Lars H. Startet 8.Oktober Del på Facebook Startet 8.Oktober Jeg har en Yanmar 4JHE motor fra 1986. Om en uke er det tid for for opptak og vinterkonservering. For sjøvannsiden blir det som alltid BT sin blå etylenbaserte frostvæske. For ferskvannsiden er frysepunktet for høyt om det blir en ekstra kald vinter. Jeg er helt sikker på at det er BT sin blåe eller røde etylenbaserte frostvæske jeg har nå, men usikker på hvilken farge. Jeg har kun tenkt å tappe av noe og fylle på litt konsentrert. En fullstendig utskifting får bli en annen gang. Men så var det det med å blande forskjellige typer. Så vidt jeg har forstått får man problem om man blander etylenbasert type med propylenbasert type. Jeg har to kanner BT sin konsentrerte stående, en rød og en blå, begge etylenbasert. Den røde er vel en "snillere" type mot lettmetall da den ikke inneholder hverken "nitritt, amin, fosfat, silikat eller borat". Så, - jeg får vel ikke noe problem uansett hvilen av kannene jeg bruker? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober I gamle dager var det jo fyfy å blande rød og blå fordi den blå var propylenbasert men jeg fant også nettopp ut at Biltema sin røde og blå begge var etylenbasert og burde dermed greit kunne blandes, se også: Så lenge du er sikker på at den du har er etylenbasert så ville jeg bare kjørt på med Biltema rød longlife. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober Da er vi enige. Men egentlig tror jeg at jeg dropper jobben i høst da frostvæsken holder ÷17°C og noe særlig kaldere enn det blir det neppe i Son, da får jeg heller finne frem en ovn. På målestasjonen Gullholmen ved Moss har det ikke vært under minus 10 - 12 de siste årene. Jeg får heller skifte helt ut til ny rød frostvæske til våren. Skulle jeg bare tappe av litt (to avtappinger, en for varmeveksler og en for blokken) og helle på litt konsentrert på toppen, måtte jeg vel tatt en runde utpå slik at motoren ble varm og termostaten åpnet slik at jeg fikk blandet væsken godt. Jeg dropper å kjøre 7 mil hver vei til havnen for det. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Frostvæske som fryser blir heller ikke den solide stålisen som rent vann blir så du har litt ekstra å gå på der og... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
pipe Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober SveinHa skrev for 4 timer siden: Frostvæske som fryser blir heller ikke den solide stålisen som rent vann blir så du har litt ekstra å gå på der og... Ja det er riktig. Tåler frostvæsken -17 grader og det skule bli -30 grader så fryser den til som grovkornet sand uten noe særlig sprengkraft. Når det gjelder å blande rød og blå frostvæske har det vært ett stort no no i mange år i de fleste kretser men sannheten er mer balansert enn det. Det er nå en god stund siden den røde frostvæsken hadde G12 spec nå er den røde gjerne G12+,G12++ eller G13. De siste 3 kan blandes med blå men ikke den gamle med rein G12 spec. Om disse billig sjappene forsatt puscher ut G12 grunnet pris vet jeg ikke noe om Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Skulle eg byttet kjølevæske, ville eg byttet på høsten om motoren skal stå heile vinteren. Da får man beste utnyttet antikorrosjons effekten til fersk kjølevæske, og kontroll på frysepunktet, ikkje at det siste er så viktig her på vestlandet. Ville aldri blandet kjølevæsker med forskjellig farge eller merke utenom midlertidige om det hadde vert krise. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Konas båt skrev 5 minutter siden: Da får man beste utnyttet antikorrosjons effekten til fersk kjølevæske, I følge noen hard core eksperter er dette en synd. Blande vann med mye oxygen og frostvæske blir reine rust bomba som gjærer i stykker det ene og det andre. Skal man bytte frostvæske på høsten må man få inn litt motor tid før man går i opplag slik att frostvæsken blir død. Bare nevner det selv om dette ikke er min kjepphest. