Jump to content

Hvordan skifter dere motorolje på Yanmar 4JHE?


Lars H.

Recommended Posts

I "alle" år har jeg brukt å tømme motoren for olje med en slik vakuumpumpe som på bildet. Men nå begynner den å svikte og jeg må ha en ny pumpe. Jeg må omtrent stå og pumpe hele tiden. Uansett, så har det tatt tid da den har en svært tynn slange som jeg setter ned i sugerøret der oljepinnen er.

 

Jeg må altså ha en ny pumpe, og da lurer jeg på om det ikke blir mer effektivt om slangen fra den kan tres utenpå sugerøret?

I den engelske manualen er det vel ut fra bildet det som er måten?

Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen?

 

Er det noen som har gjort det på denne måten for Yanmar 4JHE (eller andre motorer)?

 

Et tips om en ny pumpe er heller ikke av veien.

 

 

sugemetoder2.jpg.46a4a354edfe041ac1ad6292bf64307d.jpg

 

 

 

 

sugeroer.jpg.ecabb67fffb9c6a5bff7ff175eadcafb.jpg

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg bruker en tilsvarende som denne:

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-manuell-2000019997

 

Sjekk om peilerøret ditt har gjenger, da er det mulig å modifisere disse pumpene med en slangestuss som skrus rett på peilerøret. Tar meg et par minutter å pumpe ut de 5 liter med olje som er i min motor.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Jeg har en slik pumpe jeg kjøpte for 30 år siden liggende og slenge et eller annet sted, men det må da bli litt av en jobb å pumpe ut 4 - 5 - 6 liter olje? Peilepinnerøret har ikke gjenger.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
HiWard skrev 26 minutter siden:

Sjekk om peilerøret ditt har gjenger, da er det mulig å modifisere disse pumpene med en slangestuss som skrus rett på peilerøret. Tar meg et par minutter å pumpe ut de 5 liter med olje som er i min motor.

 

Det høres i overkant raskt ut.

Jeg har samme pumpe som TS og bruker i alle fall 20 minutter på å suge ut 5 liter varm olje fra en Yanmar 3JH3. Sugeslangen inne i peilerøret. Får ut i underkant av 5 liter.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen?

her burde du få ut det meste, første motoren jeg sett med så langt peilerør.

Har hadde jeg tredd slangen utenpå peilerøret gjerne med en slange klemme så det blir tett.

Så ser du om du får ut nok olje.

Fra en manual

image.png.3eedca3ec1ca05d723aea6797d26bfc9.png

 

Biltema pumper har jeg brukt i 45 år fast montert på Ford Sabb motoren

image.png.8554d7502db94afcf1edd49900588b67.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen?

Ja, det er en av tingene som du burde være lykkelig og stolt over, at din Yanmar 4JHE, som nesten alle andre Yanmar motorer, gjør det mulig, på en enkel måte, å suge ut tilnærmet ALL olje, med enkelt utstyr.

(Volvo Penta KAD44 har jeg til sammenlikning opplevd at en kun får 5.5 av 10.5 liter ut av med å suge ut av peilepinnerøret på merkeverksted)

Så din post for noen timer siden, så jeg fikk lyst til å måle hvor lang tid jeg ville bruke på å suge tom en nylig ankommet Yanmar 6LPA-STxxx med Biltema vacuumpumpe  Art.nr. 19-1643 til 1300kr som jeg ikke har fått testet.

Jeg hadde den gamle modellen 14 år, og den har jeg vært veldig fornøyd med. men den rommet kun 8.5 liter så det måtte suges i to omganger. Så fikk jeg denne nye som rommer 15 liter, og kan drives av trykkluft (en funksjon som er helt uaktuell for meg)

Temperaturen i garasjen er 11 grader, sugerøret jeg bruker er 10x1 mm 90cm langt og som overgang mellom peilepinnerøret og sugerøret bruker jeg en 5cm lang PVC 12x1 slangebit som jeg teiper over med stram elektrikertape.

Sugetid 6min, to oppumpinger av vacuum. Dette går så fort at når det begynte å gurgle, og jeg stoppet, så var det ca 2 dl til å få ut etter 5 min... som hadde rent ned fra veggene og de slake partiene av bunnpanna. 

 

Vi kan være uenige om mye, men jeg håper inderlig at vi kan enes om at det er deilig å vite at en på denne måten får en veldig stor del av slammet og tunge partikler UT av motoren.

 

En brukt oljesuger finner du på Finn til 6-700kr.
Den er en fantastisk redskap å ha i båten.
Får en vann i dieselen, så stikker du bare sugerøret til bunns på det laveste punktet og pumper... når det kommer diesel så stopper du, drenerer filteret, lufter og kjører trygt hjem...

Får du luft i dieselsystemet så kobler du bare sugerøret til returen ved tanken og pumper, etter noen sekunder er det slutt på luftbobler. Uten å skru i stykker dyserør eller fittings... veldig mye raskere og enklere enn de som ikke vil forstå hvor enkelt dette er :lol:

 

Jeg kjenner ikke motoren og gjorde derfor sugeren helt ren for å kunne teste på oljen. Først en 24t sedimenttest, så filtrering og microskop også magnet, så en 1mnd' sediment.

