Jump to content

Hoya BMS krasjer appen

Swingswong

Recommended Posts

Jeg har en 250A Hoya BMS med blåtann dongle på lifepo4 batteriene. 
En eller annen gang i sommer fant ikke appen bms’en. Jeg har forsøkt å slette appen og legge den inn på nytt, uten at det ble noe bedre. Jeg forsøkte å koble ut og inn blåtann dongle. Det som skjer da er at appen krasjer. Om jeg åpner appen hjemme går det helt fint.  Når jeg åpner den i nærheten av batteriet krasjer den etter 1-2 sekunder. 
Noe annet som er rart med appen også er at om man velger serie åpner det seg et nytt vindu som sier parallell og motsatt. 
Appen heter Smart BMS. (iPhone)
noen forslag til hvordan jeg kan få den til å virke igjen?

IMG_2326.jpeg

IMG_2325.jpeg

Har du mulighet for å koble en fysisk ledning til en PC? Din Bluetooth dongle ser mistenkelig ut som forrige utgave av min Daly. 

Det er to utgaver (to litt forskjellige kontakter mot BMS - jeg har begge) av usb til RS485. 

Har du prøvet "svenskeknappen"? Dvs tatt ut og satt inn igjen den lange kontakten fra alle batterpolene? 

Ser det ikke står noe tekst over den siste kontakten din, men det ser ut som motstykket til min PC-overgang. Det står mye om oppstart av "døde" Daly BMS-er på nettet. Bl a kortvarig koning mellom de to kraftige kablene, kobling (bryter) mellom to pinner på en kontaktrekke. Du finner mye på youtube. Jeg har en 200A  SmartBMS som kom i april i år og som jeg bestilte 10 dager etter. Den har litt andre kontakter. Den starter bl a hvis du prøver å lade ut eller inn og har vært uten kontaktproblemer annet enn at appen låser seg innimellom. Har du en grønn Led-lampe som informerer om tilstanden med korte og lange lyssignaler? Min står på et hjørne. 

17282491082917095143644265771851.jpg

Kan det være at tlf kopler seg på andre BT enheter og at det gir kræsj? Går vel an å gå inn på BT innstillinger og ‘glemme’ evt andre connections?

For å vekke BMS - om det skulle ha sovnet av en eller annen grunn så ligger det noen tips her:

https://www.dalybms.com/tutorial-on-first-activation-and-wake-uph-k-m-s-versions/

Heyo = Daly under panseret så ville evt brukt chatten deres og spurt om råd. 

Takker. Skal teste litt etterpå. 
Vurderer en JK-BMS

Noen som har synspunkter?

skal klare 300A, har BT innebygget og aktivt balansering 

JKBMS B2A8S30P 3S-8S Active Balance BMS Balance Current 2A Continuous Current 300A Lifepo4 li-ion LTO Battery

https://jikongbms.com/product/jkbms-b2a8s30p-3s-8s-active-balance-bms-balance-current-2a-continuous-current-300a-lifepo4-li-ion-lto-battery/

Har nå fått i gang bms? Koblet den helt fra og på igjen. Satt så på lading. Appen krasjer fortsatt.  
Men! Har funnet en ny app som virker. Ser ut til å være veldig lik, men heter MAP BMS.

Tenker fortsatt litt på JK BMSén med aktiv balansering. 
Daly og Hoya har buggs med balansering.  Etter hva jeg ser må alle cellene over satt balanseringspenning før den begynner å balansere.  I tillegg dersom en celle stikker av å gir alarm for høy spenning, da kobler balanseringen ut. Kjempe lurt. 

Mitt system har fungert uten problemer lenge. Men nå plutselig i høst, så vil ikke appen fungere lengre.

Den starter opp, finner begge banker, så krasjer den/slår seg av eller bare går tilbake til start bilde, hvor en skal velge lokal eller ekstern overvåking.

Har avinstallert app flere ganger å installert på nytt, men samme skjer videre.

Neon andre som har dete problemet å funnet løsning på det?

Bruker Smart BMS app

Er det andre apper som kan brukes i stedet? Er mot Disse røde BMS som vel er Daly eller noe sådan.

Siden den finner begge banker før den krasjer, må det nesten være app som har feil. Den krasjer jo før jeg rekker å trykke meg inn på en av bankene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Pedaltom skrev On 6.10.2024 at 23.36:

Har du forresten forsøkt å tvangsstoppe appen? Langt trykk på det grønne app-ikonet, velg Appinfo og så Tving avslutning. Så kan du starte appen igjen fra samme vindu. 

Dette hjelper ikke noe. Den stenger ned sjøl før noe langt trykk er utført, når jeg sitter hjemme i stua nå.

I båten så rekker den just å finne batterier før den stenger ned. Samme hvor mange ganger jeg avinstallere app å laster ned på nytt. Så er nød å være bug i appen.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Arne Henriksen skrev 26 minutter siden:

Jeg har hatt samme problem med samme app mot mine batterier siste uka. Ser nå at det har kommet en oppdatering for 3 uker siden som jeg mistenker kan ha introdusert en bug, og så er det kommet en fiks i dag - har ikke testet om den fungerer bedre.

IMG_8111.JPEG

Om du bruker Apple ? 

For på min Android, så har jeg versjon 4.0.16.

Å finner ikke noen nyere oppdatering på play store.

Screenshot_2024-10-16-23-29-58-53_b5a5c5cb02ca09c784c5d88160e2ec24.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...