Robert S Startet 9.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 9.Oktober.2024 Bestemte meg før sommeren for å lære meg å sy 😊. Innså at båten (Princess 330 - trenger nye puter både inne og ute, samt ny kalesje på sikt. Har siste 6 mnd funnet ut at det er mye artigere enn jeg trodde, det er mye man kan lage med litt kreativitet og gjerne ispirasjon fra nettet eller ulike facebook grupper. Håpet nå er å «lure» noen andre til vurdere/lære mer om å sy f.eks puter, kalesjer, vinterpresenning, bagger, hundeseler, +++ Så jeg begynte å google litt om temaet først på Baatplassen, så på youtube. Fant flere fine tråder her inne, men som med så mye annet så blir det fort litt uoversiktlig. Det er mange ting man ikke har et forhold til og lurer på hva er relevant for mitt behov. Hva er en industrimaskin? f.eks, hvilken type maskin er god nok?, kjøpe brukt eller nytt? Sikker mange meninger på dette, men jeg kan no fortelle mine vurderinger på disse tingene. Først var tanken at dette skal jeg få til, må bare vite hvilket utstyr som kreves. Har lært at det kan være lurt å være litt ydmyk, da det er mye som bør læres. Etter hvert med støtte i de supre videoene fra Sailrite, økte forståelsen litt og litt. Er fortsatt i startgropen, men er trygg på at dette blir bra. Testet i starten litt enkle teknikker på madammens symaskin, prøvde å lage en vanlig pute som ble helt ok. (Stoff og inspirasjon fra Selfmade.com) Videre var å finne ut hvilket utstyr som trengs og ikke minst hvilken maskin. Bare så det er sagt, man bør lete etter en maskin som kan sy sakte og har «walking foot»/ «tripple feed»/ overtransportør. Poenget her er at da er det lettere å flytte mange lag stoff jevnt. Med vanlig maskin kan sikkert mye løses med dobbelsidig tape. Fant mange anbefalinger for Singer 211 og flere eldre typer. Min vurdering her var at jeg tross alt ikke kan sy, og langt mindre feilsøke og reparer symaskiner. Hadde kanskje turd det nå, men vet ikke om jeg valgt det. Tenker at for nybegynnerer bør det i ihvertfall være mulig med service/resevedeler og hjelp i nærheten. Ikke glem at pengene kan da lett fly. En annen ting er at nyere maskiner har stillegående og digitalt styrt servomotor. Videre har jeg lest mye om bruk av husmaskiner, skal ikke mene for hardt her, men mitt valg falt ned på en nyere industrimaskin som kan takle kraftigere tråd. Grunntanken er at jeg ønsket å gå «all in» og om dette går skeis, blir den solgt på Finn. Planla først masse utstyr fra Sailrite. Sailrite LSZ eller Fabricator med WorkerB motor var drømmen. Dette ble i overkant dyrt 25k-32k mye grunnet elendig dollarkurs. Sailrite LSZ leveres bare med 110V. De sier selv at 220V er ikke planlagt, og anbefaler å benytte en lite omformer. Valget falt ned på en nyere «rimelig» Global WF3955. Har allerede hatt kontakt med leverandøren Amatec, som har vært helt supre og hjulpet der jeg ikke var helt trygg. Skal jeg bytte maskin nå, vil jeg prioritere en som kan gå enda saktere (les Fabricator 😊). Har ellers bestilt en del fra Ali Express/Amazon/Temu. 15 sett føtter for ca 500kr, Stifter til stiftemaskin lagd av monell, + diverse utstyr. Det meste ser ut til å passe maskinen. Kjøpte inn litt stoff og utstyr fra Selfmade (Tidl. Stoff og stil) samt Tonje. Prøvde å lage oil-skin av bomullstoff, og lagde et støvtrekk til maskinen basert på de to ulike videoene Sailrite ha laget. Lagde første testpute for båten med stoff fra selfmade. Dette ble litt mørkt, men det var et kraftig stoff og mye lettere å jobbe med enn det tynnere stoffet jeg nå har kjøpt. Fikk testet ut toppsting. På neste, laget av tidligere ikea pute, Fikk jeg testet et annet patent for glidelås, samt «fabric-pull», som er et stoff midt inni pute med glidelås for å gi en fin ende på puten. Fant forresten et greit tips på youtube for oppfrisking av gamle skumputer. En rask runde med dampmaskin og putene vokser seg tilbake til gammel form. Vet ikke om de holde seg der, men jeg gjenbruker ihverfall alt skum. Lagde så en test av ryggpute og øverste