Jump to content

Overgang til innenbords dieselmotor...

Racccon

Recommended Posts

Ok, i dag har jeg en Askeladden 635 wa med 2020 Mercury 115hk utenbords.  Det har blitt mye rasing rundt på høyre turtall over lengre avstander.. Son-Tjøme etc.. om jeg så hopper over i en 26 foter med 260hk diesel, og kjører den litt penere vil det da være store forskjellen? Eller bare renner pengene bare tenningen går rundt? Det er sikkert tatt opp før, beklager det.  Er det også mye mer jobb med en diesel? Motor er motor i teorien,men har inntrykk av at det er mye galt med innenbords motorer.. eller er det bensin innenbords som er mer utsatt.. 

Mvh. Kaptein Racccon

Racccon skrev 5 minutter siden:

Ok, i dag har jeg en Askeladden 635 wa med 2020 Mercury 115hk utenbords.  Det har blitt mye rasing rundt på høyre turtall over lengre avstander.. Son-Tjøme etc.. om jeg så hopper over i en 26 foter med 260hk diesel, og kjører den litt penere vil det da være store forskjellen? Eller bare renner pengene bare tenningen går rundt? Det er sikkert tatt opp før, beklager det.  Er det også mye mer jobb med en diesel? Motor er motor i teorien,men har inntrykk av at det er mye galt med innenbords motorer.. eller er det bensin innenbords som er mer utsatt.. jeg ser dette har blitt tatt opp før, beklager det.. prøver å slette tråden jeg

Mvh. Kaptein Racccon

Du er vel ikke den første som har tatt opp et gammelt tema på ny, så det hadde jeg tatt piano. Ser ikke bort fra at drivstoffutgiftene blir ganske like for de to eksemplene dine, men du må nok regne med noe mer i årlige vedlikeholdsutgifter på innenbords med hekkagregat enn på utenbords. Dog kan en med god samvittighet gjøre mye selv om en en forbi reklamasjonsfristene.

Litt mere styr med drev, mens vanlig service ( som man tar selv ) er ikke spesielt dyrt på diesel. Det er heller ikke gratis på påhengs..

En vanlig dieselmotor tærer ikke i stykker på 20 år slik som mange av de nyere påhengere har gjort.

Skal du ha større og tyngre båt så kan jo diesel vurderes, særlig om man kjører mye/ langt. Kostnad for  drivstoff kan bli ca likt ( men det er jo mye variabler  her  mht type båt ,vekt etc)

Ser man bort fra drivstoff kostnad så vil alltid en større båt være dyrere å ha og holde ship shape.

I mitt tilfelle så koster det ca dobbelt så mye og ha og holde en 29fot halvplaner kontra den gamle på 25fot.

Jeg har en Volvo Penta D4-260hk med DPH drev i en Windy 8000 / 26 fot. 

For å ta forbruk først. Motoren er litt overkill for min båt, positivt sett. Når jeg ligger på 2500 omdr så gjør båten 26,5 knop. Da snakker jeg for min del, en fin cruising-fart over lengre strekker. Og på så lavt turtall så snakker vi om et forbruk som er latterlig lavt. Denne motoren er bygget for å dytte langt tyngre båter, selv om W8000 ikke er en lett båt det heller. Diesel er vel også 5-6 kr billigere pr liter enn bensin? Drar jeg på over 3000 omdr så begynner jeg å se nåla gå nedeover. På 3500 som er maks turtall og 40 knop, da snakker vi fri flyt. Men det gjelder jo alle motorer.

Innenbords med drev var nytt for meg i fjor høst. Jeg vet at jeg ikke har råd til å sette mekaniker på alt som kan skje, så jeg er aktiv i Volvo Penta -gruppa på Facebook. Dette for å lære. Riktig bruk av motor og drev, gjøre forebyggende, ta vinter konservering og service selv, gjøre div reparasjoner etc selv, ja da sparer man mange kroner. Heldigvis så er jeg litt interessert, og en innenbords er lettere å skru på enn en utenbordsmotor.

Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg gått over til bobil eller drevet med frimerker. En diesel kan gå i mange mange år og timer med riktig stell. Ofte er eieren problemet og ikke båten:giggle: 

Jeg regnet på diesel vs utenbords på rib +/- 26 fot for noen år siden.

Kom vel til at årlig kjørelengde måtte være omkring 1500 nm for å få break-even.

Med mine forutsetninger.

Ambisjonen var å finne et økonomisk argument for å ta steget...

Men i alle årene med rib, så sleit jeg med å finne tid nok til å kjøre så langt. Selv som ungkar og spellemann ?

(holder da utenom henteturen som er dokumentert her inne...).

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Torsen67 skrev for 6 timer siden:

Jeg har en Volvo Penta D4-260hk med DPH drev i en Windy 8000 / 26 fot. 

For å ta forbruk først. Motoren er litt overkill for min båt, positivt sett. Når jeg ligger på 2500 omdr så gjør båten 26,5 knop. Da snakker jeg for min del, en fin cruising-fart over lengre strekker. Og på så lavt turtall så snakker vi om et forbruk som er latterlig lavt. Denne motoren er bygget for å dytte langt tyngre båter, selv om W8000 ikke er en lett båt det heller. Diesel er vel også 5-6 kr billigere pr liter enn bensin? Drar jeg på over 3000 omdr så begynner jeg å se nåla gå nedeover. På 3500 som er maks turtall og 40 knop, da snakker vi fri flyt. Men det gjelder jo alle motorer.

Innenbords med drev var nytt for meg i fjor høst. Jeg vet at jeg ikke har råd til å sette mekaniker på alt som kan skje, så jeg er aktiv i Volvo Penta -gruppa på Facebook. Dette for å lære. Riktig bruk av motor og drev, gjøre forebyggende, ta vinter konservering og service selv, gjøre div reparasjoner etc selv, ja da sparer man mange kroner. Heldigvis så er jeg litt interessert, og en innenbords er lettere å skru på enn en utenbordsmotor.

Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg gått over til bobil eller drevet med frimerker. En diesel kan gå i mange mange år og timer med riktig stell. Ofte er eieren problemet og ikke båten:giggle: 

En D3-220 hadde antagelig vært et mere fornuftig valg til din båt sånn sett. Hvis det nå skulle ha vært VP da.

D3 er lettere enn "snittet", mens D4 er tyngre enn "snittet". Snittet = f.eks. KAD43 eller lignende.

Og D3 har en ekstra sylinder sammenlignet med D4, og litt tøffere lyd :saint:

Så du hadde kanskje ikke mistet så mye toppfart allikevel, om nå det skulle være negativt. 

Forbruket aner jeg ikke noe om, men noen hundre kg lavere vekt i hekken er sikkert gunstig i så måte.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev On 11.10.2024 at 21.27:

En D3-220 hadde antagelig vært et mere fornuftig valg til din båt sånn sett. Hvis det nå skulle ha vært VP da.

D3 er lettere enn "snittet", mens D4 er tyngre enn "snittet". Snittet = f.eks. KAD43 eller lignende.

Og D3 har en ekstra sylinder sammenlignet med D4, og litt tøffere lyd :saint:

Så du hadde kanskje ikke mistet så mye toppfart allikevel, om nå det skulle være negativt. 

Forbruket aner jeg ikke noe om, men noen hundre kg lavere vekt i hekken er sikkert gunstig i så måte.

Egentlig ikke da W8000 er en ganske tung båt, men med et skrog som gir lite motstand i alle hastigheter. Den liker også tyngden D4 gir i hekken. Tvilte litt på dette i starten da den henger 10cm lengre ned bak, sammenlignet med en med V8 bensin. Men så fort jeg er i gang så kjennes alt veldig riktig ut, uansett fart. D3 220 er en fin motor, men tenker den passer en båt som er 2-300 kg lettere enn min. Da tenker jeg på hel-planende båter.

