Jump to content

Kul på startbatteriet, velge Varta eller Sønnac?

Arejane

Recommended Posts

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Lade kontinuerlig er døden for alle batterier. særlig for AGM som ikke kan fylles oppmed vann. 

Selv når vi er i båten og har landstrøm lar jeg batteriene gå ned til 90% soc mellom hver lading. Innimellom lar jeg de bli fulladet. 

når vi ikke er i båten har vi ikke landstrøm på. 
etter at en helt ny, moderne Victron lader begynte å brenne hos meg lader jeg kun når jeg er i båtnen 😊

Ja, det har du sikkert rett i. Den gamle laderen er nå skiftet ut med en "blå", og da er vedlikeholdsspenningen 13,2V. 

Mh Arejane

Bitteliten skrev 33 minutter siden:

Samme om det er ny eller gammel lader. Konstant lading over lang tid tørker ut AGM  batterier. Og du ser resultatet på batteriene dine. Har selv gjort den feilen

Nå er det nok flere årsaker til at batteriet havarerte. I sommer feilet generatoren, med resultat brent stator. Så i ettertid at regulatoren var defekt, dvs gav maks strøm, og ladet med 17V målt på friske batterier. Hvis det var regulatoren som var årsaken, fikk batteriene der tøft. Alternativt var det et uttørket batteri som "dro ned" generatoren.

Hadde en Viknes, og der holdt AGM batteriene i 10 år, delvis med konstant lading.

Så ikke lett å konkludere.

Mh Arejane

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...