Jump to content

Nidelv 24 ligger innefryst

enter4u

Recommended Posts

Vanlig plæstikk isolerer vel like dårlig som jern. Min forrige Sylfiden var plastbåt, ikke isolert under vannlinjen. Jeg var spesielt urolig for toppen av S-drevet og vanninntaket der. Snakket med Yanmarforhandleren som ba meg roe ned, det hadde aldri hendt at noe hadde sprukket i det området der. Og det stemte de ni årene jeg hadde Sylfiden innefrosset om vinteren.

Vann inn på dassen trengte en glassvattmatte mot skrogsiden for å være flytende hele vinteren.

Trøstet nå?

Var nedover etter jobben i dag, og det var ikke ett sekund for tidlig, 0.2 grader i kjølen og slangen mellom varmeveksler og eksos var bunnfrossen, min temp i båten hadde vært -5.6 grader.

Sjøvannsfilteret var fremdeles inntakt. Målte sjøtempt . til ca. 1 grad på bade termometer som jeg dytta en halv meter under vann. Det var vel de øvre deler av kjølesystemet som var mest utsatt tror jeg.

Bare for å følge opp:

Ca. kl. 7 i morges var jeg innom båten. Temperaturen ute var under 15 kalde. I båten var det 4 grader i motorrommet, 3.5 grader på toalettet. I forpiggen, som er langt unna motoren har jeg en vifteovn på 800 W for at lim og maling skal tørke/herde. Umulig å måle vanntemp.'en, det har lagt seg noen centimeter is i løpet av natta.

Hulda er isloert med skum til 1/2 meter under vannlinjen.

Motorbåter har nok en svært så forskjellig 'varmefordeling' sammenlignet med seilbåter.

Selvsagt BØR det være frostvæske. Om det behøves, er en annen sak. Forsikringsselskapet sier ingenting om dette,bare at ventilene skal være stengt. Jeg tar av slangene, og heller Glycol neddi, samtidig som jeg " jobber " med ventilen. Tanken er å få glycol neddi kula, samt i slangen.

Om det virker ? Tja, si det. Det føles bra i alle fall..

Suzuki

No boat needed..

• 1 år senere...

Helt utrolig trist at noen lar båten sin ligge innefryst i klem med is rundt seg uten å konservere slik at det går i stykker på denne måten. Gnagd hull i kjølen !!

Forresten ligger det en innefryst 13-14 fots ikke-selvlensende jolle i bøye eller dregg helt innerst i Solvik båthavn på Blommenholm. Flere som har lagt merke til denne? Den ligger i isklem enda selv om det er mildt. Er vel kanskje relativt stille for bølger der inne så kan kanskje ha gått greit..?

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...