Lars H. Startet 9.Oktober Del på Facebook Startet 9.Oktober I "alle" år har jeg brukt å tømme motoren for olje med en slik vakuumpumpe som på bildet. Men nå begynner den å svikte og jeg må ha en ny pumpe. Jeg må omtrent stå og pumpe hele tiden. Uansett, så har det tatt tid da den har en svært tynn slange som jeg setter ned i sugerøret der oljepinnen er. Jeg må altså ha en ny pumpe, og da lurer jeg på om det ikke blir mer effektivt om slangen fra den kan tres utenpå sugerøret? I den engelske manualen er det vel ut fra bildet det som er måten? Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen? Er det noen som har gjort det på denne måten for Yanmar 4JHE (eller andre motorer)? Et tips om en ny pumpe er heller ikke av veien. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HiWard Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Jeg bruker en tilsvarende som denne: https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-manuell-2000019997 Sjekk om peilerøret ditt har gjenger, da er det mulig å modifisere disse pumpene med en slangestuss som skrus rett på peilerøret. Tar meg et par minutter å pumpe ut de 5 liter med olje som er i min motor. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober Jeg har en slik pumpe jeg kjøpte for 30 år siden liggende og slenge et eller annet sted, men det må da bli litt av en jobb å pumpe ut 4 - 5 - 6 liter olje? Peilepinnerøret har ikke gjenger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
subwoofer Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Pumpet ut 8 liter kald olje av D3-en i helga med en sånn en. Gikk ikke kjempefort, men var ikke krise heller. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober Hadde du da slangen fra pumpen ned i sugerøret for motoren eller utenpå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober HiWard skrev 26 minutter siden: Sjekk om peilerøret ditt har gjenger, da er det mulig å modifisere disse pumpene med en slangestuss som skrus rett på peilerøret. Tar meg et par minutter å pumpe ut de 5 liter med olje som er i min motor. Det høres i overkant raskt ut. Jeg har samme pumpe som TS og bruker i alle fall 20 minutter på å suge ut 5 liter varm olje fra en Yanmar 3JH3. Sugeslangen inne i peilerøret. Får ut i underkant av 5 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Lars H. skrev 1 time siden: Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen? her burde du få ut det meste, første motoren jeg sett med så langt peilerør. Har hadde jeg tredd slangen utenpå peilerøret gjerne med en slange klemme så det blir tett. Så ser du om du får ut nok olje. Fra en manual Biltema pumper har jeg brukt i 45 år fast montert på Ford Sabb motoren Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arejane Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober På min tidligere 6LY3 brukte jeg en liten stump med gummislange utenpå røret, og satte på en slangeklemme. Brukte el-pumpe, men fungerer ved ok også med vakuum sugeren. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Lars H. Svart 9.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober Nå er det slik at jeg allerede har skiftet olje for vinteren, men kanskje det er noen gode tilbud på ny pumpe nå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
subwoofer Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Lars H. skrev 28 minutter siden: Hadde du da slangen fra pumpen ned i sugerøret for motoren eller utenpå? Fant ikke noen slange som passa utapå i farta, så dyttet en som akkurat går nedi helt til bånn. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Lars H. skrev for 2 timer siden: Ut fra skissen for motoren burde jeg vel da få ut det meste av oljen? Ja, det er en av tingene som du burde være lykkelig og stolt over, at din Yanmar 4JHE, som nesten alle andre Yanmar motorer, gjør det mulig, på en enkel måte, å suge ut tilnærmet ALL olje, med enkelt utstyr. (Volvo Penta KAD44 har jeg til sammenlikning opplevd at en kun får 5.5 av 10.5 liter ut av med å suge ut av peilepinnerøret på merkeverksted) Så din post for noen timer siden, så jeg fikk lyst til å måle hvor lang tid jeg ville bruke på å suge tom en nylig ankommet Yanmar 6LPA-STxxx med Biltema vacuumpumpe Art.nr. 19-1643 til 1300kr som jeg ikke har fått testet. Jeg hadde den gamle modellen 14 år, og den har jeg vært veldig fornøyd med. men den rommet kun 8.5 liter så det måtte suges i to omganger. Så fikk jeg denne nye som rommer 15 