enter4u Startet 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2006 I Ørehavna i Moss ligger det en Nidelv 24 innefryst på vannet. Jeg vet at eieren ikke har tatt noen vinter-konservering på motor og det er saltvannskjøling. Hvilke overraskelser kan eieren vente seg når isen går? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Vanskelig å si. Han kan jo ha varme på. På vestlandet er det ganske mange som lar båten fryse inne og selv om det kommer en tynn ishinne på vannet kan det være helt frostfritt i motorrommet. Selv har jeg hatt båten liggende i tynn fjordis i ganske mange år men alltid med varme på ombord. Reiser jeg bort slik at jeg ikke har kontroll med strømbrudd osv tapper jeg av saltvannet. I år har jeg kjørt gjennom frostvæske i saltvannskretsen for første gang. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 i båten min, som ligger på vannet i Oslo, har det ikke vært registrert lavere temperatur enn 0,8 0C i sittehøyde og 1,80C i kjølsvinet hittil i vinter. Mao. frostkonserveringen har hittil vært ganske unødvendig.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
avsluttet Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 jeg har registrert -3 en gang i vinter hos meg med 10 eller mer kuldegrader. Når det er kaldt starter jeg opp, motorommet holder da som regel plussgrader en tid etter dette. Noen som vet når saltvann fryser? Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Saltvann fryser vel ikke før på minus 2-3 grader til avhengig av saltinnholdet i sjøen. Det er sikkert ikke så tykt islag rundt båten? Båten stikker vel sikkert 70 cm. dypt så den har vel mye sjøvann som holder plussgrader rundt seg. En kompis som tok på land båten sin for noen år siden glemte å tappe av sjøvannet og konservere motoren. En dag med 7 minusgrader kom han på det. I sjøvannsfilteret var det da en slags "slush" med isvann. Det var ikke kompakt is. Tror nok at så lenge båten ligger på sjøen så går det nok bra. Her på nordvestlandet kjenner jeg ikke noen som konserverer motoren så lenge båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Har hatt -2 ombord i boblehavna i Oslo, men med en 40W pære i motorrommet har ikke temperaturen vært under +10. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Lurt det med en lyspære. Den gjør nesten en bedre jobb enn en ovn. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Wannskrækk Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 To lyspærer gjør susen. I fall den ene ryker, er det en igjen. Jeg kjøpte sånne spesialpærer for utelamper, og jeg snakker ikke om sparepærer. De skal ha atskillig lenger levetid enn vanlige pærer, og koster ca. kr. 80,- hos f.eks. Lampehuset. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Rett ved inngangen til politistasjonen i Kr.sand ligger det en liten el. butikk. Han selger pærer av fabrikatet SOL og de har svært mange opphengere til wolframtråden. En slik pære klarte nesten to år ved siden av utgangsdøra mi (med ungdom i huset). Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Nå ligger ikke denne båten i saltvann. Det han mente med saltvannskjøling er nok "direkte kjølevann" Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
eysteind Svart 14.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2006 Min båt har også flere ganger ligget innefryst i år. med ca 10 minusgrader ute har eg aldri hatt kuldegrader i motorrommet. Har for sikkertheits skyld pakket inn motoren med dyner og glava... båten og motoren har iallefall ikke tatt noe skade av dette. Det verste er vel dersom isen begynner å flytte på seg. Opplevde dette nå da det blåste så mye. Heile bryggen min som består av 6" poler knakk tvert av... Hadde båten ligget inntil kai hadde nok isen gått rett gjennom... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 15.Januar.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Nå har det blitt mildvær, men det var 15-20 cm is rundt hele båten. Skal ned og se til Nidelv'en i dag tenker jeg. Og det er ikke varme i den. Sitér dette innlegget Link to post
hekta på båt Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Du får legge inn en tilstands rapport når du har sett åssen det går med nidelven Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Ad innlegg nr 8: Sparepærer (lav-watt lysrør) på f.eks. 11 watt gir nesten ingen varme fra seg! Bruker selv en vanlig 60 watts pære i "kjelleren" når det er endel minusgrader. Virker fint som tillegg til en frostvakt på 75 watt når det speiker skikkelig. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Wannskrækk Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Jeg prøvde å presisere at jeg ikke snakker om sparepærer.. Bruker såkalt utelyspære, da de brenner/varer lenger enn std. pærer. De er forøvrig på 60w. I tillegg har jeg en Clas Ohlson frostvakt på 200w, men den er i cabinen, for å unngå mugg. Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 15.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2006 Skjønte det, Wannskrækk, ville bare understreke poenget ditt! