Steihy Startet 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 8.Oktober.2024 Etter mye om og men er Gløder'n ovnen nesten ferdig installert i Scanmar 35. Brannsikring mangler, hold tastaturet. Pipedelene og dekksbeslaget er 90 mm, fra Refleks. 40 cm uisolert, ca 60 cm isolert under dekk. 1 m isolert pluss hatt over dekk. Ovnen er - eller blir når brannvegg er på plass - installert etter produsents krav. Pipe og gjennomføring er installert etter Refleks' krav. Som bildet viser gikk prøvefyr over all forventning, of pipa trakk veldig godt. Men: Det ble varmere enn jeg likte. Den isolerte pipa var for varm til å ta på helt oppunder dekk, og varmere enn Dickinson pipa jeg kjenner fra før, og som har tykkere isolasjon. Selve dekksbeslaget var også for varmt til mer enn en rask touch. Jeg vet ikke hvor varmt, skal på Biltema og kjøpe ir termometer nå og gjøre ny test. Jeg sitter med to hovedspørsmål, et på "båtpipefag", og et på juss. Hva er "for varmt" i gjennomføringen? Dekket er sandwich. Tar i mot erfaringsbaserte og materialfagbaserte innspill med takk. Det har vært en del diskusjon rundt regler og forskrifter, uten at jeg har sett annet enn at vanlige regler for ildsteder gjelder. Så vidt jeg vet finnes ingen egen godkjenning for ildsteder for båt. Har noen noe konkret jeg har oversett? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Grønnskollingen Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Steihy skrev for 2 timer siden: skal på Biltema og kjøpe ir termometer Lykke til med ovnsrøret. Bare til info: IR-termometerne til Biltema funker helt elendig på blankt rustfritt stål. Om du skal måle ville jeg lagt på et stykke med annet materiale på stedet du vil måle. Jeg har en vedfyrt pizzaovn kledd i rustfritt og løser det ved å måle på en bit av aluminium som er poppet til stålet. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Grønnskollingen skrev 44 minutter siden: IR-termometerne til Biltema funker helt elendig på blankt rustfritt stål. Veldig nyttig bekreftelse på noe jeg mistenkte med en gang. Vet du om dette er generelt for ir måling på blankt, eller gjelder det billigmålere? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Tusjer du et felt med svart sprittusj på stålet blir målingene mer nøyaktige. Slik jeg har forstått det er utfordringen hvis stålet er speilblankt, dermed blir det vanskelig for IR-måleren å få målt skikkelig. Sprittusjen kan du vaske av med aceton eller håndsprit etterpå. Gjorde dette på pipa til pottebrenneren min for å måle hvor varmt det blir ved sprengfyring. Nå er ikke IR-måleren min fra Biltema, men regner med teknologien bak er rimelig lik. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Steihy skrev for 4 timer siden: Det ble varmere enn jeg likte. Den isolerte pipa var for varm til å ta på helt oppunder dekk, og varmere enn Dickinson pipa jeg kjenner fra før:…… jeg kjøpte en gang en brukt Refleks….den hadde ett « hjemme-patent» ett røykerør som var dobbelmantlet…med anslutninger for vann……om tanken var att det skulle dokkes sammen med ett vannbåret system, vet ikke…. o jeg fikk aldri satt inn det i min egen båt, en kompis som seilte på Svalbard kjøpte det, han hadde mer nytte enn meg. det kan ju vare en ide……om du vill ha ned røykgastemperaturen. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Steihy Svart 8.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Hakkannen skrev for 1 time siden: Gjorde dette på pipa til pottebrenneren min for å måle hvor varmt det blir ved sprengfyring. Hvor varmt ble det, og hvor varmt er akseptabelt? En ting er full brannfare, en annen er nedbryting av materiale over tid... Sandwich med divinycell. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Steihy skrev for 1 time siden: Hvor varmt ble det, og hvor varmt er akseptabelt? Godt spørsmål, nå er det flere år siden jeg målte, så husker dessverre ikke resultatet😅 Men husker jeg falt til ro med at det var innafor, ikke misfarging av glassfiberen/polyesteren, selv etter skikkelig fyring over flere timer. Har forstått det slik at polyesteren gjerne kan få misfarging hvis det er for varmt, sånn sett et forvarsel om at temperaturen er for høy. Divinycell tåler gjerne mindre høye temperaturer enn glassfiber, men det vet gjerne Knude eller Eika mer om? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Hakkannen skrev for 4 timer siden: Tusjer du et felt med svart sprittusj på stålet blir målingene mer nøyaktige. Slik jeg har forstått det er utfordringen hvis stålet er speilblankt, dermed blir det vanskelig for IR-måleren å få målt skikkelig. Sprittusjen kan du vaske av med aceton eller håndsprit etterpå. Gjorde dette på pipa til pottebrenneren min for å måle hvor varmt det blir ved sprengfyring. Nå er ikke IR-måleren min fra Biltema, men regner med teknologien bak er rimelig lik. Man har samme utfordring med IR-kamera. Teip bruker vi på kobberskinner 😊 Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Eg har brukt matt sort maling da virkar fint på mitt rør Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 Litt OT, men hvilket merke er denne ovnen? Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2024 enslagsgjest skrev 23 minutter siden: men hvilket merke er denne ovnen? Ovnen til Steihy er av typen Glødern, norskprodusert ovn. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Steihy skrev for 16 timer siden: Det har vært en del diskusjon rundt regler og forskrifter, uten at jeg har sett annet enn at vanlige regler for ildsteder gjelder. Så vidt jeg vet finnes ingen egen godkjenning for ildsteder for båt. Har noen noe konkret jeg har oversett? Husker ikke helt tallene i reglene, men synes ovnen står veldig nærme sofaen, som jeg antar brenner lettere enn veggen. Antar Du skal brannsikre mot vegg, men vanskelig mot sofaen? Kunne det bært en ide med kortere del isolasjon på røykrøret inne? Da vil du få mer oppvarming av rommet og røykgassen vil bli litt bedre avkjølt før den kommer til den kritiske delen der den skal gjennom glassfiberen. Minuset er at du får den varme uisolerte delen av røykrøret nærmere glassfiberen, som det kanskje er noen regler for, men jeg vil anta temperaturen i glassfineren vil være lavere med isolasjon feks siste 20 cm enn ved isolasjon siste 60 cm slik jeg forstår du har det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 9.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 19 fot skrev for 3 timer siden: Kunne det bært en ide med kortere del isolasjon på røykrøret inne? Godt innspill. Det kunne det muligens, men det blir siste utvei. Etter erfaring med piper som trekker dårlig og slår ned, var nå hensikten best mulig trekk. Ren forbrenning og minst mulig soting av egen og andres båter. Da må gassen være varm. Litt mer av varmen til kråka er en del av prisen. Jeg mener problemet er for dårlig isolasjon, ikke for god. Jeg spurte Shelby Teknikk som forhandler Refleks om de hadde motforestillinger mot resonnementet, men fikk ingen. Betalte over 10 000 for to meter skorstein med beslag. Har ikke diskutert med de enda. Men om jeg må gjøre om, har vi en reklamasjon. Som sagt, brannsikring ikke ferdig. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Hakkannen Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 19 fot skrev for 4 timer siden: Antar Du skal brannsikre mot vegg, men vanskelig mot sofaen? Mulig det går an å brannsikre lignende slik mot sofaen? Skimter så vidt sofaen bak der. Nå er det en del lavere overflatetemperatur med pottebrenner (konveksjonsovn) i forhold til Glødern, men med riktige plater og avstand er det ikke umulig å få brannsikret og få det til å se noenlunde OK ut. Steihy skrev 1 time siden: piper som trekker dårlig og slår ned Har du gått for enkel pipehatt eller H-pipe? Den siste er fin mot nedslag. Hos meg var det enkel pipehatt da jeg flyttet ombord, men med denne turte jeg ikke sove med fyr i ovnen. Fikk nedslag flere ganger, med røykfylt båt som resultat. Etter bytte til H-pipe har jeg ikke fått nedslag, selv i storm. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2024 Steihy skrev for 1 time siden: Som sagt, brannsikring ikke ferdig. Så lenge ovnen står der så kan du jo få et godt bilde av temperaturene om du fyrer godt og måler litt her og der. Det ser jo ut som en konveksjonsovn men vinduet slipper ut MYE strålevarme. Har skrevet litt om hvordan jeg gjorde det for et drøyt tiår siden her. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
19 fot Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Steihy skrev for 19 timer siden: 19 fot skrev for 22 timer siden: Kunne det bært en ide med kortere del isolasjon på røykrøret inne? Godt innspill. Det kunne det muligens, men det blir siste utvei. Etter erfaring med piper som trekker dårlig og slår ned, var nå hensikten best mulig trekk. Ren forbrenning og minst mulig soting av egen og andres båter. Da må gassen være varm. Litt mer av varmen til kråka er en del av prisen. Jeg mener problemet er for dårlig isolasjon, ikke for god. Jeg spurte Shelby Teknikk som forhandler Refleks om de hadde motforestillinger mot resonnementet, men fikk ingen. Betalte over 10 000 for to meter skorstein med beslag. Har ikke diskutert med de enda. Men om jeg må gjøre om, har vi en reklamasjon. Som sagt, brannsikring ikke ferdig. Jeg antar det med røyknedslag hovedsakelig skjer i opptenningsfasen før du har fått varm pipe og god trekk. Kan det isåfall være en ide å ha en avtakbar isolasjon som er på inntil røykrøret blir litt varmt og så tas den av og sørger for at røykrøret ikke blir så ekstremt varmt at det setter fyr på båten med folk ombord? Eller alternativt en lengre pipe ute (hvis plass) eller en avtrekksvifte på pipa. Enten en som er permanent montert eller noe du hekter på for bruk i 5-10 minutter og så plukker av før det blir så varmt at vifta går istykker. Jeg tenker at et veldig varmt røykrør som går gjennom glassfiber eller lignende kan være en ganske farlig løsnng og man bør redusere farene mest mulig, feks ved å droppe endel isolasjon på røykrøret inne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.