liter, og kan drives av trykkluft (en funksjon som er helt uaktuell for meg) Temperaturen i garasjen er 11 grader, sugerøret jeg bruker er 10x1 mm 90cm langt og som overgang mellom peilepinnerøret og sugerøret bruker jeg en 5cm lang PVC 12x1 slangebit som jeg teiper over med stram elektrikertape. Sugetid 6min, to oppumpinger av vacuum. Dette går så fort at når det begynte å gurgle, og jeg stoppet, så var det ca 2 dl til å få ut etter 5 min... som hadde rent ned fra veggene og de slake partiene av bunnpanna. Vi kan være uenige om mye, men jeg håper inderlig at vi kan enes om at det er deilig å vite at en på denne måten får en veldig stor del av slammet og tunge partikler UT av motoren. En brukt oljesuger finner du på Finn til 6-700kr. Den er en fantastisk redskap å ha i båten. Får en vann i dieselen, så stikker du bare sugerøret til bunns på det laveste punktet og pumper... når det kommer diesel så stopper du, drenerer filteret, lufter og kjører trygt hjem... Får du luft i dieselsystemet så kobler du bare sugerøret til returen ved tanken og pumper, etter noen sekunder er det slutt på luftbobler. Uten å skru i stykker dyserør eller fittings... veldig mye raskere og enklere enn de som ikke vil forstå hvor enkelt dette er Jeg kjenner ikke motoren og gjorde derfor sugeren helt ren for å kunne teste på oljen. Først en 24t sedimenttest, så filtrering og microskop også magnet, så en 1mnd' sediment. Enkelt å gjøre selv og litt artig å se hva en kan finne... I mellomtiden atomiserer jeg motoren og ser hva jeg finner der. (noe må en jo finne på når en ikke har hummerteiner ) Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Jannmar skrev for 7 timer siden: Det høres i overkant raskt ut. Jeg har samme pumpe som TS og bruker i alle fall 20 minutter på å suge ut 5 liter varm olje fra en Yanmar 3JH3. Sugeslangen inne i peilerøret. Får ut i underkant av 5 liter. Tok ikke tiden, men det gikk fort. Det tok hvertfall ikke 20 minutter. Jeg har en tilsvarende pumpe fra Jabsco (ikke at jeg tror den er så mye bedre), men jeg har gjenger på peilerøret så jeg trenger ikke styre med sugerør ned i bunnpanna. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
hegra Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober Har biltema vakuumpumpe på 8,5 l som dieselfan nevner i innlegget sitt. Veldig fornøyd. Pumper den opp i starten og noen pump underveis. Får akkurat med all olja uten å tømme såfremt nivået er nær min. Rask, renslig og jeg kan stå oppreist eller en kaffe på benken mens vakuumet i pumpa gjør jobben. Men olja bør være varm ja. Så er det bare å ta med beholderen til miljøstasjon og tømme den der. Har eget rør utenom røret til peilepinnen som går helt ned i bunnpanna. Er noen vp tamd som er utstyrt med det, men heller ikke jeg hadde slange som gikk på utsiden av røret så måtte tre slangen inni. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Oktober Del på Facebook Svart 9.Oktober hegra skrev 8 minutter siden: Rask, renslig og jeg kan stå oppreist eller en kaffe på benken mens vakuumet i pumpa gjør jobben. Veldig godt poeng @hegra det er renslig å bruke disse vacuumpumpene og en kan også bruke de som våtstøvsuger til å fjerne frostveske, diesel, oljesøl under motor på et blunk Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 11.Oktober Del på Facebook Svart 11.Oktober Lars H. skrev On 9.10.2024 at 15.08: I "alle" år har jeg brukt å tømme motoren for olje med en slik vakuumpumpe som på bildet. Men nå begynner den å svikte og jeg må ha en ny pumpe. Jeg må omtrent stå og pumpe hele tiden. Uansett, så har det tatt tid da den har en svært tynn slange som jeg setter ned i sugerøret der oljepinnen er. Jeg må altså ha en ny pumpe, og da lurer jeg på om det ikke blir mer effektivt om slangen fra den kan tres utenpå sugerøret? Jeg har samme pumpe, og min motor er en Yanmar 3JH3. Jeg målte innerdiameter på sugerøret til denne pumpen, og kom til at det var 3mm. Målte også innerdiameter på motorens peilerør, og det var 6mm. Innerdiameter på peilerøret var altså dobbelt så stor som sugerørets innerdiameter. Når man dobler innerdiameteren på et rør eller en slange, 4-dobles rørets/slangens innvendige volum, og det går da følgelig 4 ganger mer væske gjennom røret i løpet av samme tidsrom i forhold til det tynnere røret. Så svaret på TS. sitt spørsmål blir Ja, det blir mer effektivt om slangen kan tres utenpå sugerøret. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.