K-RAM62 Startet 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Oktober.2024 Hei, jeg har en Fenix 1981-modell med en 1985 Volvo Penta motor som starter lett og går som en klokke. Imidlertid lekker det kjølevæske og jeg skulle gjerne hatt en mekaniker til å gjennomgå og sjekke motorens generelle tilstand. Jeg opplever at det er vanskelig å få noen til å se på en så gammel motor, er det noen som har noen tips til kyndige mekanikere i Oslo-området? Båten står på land på Malmøya Vennlig hilsen Knut Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Har du prøvd La-Sa? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
mawilu Svart 10.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2024 Det er vel bortimot den enkleste motoren å feilsøke på.Når du har en Norsk motor som er 40 år vil jeg anbefale deg å gjøre deg kjent med motoren selv ,du får sikkert tips her hvis du legger ut bilder.Start med å opplyse om den kun har sjøvanns kjøling eller om det sitter en ferskvann kjøler i tillegg motoren har svært få steder det kan lekke å bør være enkelt å lokalisere Sitér dette innlegget Link to post
K-RAM62 Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Takk, motoren er ferskvanns kjølt og jeg kan nok finne (den lille lekkasjen) Og, du har nok rett i at jeg bør bruke tid på å sette meg inn i alt. Jeg skulle imidlertid hatt en profesjonell til å se på motoren for å vurdere tilstanden. Båten (lettdrevet skrog) holder bare 3,5 knop med fullt turtall og flatt vann. Skulle gjerne fått målt ytelsen og sjekket hvorvidt problemet er motor eller størrelsen på foldepropellen (som ser ut som den fungerer som den skal) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Da regner jeg med at det er ferskvann kretsen nom lekker litt den lekkasjen finner du sikkert.Ang fart på båten er det litt lite men 28 fot båt og 7,5 hk motor ikke langt unna forventet.Litt kokset eksosbend ,dårlig kompresjon og andre ting virker inn over 5 knop kommer du vel ikke for du begynner å seile Sitér dette innlegget Link to post
K-RAM62 Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Takk, jeg får håpe jeg finner noen som kan måle kompresjon og krysse fingrene for at jeg kan få opp ytelsen. 5 knop for motor hadde vært topp! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Hei. Mekanikarar flest veit nok at få vil bruka særleg med pengar på ein så gamal motor. Deletilgangen er kanskje òg dårleg? Eg hadde ikkje spandert pengar, til mekanikar, på den motoren. Sitér dette innlegget Link to post
K-RAM62 Svart 11.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 11.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2024 Skvulpen skrev On 30.9.2024 at 18.19: K-RAM62 skrev for 14 timer siden: Takk, motoren er ferskvanns kjølt og jeg kan nok finne (den lille lekkasjen) Og, du har nok rett i at jeg bør bruke tid på å sette meg inn i alt. Jeg skulle imidlertid hatt en profesjonell til å se på motoren for å vurdere tilstanden. Båten (lettdrevet skrog) holder bare 3,5 knop med fullt turtall og flatt vann. Skulle gjerne fått målt ytelsen og sjekket hvorvidt problemet er motor eller størrelsen på foldepropellen (som ser ut som den fungerer som den skal) Om den starter greit når den er kald så kan du regne med at kompresjon og spiss/dyse er OK. Om du oppnår anbefalt turtall (2500) med propell innkoblet så er det ikke mer å hente om da ikke propell og skrog er grodd. Det skal lite til, spesielt på propell, før du mistet en knop eller to. Men bør du heller ikke oppnå maks turtall. Sitér dette innlegget Link to post
K-RAM62 Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Ok, takk - undervannsskrog og propell er ok (jernkjølen korroderer imidlertid en del så her er det vel noe å hente). Har dessverre ikke turteller... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/turteller-2000039718 Sitér dette innlegget Link to post
K-RAM62 Svart 13.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2024 Takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.