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Oktober pipe skrev 57 minutter siden: Det er nå en god stund siden den røde frostvæsken hadde G12 spec nå er den røde gjerne G12+,G12++ eller G13. De siste 3 kan blandes med blå men ikke den gamle med rein G12 spec. Om disse billig sjappene forsatt puscher ut G12 grunnet pris vet jeg ikke noe om Nå hadde ikke jeg tenkt å gå inn i alle disse detaljene. Men den røde fra BT har spec. (passer til): Audi / WV TL-774 D/F (G12/G12+), DAF 74002, Ford WSS-M97B44-D, General Motors GM 6277M, MAN 324 SNF, Mercedes-Benz MB 325.3, Renault 41-01-001, Renault Trucks, Volvo VCS. Og den blå fra BT har spec.: AFNOR NF R15-601, AS 2108, ASTM D3306, ASTM D4656, BS 6580: 2010, CUNA NC 956-16, SAE J 1034, UNE 26361-88. For egen del, er første gang med komplett bytte til rød for 4 år siden. Før det kan jeg bare huske å ha tappet ut og byttet et par ganger siden motoren (Yanmar 4JHE) var ny i 1986. Hva jeg hadde på da husker jeg ikke, det var helt sikkert ikke rød for lettmetallmotor. Og aldri har jeg hatt problem med kjølevannet (ferskvannet) på disse 38 årene, hverken korrosjon eller for høy temperatur. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Hei, kjølevæske har ikke bare med frysepunktet å gjøre, det er faktisk ikke den viktigste egenskapen til denne væska. Den skal byttes på intervall for å bevare egenskapen sin i forhold til silikater eller ei. Det har kommet evigvarende OAT frostvæske på markedet, som forutsetter rens av kretsen før bytte. Jeg skal ta denne jobben på mine 2 x D6 til helgen, sammen med Boatpower. Om ønskelig kan vi dele video fra jobben i denne tråden til Lars. Les litt om OAT og garantien på væska hos Lekang: https://lekanggroup.com/apptypes/chemicals/coolants/ Merk, OAT skal kun brukes med demineralisert vann, viktig. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober Worry II skrev 28 minutter siden: Det har kommet evigvarende OAT frostvæske på markedet, Er ikke akkurat årets nyhet dette. Amerikanske Peak har vel i minst 15 år solgt life time frostvæske https://bilxtra.no/oljekjemi/kjemi/kjolevaeske/peak-kjolevaeske-uni-38l Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 8.Oktober Del på Facebook Svart 8.Oktober @pipe Anser det mer som eit akademisk problem. Man bør uansett kjøre motor varm etter bytte for å lufte systemet og da vil man og få ut det frie oksygenet når kjølevæsken blir varm. Om man skal er redd for å tilføre fritt oksygen kan man koke vannet først, da har det 0 ppm fritt okygen før det trekker til seg oksygen igjen og kommer i likevekt i forholdtil temperatur. Nykokt avmineralisert vann burde være perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Nei! Du kan ikke blande rød og blå frostvæske. Det er kun den gule som kan blandes med alle andre farger. Skal du bytte type må du gjøre motoren skikkelig rein med gjennomstrømning av vann helt til det kun er helt rent vann som kommer ut. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Andora Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Det er vel ikke helt riktig @Chilli Solbris ,står ihvertfall ettertrykkelig at grønn og gul Volvo kjølevæske ikke må blandes.nå har forøvrig Volvo kommet med en ny Orange som erstatter den gule igjenn.selv har jeg grønn på min 2009 mod d6. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Nei! Du kan ikke blande rød og blå frostvæske. Det var vel et litt bastant svar uten mer om hvorfor en ikke kan blande disse fargene? Nå er det jo kommet frostvæske i hele regnbuens farger (kanskje ikke lilla?), men det jeg konkret spurte om var om jeg kunne blande Biltema sin nåværende standard blå etylenbaserte frostvæske med Biltema sin nåværende røde longlife etylenbaserte frostvæske uten at det ble noen problemer. Så et nytt spørsmål. Hva skjer om jeg blander etylenbasert frostvæske med propylen type (som frarådes av alle)? Og hva skjer om en blander BT sin blå og røde? (altså de som selges nå) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
subwoofer Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Mener å ha sett en lilla, men husker ikke hva den het. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Andora skrev for 7 timer siden: Det er vel ikke helt riktig @Chilli Solbris ,står ihvertfall ettertrykkelig at grønn og gul Volvo kjølevæske ikke må blandes.nå har forøvrig Volvo kommet med en ny Orange som erstatter den gule igjenn.selv har jeg grønn på min 2009 mod d6. Her er en god forklaring på temaet: https://aromdekor.no/no/content/att-valja-ratt-glykol Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