En annen motor jeg har trua på i min båt, og generelt sett, er Hyundai 270 Seasall V6 diesel. Har lest litt om den og finner ikke mye negativt. Den er bygget slik at eier selv enkelt skal kunne ta service og konservering selv. Alt er plassert slik at man skal kunne gjøre dette fra oversiden. Der har Volvo Penta noe å lære. Denne motoren kan brukes med både Mercruiser og VP drev.

Torsen67 skrev for 9 timer siden:

Egentlig ikke da W8000 er en ganske tung båt, men med et skrog som gir lite motstand i alle hastigheter. Den liker også tyngden D4 gir i hekken. Tvilte litt på dette i starten da den henger 10cm lengre ned bak, sammenlignet med en med V8 bensin. Men så fort jeg er i gang så kjennes alt veldig riktig ut, uansett fart. D3 220 er en fin motor, men tenker den passer en båt som er 2-300 kg lettere enn min. Da tenker jeg på hel-planende båter.

En annen motor jeg har trua på i min båt, og generelt sett, er Hyundai 270 Seasall V6 diesel. Har lest litt om den og finner ikke mye negativt. Den er bygget slik at eier selv enkelt skal kunne ta service og konservering selv. Alt er plassert slik at man skal kunne gjøre dette fra oversiden. Der har Volvo Penta noe å lære. Denne motoren kan brukes med både Mercruiser og VP drev.

Jeg kommer stadig tilbake til denne gode gamle snutten med Windy 27 (relativt tung og bred båt) med en liten FNM 2,4 liters 250 hk diesel.

Ca samme sylindervolum og motorvekt som D3-220. Ser ut som den går fint i vannet iallefall, og topper ca 30 knop.

Disse båtene ble ofte levert med doble 40B-motorer og drøyt tredobbel vekt i hekken, så toppfarten ble ikke stort høyere enn med singel og litt kraftigere motor.

Ja Hyundai 270 og f.eks. Mercury 3.0 Diesel 270 hk (V6 fra VM Motori) er fine motorer, men sistnevnte har vel blitt for dyr etterhvert.

Ellers selges jo fortsatt VM Motori sin 4,2 liter common railmotor på 270-350 hk. Noe lettere enn D4, og har jo 6 sylindre.

Ble introdusert i 2006 som Mercury QSD 4.2. Kan være interessante priser. De har en 2,8L 4-syl 230 hk også, som bør være rimelig.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=276539602&ci=7

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Teerex skrev 7 minutter siden:

Jeg kommer stadig tilbake til denne gode gamle snutten med Windy 27 (relativt tung og bred båt) med en liten FNM 2,4 liters 250 hk diesel.

Ca samme sylindervolum og motorvekt som D3-220. Ser ut som den går fint i vannet iallefall, og topper ca 30 knop.

Disse båtene ble ofte levert med doble 40B-motorer og drøyt tredobbel vekt i hekken, så toppfarten ble ikke stort høyere enn med singel og litt kraftigere motor.

Ja Huyndai 270 og f.eks. Mercury 3.0 Diesel 270 hk (V6 fra VM Motori) er fine motorer, men sistnevnte har vel blitt for dyr etterhvert.

Ellers selges jo fortsatt VM Motori sin 4,2 liter common railmotor på 270-350 hk. Ble introdusert i 2006 som Mercury QSD 4.2. Kan være interessante priser.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=276539602&ci=7

Nå er vel ikke denne Alfa FNM den beste som har komt ut. Virker som det har blitt tynet litt vel mye hk ut av denne. Ser jo flere har gått etter ganske få timer.

Den nye 3L som er bygget på Iveco blokk, som jeg kjøpte er nok mer solid med tenke på HK uttak.

Fungere fremdeles problemfritt hos meg etter små 300 timer på 3 sesonger. Ikke dyr i drivstoff, å samme system som Hyundai med service punkter lett tilgjengelig. Så Enkelt med service.. Fås også med mulighet for både VP å Mercruiser drev.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Okkaby skrev 7 minutter siden:

Nå er vel ikke denne Alfa FNM den beste som har komt ut. Virker som det har blitt tynet litt vel mye hk ut av denne. Ser jo flere har gått etter ganske få timer.

