Jump to content

Nidelv 24 ligger innefryst


enter4u

Recommended Posts

Vanskelig å si. Han kan jo ha varme på. På vestlandet er det ganske mange som lar båten fryse inne og selv om det kommer en tynn ishinne på vannet kan det være helt frostfritt i motorrommet.

 

Selv har jeg hatt båten liggende i tynn fjordis i ganske mange år men alltid med varme på ombord. Reiser jeg bort slik at jeg ikke har kontroll med strømbrudd osv tapper jeg av saltvannet.

 

I år har jeg kjørt gjennom frostvæske i saltvannskretsen for første gang.

Link to post

Saltvann fryser vel ikke før på minus 2-3 grader til avhengig av saltinnholdet i sjøen. Det er sikkert ikke så tykt islag rundt båten? Båten stikker vel sikkert 70 cm. dypt så den har vel mye sjøvann som holder plussgrader rundt seg. En kompis som tok på land båten sin for noen år siden glemte å tappe av sjøvannet og konservere motoren. En dag med 7 minusgrader kom han på det. I sjøvannsfilteret var det da en slags "slush" med isvann. Det var ikke kompakt is. Tror nok at så lenge båten ligger på sjøen så går det nok bra. Her på nordvestlandet kjenner jeg ikke noen som konserverer motoren så lenge båten ligger på sjøen.

Link to post

Nå ligger ikke denne båten i saltvann.

Det han mente med saltvannskjøling er nok "direkte kjølevann"

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Min båt har også flere ganger ligget innefryst i år. med ca 10 minusgrader ute har eg aldri hatt kuldegrader i motorrommet. Har for sikkertheits skyld pakket inn motoren med dyner og glava...

 

båten og motoren har iallefall ikke tatt noe skade av dette.

 

Det verste er vel dersom isen begynner å flytte på seg. Opplevde dette nå da det blåste så mye. Heile bryggen min som består av 6" poler knakk tvert av...

Hadde båten ligget inntil kai hadde nok isen gått rett gjennom...

Link to post
  • 1 år senere...

Bruker denn tråden til spørsmålet mitt da mange av svarene her handler om det jeg lurer på. Stålmarken ligger på Isegran i Fredrikstad, der er del vel så godt som bare ferskvann (har ikke hatt lyst til å smake på det :puke: )

Jeg har brukt båten nesten ver helg i vinter og koservert den hver gang....men selvfølgelig ikke etter forige helg....Nå er de jo meldt - 10 til uka så da begynner jo bekymringene å melde seg, selv om jeg innerst inne tror det går bra. Båten er isolert til vannlinja og sjøtempen er vel en tre fire grader, stålet leder jo varmen i vannet godt. Er det noen som ser noen betenkligheter med å la den ligge til neste helg? Har ikke så lyst til å hive meg i bilen å kjøre 4 timer i dag....

Link to post

Hei Stålmarken!

 

Jeg tror at du kan ta dette med ro. Ved Isegran har nok Ælva mest ferskvann på toppen, men saltvannet er der, bare noen desimeter under overflaten. Det fiskes torsk helt opp ved Sellebakk - halvveis til Sarpsborg - og det er et godt stykke ovenfor Isegran. Dessuten er det så mye strøm spesiellt ved Isegran at fersk- og saltvannet blandes umiddelbart.

 

Det skal mye til før ælva fryser til ved Isegran. Båten din er isolert opp til vannlinjen. Du har en lukket båt, ergo er ikke fare for frostfall (kald luft som legger seg i bunnen) så prekært. Som Lasse sier, vil båten fungere som et varmemagasin.

 

Du sier: koservert den hver gang....men selvfølgelig ikke etter forige helg....

Hva meder du med det? Er det saltvann i varmeveksler du er redd for? Eller er motoren direktekjølt?

 

Stiller meg også litt skeptisk til minus 10 til uken her. Vi bor tross alt ved Costa-del-Østfold og slike temperaturer - over tid - er sjelden.

 

Hilsen fra en-som-bor-her:

 

Forresten: HVOR nøyaktig ved Isegran ligger Stålmarken? Ligger den ut-mot-ælva så går det bra.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Nei den er ikke direktekjølt så det er varmeveksleren jeg tenker på, jeg pleier å stenge sjøvannsinntaket å kjøre gjennim en 4-5 l frostveske før jeg reiser hjem, men sån som det har vært i vinter har det vært bortkastede penger. Innil nå kanskje....

 

Båten ligger i havna til Kråkerøy båtforening i kanalen der på høyde med krana. Det var på værsiden til Fr. stad kommune jeg fant spådommene om 10 blå.

Link to post

Tror det er lett å glemme en liten ting: motoren har en veldig god forbindelse til vannet båten ligger i via aksling og tildels motorfester. Dersom luft-temperaturen dropper under minus noen dager, så tror jeg nok temperaturen i selve motoren gjerne er på pluss-siden! Metall leder jo varme godt, og vannet gir fra seg mye mer energi enn luften rundt motoren. Sammenlikn det for eksempel med å oppholde seg i 5 plussgrader på land, og i sjøen...

Link to post
Nei den er ikke direktekjølt så det er varmeveksleren jeg tenker på, jeg pleier å stenge sjøvannsinntaket å kjøre gjennim en 4-5 l frostveske før jeg reiser hjem, men sån som det har vært i vinter har det vært bortkastede penger. Innil nå kanskje....

 

Båten ligger i havna til Kråkerøy båtforening i kanalen der på høyde med krana. Det var på værsiden til Fr. stad kommune jeg fant spådommene om 10 blå.

 

Du kan ta det med ro. Hulda har ligget ute i isen siden 2000, hver eneste vinter. Nå for tiden har jeg ikke varme i motorrommet. I går kveld var temperaturen der inne 5,8 grader over frysepunktet. Det er ingen mulighet for at motoren din skal kunne fryse fordi om det blir 15- til 20 kalde hvis den er brukbart isolert. Varmen fra sjøen avgir for mange kW til motorromet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...