Jump to content

DS Vekslere for fjernkontroll utenbordsmotor - får ikke koblet på kabel mellom motor og brakett

Wannaz

Recommended Posts

Jeg har nå vært i kontakt med flere båt verksted her i Agder uten noe suksess i å finne noen som har erfaring med å montere DS vekslere for ekstra styreposisjon med singel spak gass og gir kontroll. 

Dette er delene jeg har brukt: 

010301026 DS-veksler, Seastar Gass (207572). https://www.maritim.no/morse-ds-omkopling-gass

010301027 DS-veksler Seastar Gir (207573). https://www.maritim.no/morse-ds-omkopling-gear

010301028 Omkoplingsenhet for DS-veksler. https://www.maritim.no/morse-omkoplingshendel

03500 TFX kontrollkabler, Teleflex. Anbefalte kabler for dette systemet. 

Ombyggingssett til motor: https://www.maritim.no/ultraflex-om-bygg-sett-k-57 

Leverandører av dette har "forsøkt" hjelpe men frem til nå ikke startet å hjelpe. 

Problemet: 

Etter å ha koblet ihht bruksanvisning med Push to Throttle for gass med hull C og B for gir, så har jeg ca 1cm for lang vandring på gass og 1cm for kort på gir. En kan fort tenke utfra det at jeg har blandet disse, men jeg har verifisert dette med å bevege kablene for å se hva som er gir og gass, så dessverre ikke så enkelt.

Gass:

IMG_4851.jpg.46fc0ad5adf6f1845cd910156f341842.jpg

Gir: 

IMG_4853.jpg.bd5c7e3909195f943efd40829add562c.jpg

Vet ikke hvorfor siste bildet er på hodet her, det er ikke det på tlf eller PC.. Jeg har på bildene her ikke koblet velger kabel enda, ei heller koblet på motor, slik at jeg har full vandring tilgjengelig for kablene. 

Det hjelper heller ikke å bruke noen av de andre hullene på brakettene da en ikke får vandringen i systemet som kreves. Dette har jeg prøvd å da ble vandringen for lite til å få den i gir.

Er det noen som har montert dette som kan ta bilder av oppsettet, eventuelt hjelpe med noe info her til å få meg i mål? 

IMG_4850.jpg

IMG_4852.jpg

IMG_4855.jpg

Men är rörelsen OK på vajrarna från början, dvs mellan reglage och DS-växel ?

Jag har haft exakt denna typ av DS-växel, och vill minnas att de ger samma rörelse/vandring på "ut" som på "in". Så om rörelsen/slaglängden inte stämmer så måste man troligen justera det redan i reglagen.

(Nu var det längesedan jag gjorde detta och det var på förra båten, så jag kan minnas fel).

Ingemar E.

NB Forum

Ingper skrev 1 time siden:

Men är rörelsen OK på vajrarna från början, dvs mellan reglage och DS-växel ?

Jag har haft exakt denna typ av DS-växel, och vill minnas att de ger samma rörelse/vandring på "ut" som på "in". Så om rörelsen/slaglängden inte stämmer så måste man troligen justera det redan i reglagen.

(Nu var det längesedan jag gjorde detta och det var på förra båten, så jag kan minnas fel).

Bevegelsen/vandring er lik ja, det stemmer. Jeg har ikke nok justeringsmuligheter for å få kabel på.

Har prøvd motsatt nå etter instruks fra Telmo. Første bilde er tilkoblet bak med motor, 2 neste er hver side av ds veksler for gir mens de 2 påfølgende er for gass. De to siste er kontrollboksene. Gir er iorden som dere ser men gass er da ute av posisjon. Mao problemet bare flytter seg. Her har jeg valgt posisjon A på gass ds veksler da Telmo sa dette var riktig. 

er det mulig å justere noe inni kontrollboks for å få gass kabelen montert? Mangler 2cm som dere ser. Har lest manual på disse BRP men finner ingenting om dette der.. 
IMG_5042.jpeg.ab4036c153addb5c6bab7b53f540acce.jpegIMG_5043.jpeg.65f496f4537719b67931bd2a920266c2.jpegIMG_5044.jpeg.401815b6f130421d5f55b402cd35987d.jpegIMG_5045.jpeg.e7deaabae070c5045b7b43a8724170b7.jpegIMG_5046.jpeg.12b3877f3128e215286a25f477b9fe9b.jpegIMG_5048.jpeg.27f18477f71f8e0bb7f0a3f29fd3643d.jpegIMG_5049.jpeg.dcfe50694dd4863794893cdff614282d.jpeg

Jeg har nå koblet tilbake kablene i kontrollboksen siden jeg ikke fant noe justering her. 
Gir fungerer fint på begge kontroll boksene helt til jeg kobler på gass delen. Som vist på tidligere bilder så har jeg nå inngående kabler på C og utgående på A. Dette er ikke ihht bruksanvisning men Telmo insisterte på å ikke følge den: «drit i den, bare få det koblet sammen istedet for å vær så håpløs».

Jeg har justert bort all friksjon på alle kabler men Telmo har konkludert med at det er jeg som er problemet… Så om ingen har noe god hjelp til håpløse meg, så får jeg demonterer jeg alt. Tviler de vil ha det i retur så får prøve selge det på finn 😞

bellen skrev for 20 timer siden:

Mulig jeg missforstår problemet her, men er det ikke bare å flytte på wireklammerene da?

En skulle tro det, men ikke på Evinrude. 

Jeg har nå ringt Stranna Maritime, som jeg burde ha gjort før jeg kjøpte denne driten. De kunne fortelle meg årsaken til hvorfor alle mine telefoner til alle verksteder her i Agder alltid resulterer i at de enten ikke har erfaring med dette, eller ikke ønsker å hjelpe meg. 

Årsaken er isolert til at jeg har Evinrude motor og disse DS-vekslerne og ombyggingskit for å kunne bruke ECC kabler ikke gir den vandringen som kreves for motoren til å sette den i gir, for så å øke gasspådrag. Evinrude har andre kontroll kabler originalt med større justeringsmulighet og noe lenger vandring. 

Om kontrollbokser og kontroll kabler er helt nye, alt av bevegelige deler og brakett på motor for kablene er perfekt innstilt å smurt opp, så er det fortsatt ørlite for lite vandring. Så selv om Stranna Maritime har gjort denne jobben for et mindre antall kunder, så nekter de å gjøre det nå, for det er "noe forbanna drit som uansett stopper å fungere ila sesongen pga at det blir treghet i systemet".

Så nå vil jeg bare demontere alt, håper de tar det i retur noe jeg tviler - så om noen trenger et slikt system så kan dere kontakte meg på PM. Så da blir det kun styring ute på pilothouse båten min, ingen gass og gir.......... :wflag::thumbsdown:  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...