Den nye 3L som er bygget på Iveco blokk, som jeg kjøpte er nok mer solid med tenke på HK uttak.

Fungere fremdeles problemfritt hos meg etter små 300 timer på 3 sesonger. Ikke dyr i drivstoff, å samme system som Hyundai med service punkter lett tilgjengelig. Så Enkelt med service.. Fås også med mulighet for både VP å Mercruiser drev.

Nei dette var bare et eksempel, og ingen anbefaling overhodet :wink: Windy 27 er jo en båt som fungerer godt også med en tung D6 i hekken. 

Ja, Mercruiser 3.0 V6 har blitt dyr. Fordelen med D3 er at man har 500 omdreininger mer å gå på sammenlignet med D4 som stopper på 3500 omdr. D3 har 4000 på max.

Jeg har da noe høy tomgangshastighet. For å få ned farten på tomgang, så vil jeg miste 5 knop på topp ved propellbytte. Topphastigheten er ikke viktig, men når jeg ligger på 2500 omdr så gjør båten 26,2 knop. Akkurat det er fantastisk på lengre strekker. Kommer meg fint av gårde på en veeldig økonomisk måte. Kan også legge meg på feks 2300 omdr, men da tar det litt tid før kompressor kobler ut. På turtallene vi her snakker om så er D4 ekstremt gjerrig.

Til sammenligning så strekker Hyundai 270 seg til 3800 omdr på max, som gjør propellvalg noe enklere. Den går også 500 omdr lavere på tomgang.

Når det kommer til italienske motorer så blir jeg skeptisk. Blir skeptisk til alt av Italiensk som har med motor å gjøre egentlig. Har kjøpt en billig 2006 mod, Aprilia 125cc scooter for å bruke til jobb og til båten på sommeren. Googlet den etter kjøpet og det kommer ikke mye lovende frem. Og da snakker vi om omtaler fra den var ny. Problemer fra dag 1. Lite man får gjort da hele konstruksjonen er dårlig i utgangspunktet:giggle: 

Det ligger en Windy 9000 på finn med havarert Volvo Penta KAD motor. Det er egentlig den båten jeg ønsker meg mtp på størrelse. Båten er godt utstyrt men litt shabby og priset altfor høyt. 100K ned og det hadde vært interessant. Ut med gammel motor, solgt den i deler på finn, og inn med en Hyundai 270. Men det er nok mer jobb en man tror om man ikke har gjort dette før. Uansett så kan man få fine priser på ny motor på denne tiden av året, som feks gratis innstallering av motor. En kamerat gjorde dette for ett par år siden da det ble satt inn en Merc 250 V6 i en Andy 21. Leverandøren beholdt da den gamle motoren med drev. Deilig med 3 års garanti på motor i en gammel båt.

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Så Merc 3.0 V6 har blitt levert med to forskjellige blokker? Var det ikke VW som konstruerte denne i utgangspunktet?

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Så Merc 3.0 V6 har blitt levert med to forskjellige blokker? Var det ikke VW som konstruerte denne i utgangspunktet?

Er vel VM motori som har vært hoved leverandør til denne. De levere også blokken til FNM sin 6er. Er vel helt tilbake til BMW tiden dette strekker seg. Men dette er vel etter hva jeg kan lese meg til en god å solide blokk, å har vært det i mange mange år, som da også er videre utviklet.

Er vel mye rart som kommer mange plasser ifra inkluder italia. Men Iveco er jo ikke just noen liten hobby bedrift. Å deres vare/lastebiler kjøre rundt i hele verden.  Så ser ikke problem med deres blokk.

Når jeg skulle bytte, så var det mer jobb å bytte fra VP41 til Hyundai enn til FNM. I tillegg var det umulig å få noe fornuftig kontakt med Telemark Trade som er importøren av Hyundai. Så ga opp å få noe der ifra.