rygg pute fra gamle ikea puter. For å gjøre det hele interesant så den øverst puten stiftet fast til en plate. Den lilla er slik putene er i dag. Nå er første putesett 95% ferdig, stifting gjenstår. De er ikke perfekte, men jeg er super fornøyd. Dagens plan er å være ferdig til påske 2025, så jeg har ikke hastverk. Alt av stoff, tråd + diverse er nå kjøpt inn hos Industrisøm. De var helt supre og hjelpsomme i prosessen. Topplagene av puten samt «fabric pull» limes med dobbelsidig tape før det syes. Kappefestene er på plass: Råd jeg kan gi til andre nybegynnere. · Skjekk sailrite sine videoer, tror jeg må ha sett minst 100 videoer. Flere har jeg sett flere ganger, og flere tar jeg frem mens jeg holder på. · Vær tolmodig og nøye, da passer ting. · Planlegg, bruk papir og blyant. · Akryllinjal er genialt · 3m sin 6mm dobbelsidig tape er genial · Skjærematte og rullekniv er genialt · Mål 5 ganger, klipp 1 gang 😊 · Lag maler · Velg et litt stivt/kraftig stoff – Akryl ala Sunbrella, eller andre vanntette og muggresistente som Nirox eller Neuvotex. · Prøv Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Nydelig. Selv bruker jeg en PFAFF 1222E med walking foot. Og handler stoff på industrisøm. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Takk, dette var inspirerende :-) Jeg har syet noen luketrekk og lasybag med et OK resultat på min Toyota power maskine, men mitt forsøk på å sy puter er på langt nær så bra som dine. Her må øves.. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Tror man kommer langt med kraftige hjemmemaskiner. Låner en gammel Bernina 730 Record fra min mor, tror den fint kunne sydd putetrekkene jeg jobber med nå. Testet med «bjørnetråd» fra Selfmade. Det er en kraftig polyestertråd, men jeg vet ikke størrelsen ift str 40/ tex 70. En hos Amatec mente tex 50 holder for puter. Artig hobby dette med masse mestringsglede over ting jeg aldri har tenkt på før. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 10.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 pappa_wolf skrev for 11 timer siden: Nydelig. Selv bruker jeg en PFAFF 1222E med walking foot. Og handler stoff på industrisøm. Den maskinen virker nok veldig bra til det meste. Var ikke klar over at det var laget maskiner i den størrelsen med walking foot. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Lekker jobb du har gjort. Jeg sydde nye puter til salongen i forrige båt på en helt vanlig "husholdningsmaskin", og det fungerte helt fint det. Ble litt bannskap med alle vinklene som man måtte finne ut av - men med sprettenål og en god porsjon tålmodighet ble det bra til slutt. Dette var mitt første syprosjekt. Neste prosjekt ble å sy ny sprayhood. Dette krevde litt mer kraft i maskinen, så jeg fikk låne broderns industrimaskin. Og man skal ikke sy mange sømmene før man kommer til å slite med å gå tilbake til en "husholdningsmaskin" igjen. Den kraften og farten som er i disse maskinene er ganske rått. Det siste prosjektet jeg har gjort var å formsy vinterpresseningen til båten. Jeg brukte Biltemas 650 g/m2 pressening som utgangspunkt. Og det var en ganske frisk jobb å trykke 30 kg presenning gjennom symaskinen. Men det var moro når man kunne legge den på, og alt passet som hånd i hanske! Nå har vi byttet båt, og et av vinterens prosjekter blir å sy nye madrasser. Men det er faktisk en ganske hyggelig vinterjobb å sy litt til båten. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Er nok et høyere nivå på det du syr, men jeg er også ganske fornøyd med min oppgradering som tåler rødvin, Nugatti og Gordon setter. De originale hvite var ikke så pene lenger. Jeg sydde med Janome Easy Jeans. Når Nugattien skal ut, har det kanskje gått noen år, og jeg prøver med litt bedre ekte ullstoff i en noe lysere gråmelert farge. Da skal jeg se mer videoer, og sørge for at det sitter litt strammere også etter bruk. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 EiSvIn skrev for 8 timer siden: Det siste prosjektet jeg har gjort var å formsy vinterpresseningen til båten. Jeg brukte Biltemas 650 g/m2 pressening som utgangspunkt. Og det var en ganske frisk jobb å trykke 30 kg presenning gjennom symaskinen. Men det var moro når man kunne legge den på, og alt passet som hånd i hanske! Det fikk jeg lyst å prøve. Hvor holdbart ble det? Og hvordan tråd brukte du? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Jøjje meg, det ble bra! Imponert over putene du har laget, alt ser rett ut og ikke en rynke. Godt gjort! mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
