Jump to content

Kul på startbatteriet, velge Varta eller Sønnac?


Arejane

Recommended Posts

KDB skrev 37 minutter siden:

Vanlige bly syre ca 13.25, AGM 13,35 er det jeg ville valgt. Batteriene dine har gasset, skummelt, sett flere tilfeller der batteri har eksplodert pga for høy float.

Har du noen referanser til verdiene du viser til? Mener det er standardinnstilling på laderen som er brukt. I tillegg lader den med 14,24V i 6 timer etter hver ny "nett tilgang".
Å underveis så lader motoren...

Må sjekke innstillingene, og det er flere batterier som har samme lading.

Mh Arejane

Link to post
KDB skrev 6 minutter siden:

Minimum bulk tid er ofte 15 min, 6 timer er alt for mye, dette er ofte maks bulk tid. Datablad for batterier varierer innenfor samme kjemi. Mine anbefalinger er hva jeg har opparbeidet gjennom ca 20 år med batteri systemer i skip.

Takk for svar og innspill.

Mh Arejane

Link to post

Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. 

Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet

Link to post
JRK skrev for 6 timer siden:

Vedrørende float ladespenning på AGM. Her bør man lese på hva produsent anbefaler. Veldig vanlig er 13,6-13,8. Har selv Ritar 120 Ah forbruk , og de har fått 13,8 i 10 år, men ladingen står ikke på kontinuerlig , men stort sett hele tiden i havn. 

Om jeg skal tippe på det batteriet som buler , så har den ene cellen overslag eller kortsluttet slik att de andre har fått for my spenning. Mål syrevekten på alle celler. Er det en som skiller seg ut , er det denne som har feilet

Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket.

Mh Arejane

Link to post
eivindch skrev 23 minutter siden:

Som startbatteri ville jeg valgt et batteri med spiralcelleteknologi, f.eks. Optima. Har god erfaring med konkurrenter til Optima, og jeg hadde et Optimabatteri som kun varte i 20 år.

 

Eivind

Denne teknikken gir stor startstrøm, og bør være gode startbatteri.

Er usikker på levetiden til Optima. De ble brukt på et større reservekraftaggregat, og med kontinuerlig vedlikeholdslading, og mener de ikke tålte det. Men kan være vedlikeholdsspenningen ikke var ideell.

Mh Arejane

Link to post
Arejane skrev for 13 timer siden:

Undersøkte ikke batteriet mer, og har levert det inn. Sendte spørsmål til Exide, og fikk svar at en årsak kunne være lite syre, antar de mente lite vann, dvs uttørket.

Da skulle du spurt "de er jo vedlikeholdsfrie "  hvordan kan de da tørke ut da?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Svar fra Exide:

Hei,
dette kan lett skje når det f.eks. er lite syre igjen oppi cellene. 
 
ville tatt og åpnet og sjekket ver celle for å se at det er nok veske.
 
men kan verr endel andre årsaker også, vansklig å si hva som kan skje.
 
batteriene er også 7år gamle så da kan alt skje
 
Spørsmål fra meg:
Message: Hei, jeg har en båt med start- og baugtruster batteri Sønnac SE1853. Batteriene er ca 7 år, og nå er det kul på toppen av batterikassen, dvs toppen av batteriet buler ut. Hva har skjedd og hvorfor? Batteriet vedlikeholds lades kontinuerlig med 13,8V.

Mh Arejane

Link to post
  • 4 måneder senere...

Oppdatering

Årsaken til skaden på batteriet var overlading fra generatoren på motoren. Regulatoren var defekt, dvs den ladet med maks. Dette resulterte til slutt i brent stator på generatoren. Det uheldige var at det ikke ble oppdaget umiddelbart. Generatoren er nå reparert med deler fra Triconor, må skryte av de!

Mh Arejane

Link to post
On 10/9/2024 at 8:29 AM, JRK said:

Dette er jo batterier med høy CCA, men lite kapasitet, men det er jo det man egentlig trenger til start og thrust.

 

Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men  i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så  må man vel ta det man får :-)

 

53 minutes ago, Arejane said:

Årsaken til skaden på batteriet var overlading fra generatoren på motoren

 

Jeg håper du rakk å finne ut av dette før du skadet nye batterier?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 19 timer siden:

 

Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men  i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så  må man vel …

Jeg mener begrepet er like godt med eller uten den første C en., men det er nok slik att batterier med høy CCA også har bedre iytelse i vanlige temperaturer.  Det som faktisk i stor grad avgjør  hva et batteri kan levere, er den indre resistansen i batteriet, som igjen i stor grad er avhengig av det effektive blyarealet mot syren i batteriet.  Om man studerer et Optima batteri der blyet er bygd som en spiral, så blir arealet veldig stort, men tykkelsen gjør at det blir ikke så mange ampertimer. På prismatiske batterier kan man også lage hver blyplate i et tredimensjonalt trykk for å øke arealet. Ett forbruksbatteri, på like mange amperetimer er ofte lettere av denne grunn. 

Link to post

Tror ikke det generelt er noen kvalitetsforskjell mellom batterier av anerkjent fabrikat. Men jeg kjøpte for noen år siden 4 stk. Varta AGM-batterier som tok kvelden etter ca. 1 år. Jeg er vant med at batterier varer mer enn 10 år. Jeg regner med at det var produksjonsfeil, men fikk ikke glede av noen garanti. Gad ikke krangle, selv om jeg sikkert burde ha gjort det. Dog vil ikke dette hindre meg i å kjøpe Varta batterier igjen. Men, nå blir det vel overgang til lithium etterhvert. Jeg er igang - foreløpig med lithium parallellkoblet med bly. Fungerer strålende. Til start, ankerwincher og baugpropell kommer jeg til å fortsette med Optima eller tilsvarende (f.eks. Maxima).

