Jump to content

VP D6, bytte fra grønn kjølevæske til evigvarende OAT (syrebasert)


Worry II

Recommended Posts

Hei, da setter jeg i gang med dette på mine 2 VP D6 fra 2006. Oppdaterer i denne tråden underveis..   

 

Om man følger manualen til VP, så skal jo den grønne kjølevæska byttes hvert 2.år, noe jeg tror de færreste gjør ?

Denne jobben med å skifte væske, innebærer at freskvannskretsen må renses før bytte til ny.

Det vil si, dreneres, renses med syrebasert væske, for så å få denne skyllet godt ut før påfylling av den nye væska.

Tanken med denne tråden, er å vise andere her inne fremgangsmåten. Kom også gjerne med tips og råd underveis. 

 

Her er hva jeg har kjøpt inn av remedier, men det finnes så klart flere merker som kan levere slikt.

Har du 1 stk D4 eller D6, så trenger du halve mengden.

 

20 liter Demineralisert vann Biltema, 20 liter kjølevæske OAT (Organic Acid Technology) fra Fleetcool og 2 dunker med Rydlyme Marine.

Fleetcool skal blandes med lik mengde deminaralisert vann, Rydlyme rensen, trenger bare samme mengde vann fra springen.

 

Viktig ! Det må benyttes demineralisert vann, ikke bruk vann fra springen til kjølevæska. 

 

 

20241012_112638.jpg

 

Fortsettese følger...

Link to post

På D6 er det 2 tappeplugger, en foran og en bak oljefiltrene. Du kan bruke slangen som du bruker til å drenere saltvannskreten. Vi brukte pumpe til kanne, for å unngå søl.

20241012_153833.jpg.868955396cd7ca5ff172e4a125df1918.jpg

 

Man kan så klart tømme til dørk, og ordne opp etterpå. 

20241012_153814.jpg.a503d5c317e7b1ee4bcb45adf023f055.jpg

 

Fra pumpe..

 

 

20241012_153821.jpg.38afaeece0c2453fac0c35ca25ae575a.jpg

 

Til 20-liters kanne

20241012_153829.jpg.93e1bd07feee722ba44bcdac3ad1d110.jpg

 

Det blir jo litt flytting av platene i gulvet, nå vi har 2 maskiner.20241012_162648.jpg.0f84d8b704e5a086ff25fc8ad439589c.jpg

 

20241012_162311.jpg.6cbd3679f33f9b6f7d2b777d1ed54eee.jpg

 

Fortsettelse følger..

 

 

 

Link to post

Så er det på med rensevæska, bruker samme pumpe til det. 20-liters dunk med 2 x Rydlyme og resten vann fra krana

 

20241012_171343.jpg.1e2aba2b8ad7cb7627b717ca0b90b7ec.jpg

 

Tok begge maskiner samtidig 

 

20241012_174808.jpg.db2539ffb3c000b6e953677fa586f36f.jpg

 

Når rensen er inne, fyllt helt opp, er det ut på en 30-40 minutters tur, for å få driftstemperatur så termostat åpner seg. Husk at væska også skal innom varmtvannsbereder evt defroster..

20241012_184008.jpg.99404507655376580924d0c2dbf67351.jpg

 

 

Så inn til havn og for drenering av rensen. Merk, her må vi være forsiktige, det er varmt. Men blandingen vi har valgt, skader ikke huden eller miljøet. Denne blandingen kan helles rett I sjøen ( også ISO9001 ) Det lukter rart og skummer litt, men det betyr bare at det virker som det skal.

 

Deretter er det viktig  å skylle skikkelig med rent vann, gjerne 2 ganger, så det er helt rent det som kommer ut.

Ha i bakhodet at det ikke er bra å helle kaldt vann på en varm motor. Vent gjerne en time før det renses med vann. Tenk også litt HMS :-)

Rent vann fra øltønna, i vårt tilfelle, men kunne brukt pumpa her også:

 

20241012_202203.jpg.759e25ea58ea7b2befdb28fd19974654.jpg

 

Fortsettelse følger..

Link to post

Så, til slutt, blander vi Fleetcool OAT med samme mengde Demineralisert vann fra Biltema. Vi hadde jo øltønna, så fant det enkelt å bruke den.