Enkelt å gjøre selv og litt artig å se hva en kan finne...

I mellomtiden atomiserer jeg motoren og ser hva jeg finner der.  (noe må en jo finne på når en ikke har hummerteiner :giggle: )

 

 

 

Link to post
Jannmar skrev for 7 timer siden:

 

Det høres i overkant raskt ut.

Jeg har samme pumpe som TS og bruker i alle fall 20 minutter på å suge ut 5 liter varm olje fra en Yanmar 3JH3. Sugeslangen inne i peilerøret. Får ut i underkant av 5 liter.

Tok ikke tiden, men det gikk fort. Det tok hvertfall ikke 20 minutter. Jeg har en tilsvarende pumpe fra Jabsco (ikke at jeg tror den er så mye bedre), men jeg har gjenger på peilerøret så jeg trenger ikke styre med sugerør ned i bunnpanna.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Har biltema vakuumpumpe på 8,5 l som dieselfan nevner i innlegget sitt. Veldig fornøyd. Pumper den opp i starten og noen pump underveis. Får akkurat med all olja uten å tømme såfremt  nivået er nær min. Rask, renslig og jeg kan stå oppreist eller en kaffe på benken mens vakuumet i pumpa gjør jobben. Men olja bør være varm ja. Så er det bare å ta med beholderen til miljøstasjon og tømme den der. 

Har eget rør utenom røret til peilepinnen som går helt ned i bunnpanna. Er noen vp tamd som er utstyrt med det, men heller ikke jeg hadde slange som gikk på utsiden av røret så måtte tre slangen inni.

Link to post
hegra skrev 8 minutter siden:

Rask, renslig og jeg kan stå oppreist eller en kaffe på benken mens vakuumet i pumpa gjør jobben.

Veldig godt poeng @hegra det er renslig å bruke disse vacuumpumpene og en kan også bruke de som våtstøvsuger til å fjerne frostveske, diesel, oljesøl under motor på et blunk :thumbsup:

Link to post
Lars H. skrev On 9.10.2024 at 15.08:

I "alle" år har jeg brukt å tømme motoren for olje med en slik vakuumpumpe som på bildet. Men nå begynner den å svikte og jeg må ha en ny pumpe. Jeg må omtrent stå og pumpe hele tiden. Uansett, så har det tatt tid da den har en svært tynn slange som jeg setter ned i sugerøret der oljepinnen er.

 

Jeg må altså ha en ny pumpe, og da lurer jeg på om det ikke blir mer effektivt om slangen fra den kan tres utenpå sugerøret?

Pumpe.JPG.a8fffd58da3fd23e6c5d09753fdae19b.JPG

 

Jeg har samme pumpe, og min motor er en Yanmar 3JH3. 

 

Jeg målte innerdiameter på sugerøret til denne pumpen, og kom til at det var 3mm.

Målte også innerdiameter på motorens peilerør, og det var 6mm.

 

Innerdiameter på peilerøret var altså dobbelt så stor som sugerørets innerdiameter.

 

Når man dobler innerdiameteren på et rør eller en slange, 4-dobles rørets/slangens innvendige volum, og det går da følgelig 4 ganger mer væske gjennom røret i løpet av samme tidsrom i forhold til det tynnere røret.

 

Så svaret på TS. sitt spørsmål  blir Ja, det blir mer effektivt om slangen kan tres utenpå sugerøret.

 

Skjermbilderr..JPG.50059b3b92dba3ca85327a3ed0fce688.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
  • 6 måneder senere...
Jannmar skrev On 11.10.2024 at 9.57:

Sånsvaret på TS. sitt spørsmål  blir Ja, det blir mer effektivt om slangen kan tres utenpå sugerøret.

Jeg hiver meg på denne selv om jeg ikke har Yanmar. Jeg skal skifte på V.P. MD2030. Ja, jeg har lest manualen så jeg vet at det er ege tømmerør, men jeg kommer ikke til. Så det blir peilerøret. Utenpå.

 

Noen som vet hvor djupt peilerøret går? Det blir vel en skvett igjen som må tas med tynn slange inni?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Arejane skrev On 9.10.2024 at 15.59:

På min tidligere 6LY3 brukte jeg en liten stump med gummislange utenpå røret, og satte på en slangeklemme. Brukte el-pumpe, men fungerer ved ok også med vakuum sugeren.