Junker leverte motor som avtalt til avtalt pris. Var innom å godkjenne installasjon i båten når jeg hadde montert motor. Motor ble montert av meg sjøl med kran hjelp hos lokalt verksted. Garanti papirer utfylt å godkjent av Junker. Så ikke hatt noe å klage på dere. Billig idrift er den også. Maks turtall er satt til 4100. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Torsen67 skrev for 9 timer siden:

FNM 3.0 er som nevnt en Iveco blokk (4-syl).

Men V6 eventyret startet med VW Marine og deres V6 3.0 TDI på 265 hk, men de to motorene (VW V6 og VM Motori V6) har som sådan ikke noe med hverandre å gjøre.

Dvs. første V6 3.0 TDI  var 225 hk-utgaven for snart 20 år siden. 

"For fast motor boats, Volkswagen Marine is now offering a range of three engines with 111 kW (150 hp), 121 kW (165 hp) and, brand new as of October 2005, 165 kW (225 hp)"

Mercury overtok hele konseptet fra VW Marine, og det ble noen motorer fra knapt 100 hk (4-syl, 5-syl og V6) og oppover til 4,2L V8 TDI 350/370 hk.

Da hadde jo Mercury (Dvs. den gang Cummins Mercruiser Diesel CMD) allerede motorene fra VM Motori i ymse utførelser fra 2L, 2,8L og 4,2L rekkemotorer.

Først de svarte, så etterhvert de hvite QSD common rail-utgavene opp til 350 hk. Så det ble noe overlapp her og der i forhold til modellene fra VW Marine.

Disse rekkemotorene fra VM Motori ble/blir også solgt under VM Motoris eget navn, samt under FNM, LVM, MTU og sikkert noen til. Men VM Motori var nok totalleverandør.

"Ved årsskiftet 2010/2011 går VW Marine over i historien som selvstendig merke. Den tyske motorgiganten blir da eksklusiv leverandør til Cummins Mercruiser Diesel (CMD)."

Så lanserte VM Motori sin 3,0 V6 diesel i sånn cirka 2010 for bruk i bl.a. Jeep Grand Cherokee, Dodge RAM Ecodiesel og et par andre bilmerker/modeller som f.eks. Maserati Levante.

Mercury fant etterhvert ut at de like godt kunne bytte fra VAG til VM Motori for denne populære størrelsen. 

Fra ca 2018 gikk Mercury over til VM Motori 3,0L V6 270 hk. VM Motori eies vel av FCA, det framkommer mot slutten av denne videoen @3:22.

Motoren selges også under VM Motori sitt eget navn (MR 506), se bilde under videoen. Så da er det kanskje mulig å få tak i en til noe lavere pris enn hos Mercury :saint:

Det som skiller dem er vel hovedsaklig det svarte plastdekselet over motoren.

vm_v6.jpg.88a88c0d702d43acaafbbd22bdcd5d01.jpg

Og til slutt, her 2025-modellen av VM Motori 3.0 V6 270 hk samt 4,2L 350 hk, som selges over hele verden (link fra Australia).

https://genquippowerproducts.machines4u.com.au/buy/vm-motori-marine-mr506-sh3-270hp-engine-767792?mobileModeIphone=0&distributor_id=0&order=_score+desc&custom4[display_gst_inc_sitesync]=0&txt_color=333333&secondary_txt_color=333333&hyperlink_color=333333&tpn=1300+571+747&_g=eyJtb2JpbGVNb2RlSXBob25lIjoiMCIsImRpc3RyaWJ1dG9yX2lkIjoiMCIsIm9yZGVyIjoiX3Njb3JlIGRlc2MiLCJjdXN0b200Ijp7ImRpc3BsYXlfZ3N0X2luY19zaXRlc3luYyI6IjAifSwidHh0X2NvbG9yIjoiMzMzMzMzIiwic2Vjb25kYXJ5X3R4dF9jb2xvciI6IjMzMzMzMyIsImh5cGVybGlua19jb2xvciI6IjMzMzMzMyIsInRwbiI6IjEzMDAgNTcxIDc0NyJ9

vm350.jpg.d2b9c37d7fc4cdc0a6ff55b5f3b55527.jpg

Teerex skrev On 16.10.2024 at 18.06:

FNM 3.0 er som nevnt en Iveco blokk (4-syl).

