Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 KDB skrev On 10.10.2024 at 18.24: Vanlige bly syre ca 13.25, AGM 13,35 er det jeg ville valgt. Batteriene dine har gasset, skummelt, sett flere tilfeller der batteri har eksplodert pga for høy float. Vis hele sitatet Har du noen referanser til verdiene du viser til? Mener det er standardinnstilling på laderen som er brukt. I tillegg lader den med 14,24V i 6 timer etter hver ny "nett tilgang". Å underveis så lader motoren... Må sjekke innstillingene, og det er flere batterier som har samme lading. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
KDB Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Minimum bulk tid er ofte 15 min, 6 timer er alt for mye, dette er ofte maks bulk tid. Datablad for batterier varierer innenfor samme kjemi. Mine anbefalinger er hva jeg har opparbeidet gjennom ca 20 år med batteri systemer i skip. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 KDB skrev On 10.10.2024 at 19.37: Minimum bulk tid er ofte 15 min, 6 timer er alt for mye, dette er ofte maks bulk tid. Datablad for batterier varierer innenfor samme kjemi. Mine anbefalinger er hva jeg har opparbeidet gjennom ca 20 år med batteri systemer i skip. Vis hele sitatet Takk for svar og innspill. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
JRK Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 På AGM er det vel ikke så lett å trekke ut syre. Mangler det et par volt uten strøm ut eller inn kan man vel også anta at det er en kortsluttet celle på et batteri som ellers skulle vært fulladet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Som startbatteri ville jeg valgt et batteri med spiralcelleteknologi, f.eks. Optima. Har god erfaring med konkurrenter til Optima, og jeg hadde et Optimabatteri som kun varte i 20 år. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 JRK skrev On 11.10.2024 at 10.50: Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet Vis hele sitatet Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 eivindch skrev On 11.10.2024 at 16.33: Som startbatteri ville jeg valgt et batteri med spiralcelleteknologi, f.eks. Optima. Har god erfaring med konkurrenter til Optima, og jeg hadde et Optimabatteri som kun varte i 20 år. Eivind Vis hele sitatet Denne teknikken gir stor startstrøm, og bør være gode startbatteri. Er usikker på levetiden til Optima. De ble brukt på et større reservekraftaggregat, og med kontinuerlig vedlikeholdslading, og mener de ikke tålte det. Men kan være vedlikeholdsspenningen ikke var ideell. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Roger jo Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Arejane skrev On 11.10.2024 at 16.56: Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket. Vis hele sitatet Da skulle du spurt "de er jo vedlikeholdsfrie " hvordan kan de da tørke ut da? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Roger jo skrev On 11.10.2024 at 18.47: Da skulle du spurt "de er jo vedlikeholdsfrie " hvordan kan fe tørke ut da? Vis hele sitatet Han skrev: ville tatt og åpnet og sjekket ver celle for å se at det er nok veske. Så de er nok ikke vedlikeholdsfrie.... Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Svar fra Exide: Hei, dette kan lett skje når det f.eks. er lite syre igjen oppi cellene. ville tatt og åpnet og sjekket ver celle for å se at det er nok veske. men kan verr endel andre årsaker også, vansklig å si hva som kan skje. batteriene er også 7år gamle så da kan alt skje Spørsmål fra meg: Message: Hei, jeg har en båt med start- og baugtruster batteri Sønnac SE1853. Batteriene er ca 7 år, og nå er det kul på toppen av batterikassen, dvs toppen av batteriet buler ut. Hva har skjedd og hvorfor? Batteriet vedlikeholds lades kontinuerlig med 13,8V. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 20.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar Oppdatering Årsaken til skaden på batteriet var overlading fra generatoren på motoren. Regulatoren var defekt, dvs den ladet med maks. Dette resulterte til slutt i brent stator på generatoren. Det uheldige var at det ikke ble oppdaget umiddelbart. Generatoren er nå reparert med deler fra Triconor, må skryte av de! Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