tor_ef Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Robert S skrev On 9.10.2024 at 23.07: Har ellers bestilt en del fra Ali Express/Amazon/Temu. 15 sett føtter for ca 500kr, Stifter til stiftemaskin lagd av monell, + diverse utstyr. Det meste ser ut til å passe maskinen. Hei! Imponerende arbeid! Jeg har tilsvarende maskin og er også på jakt etter flere trykkføtter. Hva søker du på for å finne trykkføtter til denne? Jeg får opp mye på AliExpress, men disse ser ikke ut til å passe helt. Mvh Tor Erlend Sitér dette innlegget Link to post
flogen Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Kult å se! Har ingen erfaring med å sy selv, men lever etter mottoet "hvor vanskelig kan det være?" som både resulterer i morsomme prosjekter og frustrerende bratte læringskurver... Har selv en Polar 22-fots snekke (oppussingstråd ligger på forumet her) og har i likhet med deg gravd meg ned i Sailrite videoer som er utrolig bra. Som verktøy-entusiast og tilhenger av "kjøp god kvalitet som varer" så har jeg selv snevret det inn til Juki 1541 "triple feed walking foot". Dyr maskin, men har en del andre prosjekter som krever en solid maskin så er vel verdt investeringen imo. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Håpet det skulle komme frem andre eksempler som kan inspirere, som innleggene over :) Innså at jeg startet med noe i overkant komplisert, burde startet med skai putene ute da de er standard firkantede puter. Dette er jeg sikker på alle får til med litt prøving og feiling. Vinterpresenningen til EiSvln er midt i blinken for kommende prosjekt (neste år). Hører gjerne mer om erfaring fra den jobben. flogen skrev for 3 timer siden: Kult å se! Har ingen erfaring med å sy selv, men lever etter mottoet "hvor vanskelig kan det være?" som både resulterer i morsomme prosjekter og frustrerende bratte læringskurver... Har selv en Polar 22-fots snekke (oppussingstråd ligger på forumet her) og har i likhet med deg gravd meg ned i Sailrite videoer som er utrolig bra. Som verktøy-entusiast og tilhenger av "kjøp god kvalitet som varer" så har jeg selv snevret det inn til Juki 1541 "triple feed walking foot". Dyr maskin, men har en del andre prosjekter som krever en solid maskin så er vel verdt investeringen imo. Du bruker samme tilnærming som meg :) Tror de proffe/semiproffe vil velge den maskinen. Har ellers lest en del om Pfaff 1250. Tror proffe salmakere/seilmakere har maskiner i 100.000.- klassen tor_ef skrev for 3 timer siden: Hei! Imponerende arbeid! Jeg har tilsvarende maskin og er også på jakt etter flere trykkføtter. Hva søker du på for å finne trykkføtter til denne? Jeg får opp mye på AliExpress, men disse ser ikke ut til å passe helt. Mvh Tor Erlend Trykkføttene ble kjøpt fra CKPSMS butikken i Ali Express. 14SET Walking Presser Feet fit for JUKI CONSEW SINGER BROTHER WALKING FOOT INDUSTRIAL SEWING MACHINE #KP-WF14 - AliExpress 15 . Fant samme settet på Amazon men der var det dyrere. Inneholder føtter for toppsting, glidelås og piping/welting/Bisebånd. Skjekk om strammeskruen er lik som på din, altså bak. Har testet, og de passer, men orginal til 1100 kr per sett er nok bedre/mer nøyaktig. Dog mange tusen spart i mitt hode. Kan ellers nevne at jeg kjøpte to typer tråd fra Industrisøm: Serafil 20 og 40, tilsvarende Tex 135 og Tex70 for de som ser videoer fra Sailrite. Syr putene med Serafil 40. Serafil 20 var ment som pyntesøm, men det er ikke lett å se på stoffet jeg har valgt. Stoffet heter Bond by Gabriel, Bond by Gabriel pr. meter lys grå | Industrisøm AS (industrisom.no) Jeg kjøpte 35! meter da det er ett partikjøp/ outlet. Bestiller jeg senere øker prisen med 300%... Betalte i underkant av 10.000.