pipe Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Alle har vel litt rett føler jeg......Da vi har tatt litt forskjellig utgangspunkt. Men blander man to etylen baserte frost væsker med forskjellige farger er det verste som kan skje på sikt det som Solbris kopierte men Lars H lurte på om det var farlig å blande to forskjellige farger med etylen basert frostvæske over vinteren i en eldre jernklump som står i opplag. Noe det neppe er og slik sett går det å blande Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Lars H. skrev for 9 timer siden: Så et nytt spørsmål. Hva skjer om jeg blander etylenbasert frostvæske med propylen type (som frarådes av alle)? Antagelig ikke stort men problemet kan vist nok være att frostvæsken levrer seg. Har prøvd å gjenskape dette med noen forskjellige blandinger i 10 plastkopper men det skjedde ingen verdens ting, Så kastet prøvene etter ett års tid men mulig det også må varme til før noe spekulært vil skje. Dog har jeg ikke sett levret frostvæske selv ikke på bilder. Antagelig er problemet mer att disse to basene mikser seg dårlig med hverandre Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Bare for å fyre litt ekstra oppunder, og pirke litt ekstra borti "byllen" eller minefeltet dere diskuterer: Det heter ikke frostvæske, men Antifrostvæske. Så da vet dere det...... Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
oberst1 Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Hekri skrev 9 minutter siden: Bare for å fyre litt ekstra oppunder, og pirke litt ekstra borti "byllen" eller minefeltet dere diskuterer: Det heter ikke frostvæske, men Antifrostvæske. Så da vet dere det...... ...eller kjølevæske. Det finnes frostvæsker og kjølevæsker, forskjellige bruksområder Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober @Lars H. Ganske sikker på at du tenker rett uten at jeg har lest spec til BT. Som du sier; viktigste for deg er å ikke blande EG (Etylenglykol) med PG (Polypropylenglykol). Det vil i mange tilfeller klumpe seg. Samtidig er det mange eldre motorer som er avhengige av silikater og tipper den røde inneholder mindre av det, blander du litt går det helt sikkert fint. Sa du ikke du har begge stående? Når du tapper ut litt som du tenkte bør du vel se om den skulle være rød? Ville valgt den blå om du har begge, gammel motor som du sier Bare nevner at av de jeg så i tråden her så er det flere produsenter/typer som henviser til ASTM D-3306, men ikke ASTM D-4985 og ASTM D-6210. 3306 er en standard for mindre motorer/personbiler, men de som i tillegg tilfredstiller de andre to (last/buss/anlegg/marine) er langt bedre generelt i båtmiljøet. Veldig få av oss har veldig nye motorer i båtene, derfor er organiske kjølevæsker det vi bør se etter (OAT). VP sin VCS er OAT (Organic Acid Technology), men inneholder fortsatt litt silikater slik at eldre motorer også blir ivaretatt. Samtidig finnes det en haug forskjellige produsenter med tidvis veldig forskjellige specs, litt uheldig valg så kanskje pakninger blir spist opp etc. NAP-fri væske (Nitrit, Amin og Fosfat) har nok blitt vanlig idag, mener det var de syrene som kunne skade over tid. Uansett; den gamle grønne VP sin og alle andre fra gamle dager av, er ikke i nærheten like gode som i dag. Frysepunkt er langt ned på listen over viktige oppgaver; korrosjonsbeskyttelse, antigroing i kjølere, smøring etc. Skal man skifte ut er det kun motorprodusentens krav som gjelder, heldigvis har de fleste sikkert fått med seg at fargen ikke sier noenting Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Sitat fra Fleetguard om valg av kjølevæske: "The color alone does not determine the quality of the coolant! If you want to use the right coolant, you need to choose a coolant that is approved by the manufacturer of your engine and meets the international quality requirements for coolants: ASTM D-6210 for off highway and marine ASTM D-4985 for trucks and buses ASTM D-3306 for passenger cars" Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober Kan vel egentlig bare si at før man blander noe må man i hvert fall ha kunnskapen på plass. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Jannmar Svart 10.Oktober Del på Facebook Svart 10.Oktober Mitt inntrykk når det gjelder kjølevæske er at det handler mer om hva de ikke skal inneholde, enn hva de inneholder. Yanmar rød longlife kjølevæske er silikatfri, og det er også Biltemas røde kjølevæske. Hva gjelder Biltemas blå vet jeg ikke. Har ikke funnet slike opplysninger om den. Alle disse er etylenbasert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober oberst1 skrev for 15 timer siden: Skal man skifte ut er det kun motorprodusentens krav som gjelder, heldigvis har de fleste sikkert fått med seg at fargen ikke sier noenting Dette er hva produsenten av min 38 år gamle Yanmar 4JHE motor sier om kjølevæske . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.