Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 KDB skrev 37 minutter siden: Vanlige bly syre ca 13.25, AGM 13,35 er det jeg ville valgt. Batteriene dine har gasset, skummelt, sett flere tilfeller der batteri har eksplodert pga for høy float. Har du noen referanser til verdiene du viser til? Mener det er standardinnstilling på laderen som er brukt. I tillegg lader den med 14,24V i 6 timer etter hver ny "nett tilgang". Å underveis så lader motoren... Må sjekke innstillingene, og det er flere batterier som har samme lading. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
KDB Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Minimum bulk tid er ofte 15 min, 6 timer er alt for mye, dette er ofte maks bulk tid. Datablad for batterier varierer innenfor samme kjemi. Mine anbefalinger er hva jeg har opparbeidet gjennom ca 20 år med batteri systemer i skip. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 KDB skrev 6 minutter siden: Minimum bulk tid er ofte 15 min, 6 timer er alt for mye, dette er ofte maks bulk tid. Datablad for batterier varierer innenfor samme kjemi. Mine anbefalinger er hva jeg har opparbeidet gjennom ca 20 år med batteri systemer i skip. Takk for svar og innspill. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
JRK Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 På AGM er det vel ikke så lett å trekke ut syre. Mangler det et par volt uten strøm ut eller inn kan man vel også anta at det er en kortsluttet celle på et batteri som ellers skulle vært fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Som startbatteri ville jeg valgt et batteri med spiralcelleteknologi, f.eks. Optima. Har god erfaring med konkurrenter til Optima, og jeg hadde et Optimabatteri som kun varte i 20 år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 JRK skrev for 6 timer siden: Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 eivindch skrev 23 minutter siden: Som startbatteri ville jeg valgt et batteri med spiralcelleteknologi, f.eks. Optima. Har god erfaring med konkurrenter til Optima, og jeg hadde et Optimabatteri som kun varte i 20 år. Eivind Denne teknikken gir stor startstrøm, og bør være gode startbatteri. Er usikker på levetiden til Optima. De ble brukt på et større reservekraftaggregat, og med kontinuerlig vedlikeholdslading, og mener de ikke tålte det. Men kan være vedlikeholdsspenningen ikke var ideell. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Arejane skrev for 13 timer siden: Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket. Da skulle du spurt "de er jo vedlikeholdsfrie " hvordan kan de da tørke ut da? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Roger jo skrev for 2 timer siden: Da skulle du spurt "de er jo vedlikeholdsfrie " hvordan kan fe tørke ut da? Han skrev: ville tatt og åpnet og sjekket ver celle for å se at det er nok veske. Så de er nok ikke vedlikeholdsfrie.... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Svar fra Exide: Hei, dette kan lett skje når det f.eks. er lite syre igjen oppi cellene. ville tatt og åpnet og sjekket ver celle for å se at det er nok veske. men kan verr endel andre årsaker også, vansklig å si hva som kan skje. batteriene er også 7år gamle så da kan alt skje Spørsmål fra meg: Message: Hei, jeg har en båt med start- og baugtruster batteri Sønnac SE1853. Batteriene er ca 7 år, og nå er det kul på toppen av batterikassen, dvs toppen av batteriet buler ut. Hva har skjedd og hvorfor? Batteriet vedlikeholds lades kontinuerlig med 13,8V. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.