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Tore B Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Bruker denn tråden til spørsmålet mitt da mange av svarene her handler om det jeg lurer på. Stålmarken ligger på Isegran i Fredrikstad, der er del vel så godt som bare ferskvann (har ikke hatt lyst til å smake på det ) Jeg har brukt båten nesten ver helg i vinter og koservert den hver gang....men selvfølgelig ikke etter forige helg....Nå er de jo meldt - 10 til uka så da begynner jo bekymringene å melde seg, selv om jeg innerst inne tror det går bra. Båten er isolert til vannlinja og sjøtempen er vel en tre fire grader, stålet leder jo varmen i vannet godt. Er det noen som ser noen betenkligheter med å la den ligge til neste helg? Har ikke så lyst til å hive meg i bilen å kjøre 4 timer i dag.... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Båten fungerer som et magasin, og vil sikkert holde på varmen en god stund. Men dersom du ikke har noen form for strøm/oppvarming ombord, og du heller ikke gjort noen form for konservering av f.eks vanntanker o.l og vi får en kuldeperiode med f.eks -10 grader over flere dager ville jeg vært skeptisk. Ting kan fryse istykker. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Ja du har sikkert rett i det Lasse, får dra nedover etter jobb i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 (redigert) Hei Stålmarken! Jeg tror at du kan ta dette med ro. Ved Isegran har nok Ælva mest ferskvann på toppen, men saltvannet er der, bare noen desimeter under overflaten. Det fiskes torsk helt opp ved Sellebakk - halvveis til Sarpsborg - og det er et godt stykke ovenfor Isegran. Dessuten er det så mye strøm spesiellt ved Isegran at fersk- og saltvannet blandes umiddelbart. Det skal mye til før ælva fryser til ved Isegran. Båten din er isolert opp til vannlinjen. Du har en lukket båt, ergo er ikke fare for frostfall (kald luft som legger seg i bunnen) så prekært. Som Lasse sier, vil båten fungere som et varmemagasin. Du sier: koservert den hver gang....men selvfølgelig ikke etter forige helg.... Hva meder du med det? Er det saltvann i varmeveksler du er redd for? Eller er motoren direktekjølt? Stiller meg også litt skeptisk til minus 10 til uken her. Vi bor tross alt ved Costa-del-Østfold og slike temperaturer - over tid - er sjelden. Hilsen fra en-som-bor-her: Forresten: HVOR nøyaktig ved Isegran ligger Stålmarken? Ligger den ut-mot-ælva så går det bra. Redigert 21.Januar.2007 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tore B Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Nei den er ikke direktekjølt så det er varmeveksleren jeg tenker på, jeg pleier å stenge sjøvannsinntaket å kjøre gjennim en 4-5 l frostveske før jeg reiser hjem, men sån som det har vært i vinter har det vært bortkastede penger. Innil nå kanskje.... Båten ligger i havna til Kråkerøy båtforening i kanalen der på høyde med krana. Det var på værsiden til Fr. stad kommune jeg fant spådommene om 10 blå. Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 21.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2007 Tror det er lett å glemme en liten ting: motoren har en veldig god forbindelse til vannet båten ligger i via aksling og tildels motorfester. Dersom luft-temperaturen dropper under minus noen dager, så tror jeg nok temperaturen i selve motoren gjerne er på pluss-siden! Metall leder jo varme godt, og vannet gir fra seg mye mer energi enn luften rundt motoren. Sammenlikn det for eksempel med å oppholde seg i 5 plussgrader på land, og i sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Jeg hadde ikke tatt risken med å la båten ligge i Fredrikstad uten konservering og varme i motorrom denne uka. Har selv hatt båt liggende i elva der og har sett at vann som ligger i kjølen fryser til is på seinhøsten lenge før det er 10 minus. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Nei den er ikke direktekjølt så det er varmeveksleren jeg tenker på, jeg pleier å stenge sjøvannsinntaket å kjøre gjennim en 4-5 l frostveske før jeg reiser hjem, men sån som det har vært i vinter har det vært bortkastede penger. Innil nå kanskje.... Båten ligger i havna til Kråkerøy båtforening i kanalen der på høyde med krana. Det var på værsiden til Fr. stad kommune jeg fant spådommene om 10 blå. Du kan ta det med ro. Hulda har ligget ute i isen siden 2000, hver eneste vinter. Nå for tiden har jeg ikke varme i motorrommet. I går kveld var temperaturen der inne 5,8 grader over frysepunktet. Det er ingen mulighet for at motoren din skal kunne fryse fordi om det blir 15- til 20 kalde hvis den er brukbart isolert. Varmen fra sjøen avgir for mange kW til motorromet. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 22.Januar.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2007 Hulda, kan du ikke gi et trøstens ord til oss med plastbåt også ? Er litt nærvøs om dagen, ettersom båten har blitt litt stemoderlig behandlet i vinter. Turen går dit om 5 minutter for en sjekk... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.