20241012_215347.jpg.6be3ef700d45c68a2c5a6f3d3bcf870e.jpg

 

Knall rosa farge :-)

 

20241012_220802.jpg.c490ed8495150c0889dde50f303c3957.jpg

 

Fyller helt opp, kjører motor I et kvarter etterpå, for så å fylle helt opp til merket.

 

 

20241012_215615.jpg.7c39455f911fad8ed551dcc257595134.jpg

 

Så, slipper vi å tenke på disse kjølekretsene på en stund !

 

Samme jobben kan også gjøres om kjølevæska er gul eller rød fra før. Denne OAT må ikke forveksles med vanlig rød.

 

Kom gjerne med tips og råd, om du har noe å komme med i denne tråden 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Skippern10 skrev 10 minutter siden:

Etter at du har tømt motoren for rensevæske er det viktig å skylle. Hva innebærer det?

 

Fylle på rent vann i fra slangen på land, eller via 20-liters kanne og el-pumpe, som vi brukte. Drenere fra samme tappeplugger.

 

Du kan vente til motoren er kald, ja. Men da vil jobben ta mye lenger tid, erfarte vi :-)

Link to post
Skippern10 skrev 8 minutter siden:


Får vel ikke kjørt motor varm så termostat åpner.

 

Vi vurderte faktisk å skru ut termostathuset, for å fjerne termostatene. Hadde vi gjort det, ville vi ikke behøve å kjøre maskinene varme. Så ja, jeg tror ganske sikkert at dette kan gjøres på land, så lenge du får startet motoren.  Det er viktig å bruke en systemrens som ikke trenger varme. 

Link to post

Evigvarende kjølevæske? Eller 5-10 år?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For å få defrosterkretsen tømt skikkelig for gammel kjølevæske må du i de fleste tilfellene frakople slangene og blåse gjennom disse /drenere ettersom thermostaten holder stengt ut til defrosterkretsen så lenge motor ikke er driftsvarm. Jeg gjorde dette da jeg rengjorde mitt system og fikk ut en del gammelt her. Først da var systemet skikkelig tømt.

 

Flushet ut alt gammelt gjennom 2-3 oppfyllinger og tømminger med vann før ny kjølevæske ble påfylt.

 

Kjør gjerne motor driftsvarm og la stoffet stå et par døgn mens man lar motor oppvarmes og sirkulere flere ganger gjennom virketiden. En helgetur med rensemiksen på fungerer utmerket. 

 

Benyttet også anledningen til å bytte thermostat på motor.

Link to post
Chilli Solbris skrev for 6 timer siden:

Dette var en informativ og fin tråd! ..

 

Takk for det, Chilli. Vi tok også en del videosnutter av dette, så vi kommer til å redigere en video av denne jobben som legges ut på Youtube i løpet av vinteren.

Tenker å ta syremrens av saltvannskretsene neste helg, som vi også kommer til å filme underveis. Jeg kan lage en tråd om den rutinen også i neste uke.

Dette er viktig og forebyggende vedlikehold ! Disse 2 kjølevannskretsene er dyre å reparere om det korroderer eller fryser. Så ønsker å vise folk at dette er enkelt å gjøre selv, med litt egeninnsats :thumbsup:

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

Kjør gjerne motor driftsvarm og la stoffet stå et par døgn mens man lar motor oppvarmes og sirkulere flere ganger gjennom virketiden. En helgetur med rensemiksen på fungerer utmerket. 

 

 

Det kommer nok litt an på hva man bruker av syre. Rydlyme trenger egentlig ikke varme overhodet, så vi kjørte driftsvarmt for å slippe å demontere termostatene (late, vi :-))

Jeg ville ikke kjørt lenge med syre i denne kretsen. Det bobler ganske mye og stinker, så kjemien fungerer allerede etter en halv time med Rydlyme sin. Mange av de andre systemrensene på markedet, ha varme. Ville også vært forsiktig med å lage egen kjemi-blanding til denne kretsen. Bruk væske som er beregnet for det.

Det var nesten skremmende å se hvor mye partikler som kom ut av slangen da vi tappet etter rensen. Mine maskiner har gått 1290 timer.