 

Eivind

Link to post
tobixen skrev for 21 timer siden:

Den første C'en i CCA står for "cold", så den er ikke egentlig særlig nyttig for båtfolket - men  i mangel av spesifikasjoner på "Lukewarm Cranking Amps", så  må man vel ta det man får :-)

 

Finnes en MCA også, der M står for Marine.

Sitat

CCA måler amperene et batteri produserer ved 0°F, mens MCA (Marine Cranking Amps) måler ampere ved 32°F, frysepunktet til vann.

 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
8 hours ago, JRK said:

Jeg mener begrepet er like godt med eller uten den første C en., men det er nok slik att batterier med høy CCA også har bedre iytelse i vanlige temperaturer.

 

Jo, men vanlige startbatterier er vel gjerne optimalisert for å maksimere CCA?  Et batteri som er optimalisert for å makse MCA (som beskrevet over) vil kanskje kunne gjøre bedre nytte i båt ifht vekt/størrese/pris?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
eivindch skrev On 21.2.2025 at 10.52:

Jeg regner med at det var produksjonsfeil,

Med 4 stk defekte batterier er det som å vinne i lotto om produksjonsfeil skal være oversaken.
Det er en jobb jeg har hatt lagt opp i halsen og fortsatt husker godt. 

Ansvarlig for reklamasjoner på batterier.
OMG og de som enda tror på kunden alltid har rett går konkurs.
Det eneste batteriprodusentene/importørene godkjenner av reklamasjoner er cellefeil og resten må forhandleren dekke selv.
Det var stort sett bare to typer som reklamerte på batterier.

Båteiere og noen pensjonister inne mellom som plundret med bil batteriet selv om batterier til båt var en liten kategori i forhold til bil og anleggs batterier.
Men siden jeg har begynt å stikke frem hodet om dette temaet her inne de senere år så må jeg savne diskusjonen selv om jeg trodde jeg hadde det langt oppe i halsen.
Men heldigvis kan de fleste batteri reklamasjoner etter prøves slik att avgjørelsen blir riktig for alle parter og redelighet er viktigere enn att kunden alltid har rett når de ikke har det.

Link to post
3 hours ago, pipe said:

Med 4 stk defekte batterier er det som å vinne i lotto om produksjonsfeil skal være oversaken.

 

Hvis disse fire batteriene var kjøpt på samme tidspunkt og en del av samme produksjonsbatch, så er det ikke helt umulig at alle fire batteriene er dekt av en produksjonsfeil.

 

3 hours ago, pipe said:

Det er en jobb jeg har hatt lagt opp i halsen og fortsatt husker godt. 

Ansvarlig for reklamasjoner på batterier.

 

Jeg slengte meg for litt siden over tastaturet på en tråd om Lithium startbatterier, og skrev noe slikt som at "det høres ut som en dårlig forretningsidé å ha gode reklamasjonsordninger på batterier solgt uten BMS".  Felles for både blybatterier og lithiumbatterier er at batteriet tar skade av både overlading og underlading, det er jo svært sannsynlig at en av disse tingene har skjedd dersom batteriet plutselig ikke duger lengre.  (Selger man derimot et batteri med et godt innebygd BMS, så bør den både kunne forhindre det ene og det andre, samt tilby statistikker på bruk, slik at reklamasjoner kan håndteres på en god måte).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 19 timer siden:

 

Jo, men vanlige startbatterier er vel gjerne optimalisert for å maksimere CCA?  Et batteri som er optimalisert for å makse MCA (som beskrevet over) vil kanskje kunne gjøre bedre nytte i båt ifht vekt/størrese/pris?

Nå har jeg aldri forholdt meg så mye om denne MCA verdien, da jeg ikke helt ser den store forskjelllen på hverken vekt størrelse eller andre parametre for et bly/syrebatteri.

En MCA ytelse er jo bare en snillere test, og ned det noe et mindre og lettere batteri klarer. For å ai det på en annen måte. Tester du ett "CCA" batteri med "MCA" test så vil jo dette holde kravet på 7,2 V mye lengre en 30 sekunder. Da kan man jo like gjerne velge ett batteri med mindre CCA verdi.

En viktig detalj og ha i bakhodet er at, etter dyputlading, så er varme det som ødelegger ett batteri. Om sammenligner ett MCA og et CCA batteri, som testes til å tåler start til en gitt Motor, så vil CCA batteriet ha mindre indre motstand. Varmgang i batteriet er et resultat av denne indre motstanden og strømmen. P 0 UxI eller RXIXI.

 

Men snakker vi andre batteriteknologier så er det mye å hente med hensyn på vekt og størrelse

 

Link to post
JRK skrev for 2 timer siden:

Nå har jeg aldri forholdt meg så mye om denne MCA verdien

De aller fleste batterier solgt i Europa er jo gjerne merket etter EN normen men det finnes jo tabeller ute på nett for spesielt interessere 
Er vel på tide båtmotor produsentene går i bort i fra MCA hvis de ikke allerede har gjort det da.
Kan jo være litt forvirrende dette og en aktør som BT selger gjerne batterier som er merket med EN normen på etiketten mens de bruker samme tall og CCA på de tekniske datane under.
Regner med att det som er merket på batteriet er riktig så da "juger" de riktig vei for kunden om ikke annet.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...