Men V6 eventyret startet med VW Marine og deres V6 3.0 TDI på 265 hk, men de to motorene (VW V6 og VM Motori V6) har som sådan ikke noe med hverandre å gjøre.

Dvs. første V6 3.0 TDI  var 225 hk-utgaven for snart 20 år siden. 

"For fast motor boats, Volkswagen Marine is now offering a range of three engines with 111 kW (150 hp), 121 kW (165 hp) and, brand new as of October 2005, 165 kW (225 hp)"

Mercury overtok hele konseptet fra VW Marine, og det ble noen motorer fra knapt 100 hk (4-syl, 5-syl og V6) og oppover til 4,2L V8 TDI 350/370 hk.

Da hadde jo Mercury (Dvs. den gang Cummins Mercruiser Diesel CMD) allerede motorene fra VM Motori i ymse utførelser fra 2L, 2,8L og 4,2L rekkemotorer.

Først de svarte, så etterhvert de hvite QSD common rail-utgavene opp til 350 hk. Så det ble noe overlapp her og der i forhold til modellene fra VW Marine.

Disse rekkemotorene fra VM Motori ble/blir også solgt under VM Motoris eget navn, samt under FNM, LVM, MTU og sikkert noen til. Men VM Motori var nok totalleverandør.

"Ved årsskiftet 2010/2011 går VW Marine over i historien som selvstendig merke. Den tyske motorgiganten blir da eksklusiv leverandør til Cummins Mercruiser Diesel (CMD)."

Så lanserte VM Motori sin 3,0 V6 diesel i sånn cirka 2010 for bruk i bl.a. Jeep Grand Cherokee, Dodge RAM Ecodiesel og et par andre bilmerker/modeller som f.eks. Maserati Levante.

Mercury fant etterhvert ut at de like godt kunne bytte fra VAG til VM Motori for denne populære størrelsen. 

Fra ca 2018 gikk Mercury over til VM Motori 3,0L V6 270 hk. VM Motori eies vel av FCA, det framkommer mot slutten av denne videoen @3:22.

Motoren selges også under VM Motori sitt eget navn (MR 506), se bilde under videoen. Så da er det kanskje mulig å få tak i en til noe lavere pris enn hos Mercury :saint:

Det som skiller dem er vel hovedsaklig det svarte plastdekselet over motoren.

vm_v6.jpg.88a88c0d702d43acaafbbd22bdcd5d01.jpg

Og til slutt, her 2025-modellen av VM Motori 3.0 V6 270 hk samt 4,2L 350 hk, som selges over hele verden (link fra Australia).

https://genquippowerproducts.machines4u.com.au/buy/vm-motori-marine-mr506-sh3-270hp-engine-767792?mobileModeIphone=0&distributor_id=0&order=_score+desc&custom4[display_gst_inc_sitesync]=0&txt_color=333333&secondary_txt_color=333333&hyperlink_color=333333&tpn=1300+571+747&_g=eyJtb2JpbGVNb2RlSXBob25lIjoiMCIsImRpc3RyaWJ1dG9yX2lkIjoiMCIsIm9yZGVyIjoiX3Njb3JlIGRlc2MiLCJjdXN0b200Ijp7ImRpc3BsYXlfZ3N0X2luY19zaXRlc3luYyI6IjAifSwidHh0X2NvbG9yIjoiMzMzMzMzIiwic2Vjb25kYXJ5X3R4dF9jb2xvciI6IjMzMzMzMyIsImh5cGVybGlua19jb2xvciI6IjMzMzMzMyIsInRwbiI6IjEzMDAgNTcxIDc0NyJ9

vm350.jpg.d2b9c37d7fc4cdc0a6ff55b5f3b55527.jpg

:tommel_opp::tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...