Vær også klar over at for å få evighetsgaranti fra Fleetguard på OAT-væska, så må denne kretsen renses med syrebasert væske. Om ikke det er så viktig, kan dere bare skylle med vann.

Link to post

Flott tråd Worry!

 

Jeg gjorde også denne jobben i år, skvatt litt da jeg så alt øl-utsyret, pumpe, vannvarmer og slange. Betyr dette at du gir deg med brygging? 

Flaks for meg at jeg har dette utstyret i reserve etter oppgradering på den hobbyen, ser jo genialt ut til det bruksområdet også.

 

Jeg flushet flere ganger med vann fremfor noe rens denne gangen, da jeg brukte samme væske som tidligere. Original VP Grønn.

Håper du fikk ut alt og at væsken er like knall-rosa etter litt tid, her har jeg sett at noen har fått seg en overaskelse.

 

Jeg tok rens av saltvannskretsen, med slangekoblinger, pumpe for sirkulasjon, samt sitronsyre fra FK. Høy Feel Good faktor!

Kjør på med tråd der også!

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 51 minutter siden:

Flott tråd Worry!

 

Jeg gjorde også denne jobben i år, skvatt litt da jeg så alt øl-utsyret, pumpe, vannvarmer og slange. Betyr dette at du gir deg med brygging? 

 

Jeg tok rens av saltvannskretsen, med slangekoblinger, pumpe for sirkulasjon, samt sitronsyre fra FK. Høy Feel Good faktor!

Kjør på med tråd der også!

 

Hehe, takker blue moon. Jeg er redd den øl-kokoeren tilhører hjelpemannen på bildene, men det ble ikke noe stor success for han å lage øl. Vi gikk isteden for Frydenlund Fatøl på boks etter endt oppgave :-) 

Tråd med saltvannskrets er to be continued..

 

Følger tråden din om dysesjekk ! :thumbsup:

Link to post

Fleetguard benyttes til dels som leverandør av tilsetninger for kjølevannskretser i hurtiggående mindre 4-takts dieselmotorer, spesielt Cummins (nødgeneratorer og små hjelpemotorer) men felles for alle disse er at man tar vannprøver med jevnlige mellomrom (vanligvis hver 3'dje måned) der man analyserer på en del parametere som med jevne mellomrom krever tilførsel av ytterligere tilsetninger, spesielt nivået på nitrite som er korrosjonsinhibitor men også PH og kloridenivå som vil kunne indikere lekkasje i varmeveksler etc.

 

Selv benytter jeg longlife kjølevæska fra VP til D6 som har et 4 års foreskrevet bytteintervall og bytter på intervall.

 

Hvordan sikres oppfølgingen og kontroll på disse parameterne når du tenker å aldri bytte kjølevæske mer, ikke har installert kjølevæskefilter som ved jevnlig bytte sikrer opprettholdelse av nivåene og således ikke får tilførsel av nye tilsetninger i kretsen på noe tidspunkt?

 

 

Link to post
Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Hvordan sikres oppfølgingen og kontroll på disse parameterne når du tenker å aldri bytte kjølevæske mer, ikke har installert kjølevæskefilter som ved jevnlig bytte sikrer opprettholdelse av nivåene og således ikke får tilførsel av nye tilsetninger i kretsen på noe tidspunkt?

 

 

Hei, Chief

Jeg har ikke skrevet om dette enda, men lover å holde liv i tråden, så også dette vil bli omtalt. 

Det er i bunn og grunn så enkelt at man tester væska med en strips (Fleetguard Coolant Test Stripes), om ikke hver 3.mnd, så si et par ganger i sesongen. Denne stripsen vil også kunne fortelle om det er noe feil i kjølekretsen. Men, jeg kan godt få leverandøren min til å forklare dette mere i dybden. Da må vi få Oberst1 på banen. Avvent nærmere forklaring fra han..

Link to post
Worry II skrev 28 minutter siden:

 

Hei, Chief

Jeg har ikke skrevet om dette enda, men lover å holde liv i tråden, så også dette vil bli omtalt. 