Nå har jeg riktignok ikke Yanmar, men prinsippet er jo det samme. Jeg også fylte på en gummistuss på slangen for å "tette hullet", slik som Arejane, og dette gav bedre effekt hos meg. I de første forsøkene surret jeg gaffeteip rundt sugeslangen til det var tykt nok til å dekke peilepinnerøret, men det hjalp ikke like godt som med variant med slangeklemme. Bruker samme boblepumpe som du viste i første innlegget. På kad'en jeg hadde tidligere var det i gjennom peilerøret som er i metall. på D6 er det en egen tømmeslange i gummi som gjør det enda bedre ta slangeklemmen får tettet ordentlig. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Link to post

Bruker vacuum suger på 6 LP, suger ut 9 av totalt 10 liter ved å kople direkte på peilerøret tar noen få minutter. Stikker jeg den lille slangen nedi går det sikkert  25 min.

Bruker samme suger når jeg bytter dieselfilter eller lufter dieselsystemet. Genial sak til alt av 4T motorer og gear ( eller fjerning av vann på vanskelige steder)

Link to post
hanto1 skrev 33 minutter siden:

Bruker vacuum suger på 6 LP, suger ut 9 av totalt 10 liter ved å kople direkte på peilerøret tar noen få minutter.

På Yanmar 6LP(A)-xxxx så går det utvendige kombinerte peilepinnerøret / uljesugerøret helt til bunns i bunnpanna og bunnpanna har godt fall mot utsugningen, så du får ut absolutt alt slam og olje som er i bunnpanna.. heldigvis.

Det blir stående noe olje i toppen, oljekanaler og kjøler, men 6LP er desidert best i klassen på "få ut bunnslammet"

Link to post
Lars H. skrev On 9.10.2024 at 15.08:

I "alle" år har jeg brukt å tømme motoren for olje med en slik vakuumpumpe som på bildet. Men nå begynner den å svikte og jeg må ha en ny pumpe. Jeg må omtrent stå og pumpe hele tiden. Uansett, så har det tatt tid da den har en svært tynn slange som jeg setter ned i sugerøret der oljepinnen er.

 

Jeg må altså ha en ny pumpe, og da lurer jeg på om det ikke blir mer effektivt om slangen fra den kan tres utenpå sugerøret?

I den engelske manualen er det vel ut fra bildet det som er måten?

Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen?

 

Er det noen som har gjort det på denne måten for Yanmar 4JHE (eller andre motorer)?

 

Et tips om en ny pumpe er heller ikke av veien.

 

 

sugemetoder2.jpg.46a4a354edfe041ac1ad6292bf64307d.jpg

 

 

 

 

sugeroer.jpg.ecabb67fffb9c6a5bff7ff175eadcafb.jpg

 


På min 4LH-STE  bruker eg ei vakuumpumpe som eg putter ned i hullet. Men eg får ikkje ut meir enn 5-6 liter på denne måten. I manualen min står det at pumpa skal festes til hullet til peilepinnen, som kanskje kan tyde på at den egentlig burde vært utenpå i staden for oppi?

 

IMG_7383.jpeg

Link to post
Vestlandssong skrev 1 time siden:

I manualen min står det at pumpa skal festes til hullet til peilepinnen, som kanskje kan tyde på at den egentlig burde vært utenpå i staden for oppi?

Den eneste forskjellen er at det går litt mere tid når du putter en slange inni røret, fordi da må du nødvendigvis bruke et sugerør/slange med mindre innvendig diameter...
Det er innvendig diameter og lengde på sugerøret som bestemmer tiden, dersom alle andre variabler er like...
Så etter min mening er "skal" strengt i denne sammenhengen, ville brukt "anbefales" om jeg skulle skrevet den manualen :glimter:

Link to post
dieselfan skrev 15 minutter siden:

Den eneste forskjellen er at det går litt mere tid når du putter en slange inni røret, fordi da må du nødvendigvis bruke et sugerør/slange med mindre innvendig diameter...
Det er innvendig diameter og lengde på sugerøret som bestemmer tiden, dersom alle andre variabler er like...
Så etter min mening er "skal" strengt i denne sammenhengen, ville brukt "anbefales" om jeg skulle skrevet den manualen :glimter:

 

Eg ser at bildet fra manualen eg la ved i forrige innlegg ikkje kom med. Ordlyden fra manualen på min moter er "attach the hose of the oil drain pump (optional) to the dipstick guide".  Det er vel litt åpent for tolkning, men eg leser det som at den skal festes på, ikkje puttes oppi slik eg har gjort.

Og det er kanskje ein grunn til at dette står, akkurat på min motor.  For på 4LH-STE går ikkje røret til peilepinnen heilt ned i bunnpanna (sjå bilde). Dermed blir det nødvendig med vakuum for å få opp olja som ligg lavere enn der røret fra pumpa kan komme til. Og skal ein ha vakuum vil det vel være meir effektivt hvis pumpa ikkje sug "falsk" luft. Vil tru det er lettere å unngå akkurat det dersom ein fester slangen utenpå hullet. Men det er berre ein teori eg har, det kan sikkert også være andre årsaker til at eg ikkje har fått ut meir enn litt over halvparten av olja. :smiler:

 

Eg tenker i hvertfall at eg neste sesong skal forsøke å feste pumpa utenpå, og sjå om eg får ut litt meir. :smiler:

 

 

4LH-STE.jpg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...