batterier i bruk i dag fordelt på båt, bil og anlegg. 70/80% er bygget om for å kunne ta høye batterier. Når det ryker en celle i et batteri som var ekstra dyrt, så blir jeg ofte skikkelig rød i toppen og det ender med at jeg tapper det og skjærer det opp. Samme greiene. Ikke mulig å se tæring på blyet. Bunnfallet har nesten ikke noe plass i bunnen i det hele tatt... kortsluttet, dette er gjort med vilje for å holde levetid nede.. Billige enkle batterier har gjerne 3 ganger så mye plass og dermed kortslutter de ikke før blyet er "oppbrukt" Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Dette batteriet har stått i båten siden den var ny,ikke skrupropper så ikke fått en dråpe vann. Har et 50w solcelle,det er alt. 19år,ja utrolig. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Du har kanskje fulgt lista til @JRK til punkt og prikke du da Får jeg 10 år på et batteri så gliser jeg som en ballongselger på 17. Mai... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Hos meg er det snakk om 10 - 12 år. Men batteriet brukes kun til start (Biltama lukket 62Ah), og min Yanmar 4JHE bruker aldri mer enn 2 sekunder, sjelden over 1 sekund på å starte. Ved motoren igang får det (via skilledioder) 14,8V den første timen, så 13,6V. Ved landligge og landstrøm (til forbruksbanken) får det lading fra 220W solcellepanel. Ved landligge uten landstrøm får det klare seg selv, da kobler solcellene seg opp mot forbruksbanken. Batteriet i bilen? Nei, der blir det mye dårligere selv om dynamoen gir god spenning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Apropos levetid på startbatteri: Vi har et Optima Red Top startbatteri i vår båt. Det stod i båten da vi kjøpte den i 2012, så det kan potensielt være fra da båten var ny i 2005. Hva vet vel jeg. Batteriet starter en VP MD2040, og det tar aldri mer enn 2 sekunder å starte den etter 10 sekunders gløding. Det har vært helt ladet ut 2 ganger mens vi har eid båten, og da har jeg måtte koble mellom start og forbruk for å få start. Det lades stort sett ved motorbruk, samt når vi ligge med landstrøm i sommerferien. De siste 5-6 årene har det ikke blitt ladet i løpet av vinteren. Det brukes fram til vinterhavn i oktober, hviler gjennom vinteren og starter motoren i april under vårklargjøringen. Starter på første kverning hver vår. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
CR 33 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Kan vel si 1sek med gløding for å starte,stått i båten både votter og vinter uten å gjøre noe.Kjøpte et nytt i reserve om det hadde avgått med døden men har foreløpig ikke skjedd.Feirer nok 20 års jubileum og. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 5.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 CR 33 skrev 39 minutter siden: Kjøpte et nytt i reserve om det hadde avgått med døden men har foreløpig ikke skjedd.Feirer nok 20 års jubileum og. Du risikerer at det nye reservebatteriet dør først da Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 5.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2024 Ja - du sier noe Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Reserve batteri er vel ikke så vanlig. En booster ville vel heller vært en bedre invistering. Mitt startbatteri kokte i sommer og sansynligvis var dette fra 2015, fant ikke noe datostempling. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
CR 33 Svart 6.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Skal jeg kjøpe booster så er vel batteri gåent,da må jeg ha nytt batteri. Kjøpte nytt for jeg tenkte at nå må det begynne å svikte.Etter19år kan det vel ikke være lang tid før svikten kommer. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Hulda skrev for 23 timer siden: Døhhh @index, her på østlandet kan vi dette med motorer. Skeptisk.....🤔 Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Det ville også jeg vært :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2024 Lars H. skrev On 5.10.2024 at 21.45: Hos meg er det snakk om 10 - 12 år. Men batteriet brukes kun til start (Biltama lukket 62Ah), og min Yanmar 4JHE bruker aldri mer enn 2 sekunder, sjelden over 1 sekund på å starte. Ved motoren igang får det (via skilledioder) 14,8V den første timen, så 13,6V. Ved landligge og landstrøm (til forbruksbanken) får det lading fra 220W solcellepanel. Ved landligge uten landstrøm får det klare seg selv, da kobler solcellene seg opp mot forbruksbanken. Batteriet i bilen? Nei, der blir det mye dårligere selv om dynamoen gir god spenning. Batteriet i min BMW er det originale fra uke 12, 2013 (datokode stemplet på minuspolen). Bil produsert 1. april 2013. Så det nærmer seg 12 år hvis det holder vinteren over, og det er ingenting som tyder på at det er på tur til å dø. Et relativt dyrt AGM-batteri på 105 Ah. Alltid lettstartet og kvikk motor. Riktignok kjørt bare 96.000 km. Blir vedlikeholdsladet innimellom ved behov. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2024 Sammer her @Teerex, batteriet til BMW'en min ble kjøpt fra Biltema i august 2013, vanlig startbatteri. Blir vedlikeholdsladet en gang i blant, for bilen er alltid 'live' selv om den blir svært lite brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.