-, men da har jeg nok til sofa, førersete og alle andre puter og madrasser. Eller lurt å kjøpe alt på en gang da det er 10% rabatt på første kjøp. Bestillte samtidig glidelås, tape, silkefilm. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 flogen skrev for 4 timer siden: Kult å se! Har ingen erfaring med å sy selv, men lever etter mottoet "hvor vanskelig kan det være?" som både resulterer i morsomme prosjekter og frustrerende bratte læringskurver... Har selv en Polar 22-fots snekke (oppussingstråd ligger på forumet her) og har i likhet med deg gravd meg ned i Sailrite videoer som er utrolig bra. Som verktøy-entusiast og tilhenger av "kjøp god kvalitet som varer" så har jeg selv snevret det inn til Juki 1541 "triple feed walking foot". Dyr maskin, men har en del andre prosjekter som krever en solid maskin så er vel verdt investeringen imo. Kikket tilfeldigvis innom lista av brukte maskiner hos Amatec. Ser ut til å være en god del maskiner i samme klasse tilgjengelig der. Tror ikke denne lista er speilet på finn.no heller, så det kan jo være verd en titt. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Ting jeg tenker maskin bør ha: Servomotor. Tenker den ikke bør ha i et hus : luftkompressordrevete funksjoner, 3 fase motor. Fabricator tror jeg er tilsvarende maskin som mange andre eks. Mitsubishi, men har kanskje utseende som familien kan akseptere i stuen. Pris 2000 dollar + frakt +moms Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Jeg har to maskiner….. en Sew-line som jeg skiftet ut en del deler som ikke hadde den riktige ‘finishen’……..kjøpte nye hos Sailrite…….så nå går den som en drøm! (Det kreves litt tålamod, og teknisk insikt for å få dette til å funke) har sytt ankerseil, samt gått over alle sømmer i en gammel kalesje, så att den kalesjen holder i flere år til, som vinter-kalesje ! min andre maskin er en Singer Heavy Duty 4423 med den har jeg bare sytt solbeskyttelse…..enn så lenge, maskinen er ganske ny for meg ! Den har en enklare type "walking foot" sen ett verktøy som er veldig kjekt å ha i båten eller da man syr er Dremels gas.drivne kniv…… da smelter canvas/dacron/webbånd, så att det ikke tråder seg. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Robert S Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 @Gunga Din Så maskinene dine i en annen tråd, og lurte lenge på å gjøre det samme. Planla å lage en spesiell ileggsplate som passer på spisebordet med en slik maskin felt nedi :) Har ellers laget to pynteputer i dag til båten i samme stoff som resten. Har hentet inspisasjon fra Saga sine puter som jeg syns er veldig flotte. Mine puter er 50*50, som ble litt store. Lager de neste 4 45*45. Se sailrite for metode : Kuttematte gjør det litt lettere å kutte beint. Klar for slipping av kanter, og masse 3m tape :) Ferdig resultat: Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Du gjør veldi flotte jobb Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Robert S Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Takk for gode ord, hjelper godt på motivasjonen. Er langt igjen 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 tor_ef skrev On 11.10.2024 at 15.40: Kikket tilfeldigvis innom lista av brukte maskiner hos Amatec. Ser ut til å være en god del maskiner i samme klasse tilgjengelig der. Tror ikke denne lista er speilet på finn.no heller, så det kan jo være verd en titt. kikket litt på listen, ser ut som de fleste maskinene er rettsøm ! Jeg ønsker att de klarer zig-zag, det er det man bruker, nesten hele tiden på seil ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
