Fairline35 Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Utrolig flott jobb👍👍 og veldig inspirerende. Fikk lyst til å prøve meg på å sy noen puter selv nå.. må bare vente til båten blir litt mere ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 @Fairline35 Det er bare å gi gass, 👍. @Swingswong Jeg var på samme plass som deg for noen mnd siden. Ikke mye jeg fant på finn. Det var riktignok en Sailrite der, men det ble solgt fort og til høy pris. Det kan nok være lirt å søke litt på facebook grupper for symaskiner tilsalgs. Anng husmaskiner for båtfolk vil jeg dele det i tre: vanlige maskiner med hjerne mye fancy funksjoner, kraftige «heavy duty» som tåler litt ekstra bruk, og toppmaskiner for rettsøm. Ville nok seriøst vurdert singer maskinen til Gunha Din, fra mitre kategori. Den har en overkommelig pris. Ellers vil nok en del anbefale Janome HD9 eller Brother pq1600. Hva trengs? Høy klaring under trykkfoten er lurt, blir fort noen lag som skal oppå hverandre. Walking foot vil ha en stor fordel for å passere klumpete/ forhøyninger. Hjelper også godt for at alle lag går jevnt. Nåletranspot hjelper på for at mange lag flyttes jevnt. Jeg nevnte før dobbelsidig tape fra 3m, det hjelper nok enormt for å sikre flere lag speielt på hjemmemaskin, men uansett blir alt mange hakk lettere. Noen andre nevnte sikk-sakk søm. Det er nok nødvendig for seil(fleksibel søm) bagger(blir pent). Hvor lenge en hjemmemaskin holder vet jeg ikke, men de har 5 år reklamasjon. Var innom en seilmaker, han hadde flere avanserte maskiner bl.a en pfaff 1450. For de tyngste stoffene brukte han Singer 211. Bildet viser en ting som nok går på vanlige maskiner, men gikk veldig lett med min. 4 lag og forhøyning. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Etter et par uker ble neste klar. Tar litt og litt innimellom, men denne puten var litt krevende å planlegge da jeg endrer det fra en stor pute, til å se ut som treputer med rette mål for å treffe ryggputer og sideputen. Var innom noen tanker om overmot :) Måtte uansett lage puten av flere deler for å matche mønsteret, da puten er ca 165cm og stoffet 143cm. De gamle putene har ikke mange beine/rette sider og mønster passer egentlig ikke bra sammen, ikke at jeg har reagert på det før. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Måtte foresten lære meg å sy kurve. For å få 12,5cm radius må stoffene klippes med radius 13,5 og 11,5 målt 1 cm fra kanten. Da blir det ulik omkrets og stoffet veir seg litt. Sitér dette innlegget Link to post
Robert S Svart 13.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2024 Slow and steady, siste sittepute ferdig🎉 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Ser super godt ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Imponert! Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 14.November.2024 Link til dette innlegget Svart 14.November.2024 Ja, nydelig jobb det der! Ser ut som om det blir mer søm på meg i vinter, jeg skal bygge om cabin til permanent seng + to sitteplasser. Så da passer ikke de gamle putene lenger. :-D Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Jeg fant denne kalkulatoren som gjør det enkelt å beregne nødvendig mengde stoff. Her legger man inn dimensjoner på nødvendige puter etc og dimensjonerer på hva man tenker å kjøpe, så kalkulerer den hvordan det er best å kappe. https://www.opticutter.com/cut-list-optimizer/edit#form Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.