tobixen Svart 20.Februar Link til dette innlegget Svart 20.Februar JRK skrev On 9.10.2024 at 6.29: Dette er jo batterier med høy CCA, men lite kapasitet, men det er jo det man egentlig trenger til start og thrust. Vis hele sitatet Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så må man vel ta det man får :-) Arejane skrev On 20.2.2025 at 12.11: Årsaken til skaden på batteriet var overlading fra generatoren på motoren Vis hele sitatet Jeg håper du rakk å finne ut av dette før du skadet nye batterier? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Arejane Svart 20.Februar Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Februar tobixen skrev On 20.2.2025 at 13.05: Jeg håper du rakk å finne ut av dette før du skadet nye batterier? Vis hele sitatet Ja, generatoren var allerede "dau", når nytt batteri ble satt inn, så det gikk fint. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
JRK Svart 21.Februar Link til dette innlegget Svart 21.Februar tobixen skrev On 20.2.2025 at 13.05: Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så må man vel … Vis hele sitatet Jeg mener begrepet er like godt med eller uten den første C en., men det er nok slik att batterier med høy CCA også har bedre iytelse i vanlige temperaturer. Det som faktisk i stor grad avgjør hva et batteri kan levere, er den indre resistansen i batteriet, som igjen i stor grad er avhengig av det effektive blyarealet mot syren i batteriet. Om man studerer et Optima batteri der blyet er bygd som en spiral, så blir arealet veldig stort, men tykkelsen gjør at det blir ikke så mange ampertimer. På prismatiske batterier kan man også lage hver blyplate i et tredimensjonalt trykk for å øke arealet. Ett forbruksbatteri, på like mange amperetimer er ofte lettere av denne grunn. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 21.Februar Link til dette innlegget Svart 21.Februar Tror ikke det generelt er noen kvalitetsforskjell mellom batterier av anerkjent fabrikat. Men jeg kjøpte for noen år siden 4 stk. Varta AGM-batterier som tok kvelden etter ca. 1 år. Jeg er vant med at batterier varer mer enn 10 år. Jeg regner med at det var produksjonsfeil, men fikk ikke glede av noen garanti. Gad ikke krangle, selv om jeg sikkert burde ha gjort det. Dog vil ikke dette hindre meg i å kjøpe Varta batterier igjen. Men, nå blir det vel overgang til lithium etterhvert. Jeg er igang - foreløpig med lithium parallellkoblet med bly. Fungerer strålende. Til start, ankerwincher og baugpropell kommer jeg til å fortsette med Optima eller tilsvarende (f.eks. Maxima). Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Februar Link til dette innlegget Svart 21.Februar tobixen skrev On 20.2.2025 at 13.05: Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så må man vel ta det man får :-) Vis hele sitatet Finnes en MCA også, der M står for Marine. Sitat CCA måler amperene et batteri produserer ved 0°F, mens MCA (Marine Cranking Amps) måler ampere ved 32°F, frysepunktet til vann. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
tobixen Svart 21.Februar Link til dette innlegget Svart 21.Februar JRK skrev On 21.2.2025 at 9.01: Jeg mener begrepet er like godt med eller uten den første C en., men det er nok slik att batterier med høy CCA også har bedre iytelse i vanlige temperaturer. Vis hele sitatet Jo, men vanlige startbatterier er vel gjerne optimalisert for å maksimere CCA? Et batteri som er optimalisert for å makse MCA (som beskrevet over) vil kanskje kunne gjøre bedre nytte i båt ifht vekt/størrese/pris? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar eivindch skrev On 21.2.2025 at 9.52: Jeg regner med at det var produksjonsfeil, Vis hele sitatet Med 4 stk defekte batterier er det som å vinne i lotto om produksjonsfeil skal være oversaken. Det er en jobb jeg har hatt lagt opp i halsen og fortsatt husker godt. Ansvarlig for reklamasjoner på batterier. OMG og de som enda tror på kunden alltid har rett går konkurs. Det eneste batteriprodusentene/importørene godkjenner av reklamasjoner er cellefeil og resten må forhandleren dekke selv. Det var stort sett bare to typer som reklamerte på batterier. Båteiere og noen pensjonister inne mellom som plundret med bil batteriet selv om batterier til båt var en liten kategori i forhold til bil og anleggs batterier. Men siden jeg har begynt å stikke frem hodet om dette temaet her inne de senere år så må jeg savne diskusjonen selv om jeg trodde jeg hadde det langt oppe i halsen. Men heldigvis kan de fleste batteri reklamasjoner etter prøves slik att avgjørelsen blir riktig for alle parter og redelighet er viktigere enn att kunden alltid har rett når de ikke har det. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar pipe skrev On 22.2.2025 at 11.56: Med 4 stk defekte batterier er det som å vinne i lotto om produksjonsfeil skal være oversaken. Vis hele sitatet Hvis disse fire batteriene var kjøpt på samme tidspunkt og en del av samme produksjonsbatch, så er det ikke helt umulig at alle fire batteriene er dekt av en produksjonsfeil. pipe skrev On 22.2.2025 at 11.56: Det er en jobb jeg har hatt lagt opp i halsen og fortsatt husker godt. Ansvarlig for reklamasjoner på batterier. Vis hele sitatet Jeg slengte meg for litt siden over tastaturet på en tråd om Lithium startbatterier, og skrev noe slikt som at "det høres ut som en dårlig forretningsidé å ha gode reklamasjonsordninger på batterier solgt uten BMS". Felles for både blybatterier og lithiumbatterier er at batteriet tar skade av både overlading og underlading, det er jo svært sannsynlig at en av disse tingene har skjedd dersom batteriet plutselig ikke duger lengre. (Selger man derimot et batteri med et godt innebygd BMS, så bør den både kunne forhindre det ene og det andre, samt tilby statistikker på bruk, slik at reklamasjoner kan håndteres på en god måte). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
JRK Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar tobixen skrev On 21.2.2025 at 18.03: Jo, men vanlige startbatterier er vel gjerne optimalisert for å maksimere CCA? Et batteri som er optimalisert for å makse MCA (som beskrevet over) vil kanskje kunne gjøre bedre nytte i båt ifht vekt/størrese/pris? Vis hele sitatet Nå har jeg aldri forholdt meg så mye om denne MCA verdien, da jeg ikke helt ser den store forskjelllen på hverken vekt størrelse eller andre parametre for et bly/syrebatteri. En MCA ytelse er jo bare en snillere test, og ned det noe et mindre og lettere batteri klarer. For å ai det på en annen måte. Tester du ett "CCA" batteri med "MCA" test så vil jo dette holde kravet på 7,2 V mye lengre en 30 sekunder. Da kan man jo like gjerne velge ett batteri med mindre CCA verdi. En viktig detalj og ha i bakhodet er at, etter dyputlading, så er varme det som ødelegger ett batteri. Om sammenligner ett MCA og et CCA batteri, som testes til å tåler start til en gitt Motor, så vil CCA batteriet ha mindre indre motstand. Varmgang i batteriet er et resultat av denne indre motstanden og strømmen. P 0 UxI eller RXIXI. Men snakker vi andre batteriteknologier så er det mye å hente med hensyn på vekt og størrelse Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar Takk. Jeg trenger nytt batteri for å forsyne baugtruster, så da skal jeg altså bare lete etter det med størst CCA ifht pris :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
pipe Svart 22.Februar Link til dette innlegget Svart 22.Februar JRK skrev On 22.2.2025 at 13.42: Nå har jeg aldri forholdt meg så mye om denne MCA verdien Vis hele sitatet De aller fleste batterier solgt i Europa er jo gjerne merket etter EN normen men det finnes jo tabeller ute på nett for spesielt interessere Er vel på tide båtmotor produsentene går i bort i fra MCA hvis de ikke allerede har gjort det da. Kan jo være litt forvirrende dette og en aktør som BT selger gjerne batterier som er merket med EN normen på etiketten mens de bruker samme tall og CCA på de tekniske datane under. Regner med att det som er merket på batteriet er riktig så da "juger" de riktig vei for kunden om ikke annet. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 16.Mars Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars Og da sviktet neste batteri, AGM. Kjenner ikke alder, men +/- 10 år. Brukt til truster. Fikk nok en knekk da parallell batteriet ble deformert, se starten av tråden. Også ladet kontinuerlig 13,8V fra landstrøm. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Bitteliten Svart 16.Mars Link til dette innlegget Svart 16.Mars Lade kontinuerlig er døden for alle batterier. særlig for AGM som ikke kan fylles oppmed vann. Selv når vi er i båten og har landstrøm lar jeg batteriene gå ned til 90% soc mellom hver lading. Innimellom lar jeg de bli fulladet. når vi ikke er i båten har vi ikke landstrøm på. etter at en helt ny, moderne Victron lader begynte å brenne hos meg lader jeg kun når jeg er i båtnen 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.