lr-80 Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Robert S skrev for 16 timer siden: @Gunga Din Ferdig resultat: Veldig flott. Hvordan lagde du kanten innenfor lårstøtte? Jeg har sydd nye trekk på original Bavaria-innmat, der kanten foran er med høyere skum, limt sammen med resten av puta i underkant. Midt inne i «sprekken» er det limt på borrelås som skal holde sømmen ned, men dette løsner fra skummet (spesielt venstre på nederste bilde). På ryggputene er det gjennomgående «sprekk» med stoffet limt til en plastplate på baksiden. Tverrsnitt av skum. Hos meg løsner borrelås fra skum, og holder dermed ikke stoff med søm ned. Sitér dette innlegget Link to post
tor_ef Svart 14.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 Gunga Din skrev for 11 timer siden: kikket litt på listen, ser ut som de fleste maskinene er rettsøm ! Jeg ønsker att de klarer zig-zag, det er det man bruker, nesten hele tiden på seil ! Godt poeng det. Min egen maskin har bare rettsøm, så seilereparasjoner må jeg overlate til seilmaker. Den gangen jeg kikket etter maskin var det ikke mange som hadde både «walking foot» og sikksakk søm. Enda færre som kombinerte dette med overkommelig pris.. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 14.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2024 lr-80 skrev for 11 timer siden: Veldig flott. Hvordan lagde du kanten innenfor lårstøtte? Jeg har sydd nye trekk på original Bavaria-innmat, der kanten foran er med høyere skum, limt sammen med resten av puta i underkant. Midt inne i «sprekken» er det limt på borrelås som skal holde sømmen ned, men dette løsner fra skummet (spesielt venstre på nederste bilde). På ryggputene er det gjennomgående «sprekk» med stoffet limt til en plastplate på baksiden. Tverrsnitt av skum. Hos meg løsner borrelås fra skum, og holder dermed ikke stoff med søm ned. Jeg laget en løsning basert på to av videoene til sailrite med "fabric pull", vet ikke hva det heter på norsk. Mener høyden var den samme som sidene - 1cm. Ble dog litt stram, hadde holdt med samme høyde tror jeg. Tapet en glidelås på ca midten, sydde, og klippet opp i center. Dette er inni puten så jeg brydde meg ikke om at det skal være pent. Tenker egentlig det blir litt styr for deg, da du sikkert må ta av bunnen for å lage det. Du kan sikkert løse det på mange måter. Fra enklest til stress : * Lime Borrelås med kontaktlim * Fest eks. 8-10 polyestertråder langs delekanten på innsiden med dobbel tråd og nål(slik at nålen ikke detter av), og ca 2 m tråd. Tre nålene gjennom skummet, sett i skummet, tre nålene videre gjennom bunnen og fest der, eller til en knapp eller en plastring. * Kutte av noen cm av skummet der borrelåsen er og erstatte med nytt som du limer med kontaktlim. Lim så borrelåsen på det nye skummet. Tror kontaktlimen er vel så sterk som skummet. 3m sin 77 eller 88 lim anbefales ofte på sailrite, men tror det meste duger. Husk at dette er plutselige forslag fra en uten lang fartstid :) Tenker generelt at det meste må være lov å prøve i DIY verden. Mine puter hadde to knappehull, jeg ignorerte de, saget av tuppen av puten og laget "fabric pull". Legger ved bilde av første test av patentet med fremste skum montert. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 15.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2024 Takk @Robert S. Jeg skal nok se litt sailrite videoer 👍 Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 On 10/10/2024 at 9:22 PM, Robert S said: Den maskinen virker nok veldig bra til det meste. Var ikke klar over at det var laget maskiner i den størrelsen med walking foot. Jeg har en kompis, som samler på antikke og spesielle symaskiner. Det var han som anbefalte meg denne. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Jeg leker også med tanken på å trekke om putene selv. Jeg sydde en pute om for 2 år siden. Det ble greit, men ikke så fint som jeg ønsker. Brukte en standard hobbymaskin så tenker at jeg trenger en bedre for å sy alle. Jeg har sett på Finn etter maskin, men ser ikke at noen av de har walking foot. Savnet det når jeg har sydd. Jeg ser av noen har en nål som går frem og tilbake. Hva er meningen med det i forhold til walking foot? Penere sting? Kan det kombineres med walking foot? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.