Det er i bunn og grunn så enkelt at man tester væska med en strips (Fleetguard Coolant Test Stripes), om ikke hver 3.mnd, så si et par ganger i sesongen. Denne stripsen vil også kunne fortelle om det er noe feil i kjølekretsen. Men, jeg kan godt få leverandøren min til å forklare dette mere i dybden. Da må vi få Oberst1 på banen. Avvent nærmere forklaring fra han..

 

@Chiefengineer Du er inne på et viktig område, men et så hyppig regime og krav til eget kjølevæskefilter er nok forbeholdt et miljø med store krav til oppetid, sikkerhet og et stort antall driftstimer. Generelt gjelder det krav uavhengig av leverandør vil jeg tro? (Du har vel fartstid innen offshore etc?) Store, tunge maskiner som benytter tradisjonelle kjølevæsker med nitratbaserte DCA'er (additiver) bruker nok et filter på kretsen, men ikke OAT-væsken til Fleetcool. Derfor opprettholder de garantien uten bruk av eget filter på kjølekretsen.
Uansett; å sjekke en kjølevæske kan være god investering (som du er inne på) uavhengig av hvilken kjølevæske som er benyttet. Når det er sagt, vil jeg tro intervall oppgitt fra f.eks VP (2 og 4år) er der for å sikre at verdier er innenfor deres væske, da de vet svært få sjekker dette ved å ta en prøve tror du ikke? 
Fleetcool sier sjekk en gang i året ved å benytte prøvestrips, da har du svaret du trenger. Strips for Fleetcool OAT sjekker om væsken er innenfor verdier av Molybden, Nitritt, frysepunkt og pH. Finner man avvik tidlig i en motor ville jeg sendt inn en prøve (ca 1000kr). Da kan man få gode indikasjoner om det er f.eks lekkasje i en kjøler.

Molybden og Nitritt er inhibitorer benyttet for korrosjonsbeskyttelse, pH-verdien har et område den bør være innenfor; blir den for lav og for sur vil korrosjon øke. Frysepunkt er vel selvforklarende, men ved å vite disse fire verdiene mener Fleetcool du har god kontroll på en kjølevæske. Det finnes da små doser med tilsetning å få kjøpt, men erfaringen deres tilsier at for oss vanlige vil kjølevæsken leve lenger enn motor. 

Du må gjerne supplere/korrigere, men dette er ihvertfall informasjon gitt fra importør og Fleetcool.

 

WorryII vil få utført test neste høst, tar 2minutter å få ro i sjelen tenker jeg :smiley: 

 

Kort oppsummert; OAT benytter ikke filter og årlig test er mer enn nok. Få som tester VP, Yanmar, BT, Valvoline etc sin væske årlig tror jeg...og de gir ingen garanti engang :wink:

 

 

Link to post

Om du benytter de stripsene/dip stickrne som fins til formålet er dette godt dekkende, da har du jo en plan for å ivareta overvåkingen av systemet. De er veldig enkle i bruk og man får resultatet umiddelbart. Fint om du tar med litt av dette etterhvert??

Link to post

Godt å få gjort en skikkelig rens på kjølesystemet:thumbsup:. Spesielt ferskvannsiden som ofte blir glemt. Mange har ikke byttet frostvæske på 10 år eller mer på tross av 2-3-4 års intervaller på dette.

 

Worry II skrev for 21 timer siden:

Så, til slutt, blander vi Fleetcool OAT med samme mengde Demineralisert vann fra Biltema.

 

På mange motorer/ kjølesystemer får man ikke tappet ut alt og det kan være en god del igjen i bunn av blokk samt her og der i systemet.

Når man flusher så vil det være vann som er igjen, og om man ønsker å oppnå et spesifikt blandingsforhold (feks 50:50) må man ta hensyn til antal liter vann igjen i motor/ system og kompensere for dette når man blander.

 

På Cummins QSB 5,9 husker jeg at det var 3-4 liter som ikke ble tappet ut. Etter skylling tok jeg utgangspunktet i antall liter opgitt i spec ved nyfylling og la til en liter for bereder og slanger for totalt volum.

Tok så å helte på halvparten av det volumet i konsentrat rett på motoren. Fylte så på med batterivann til fullt og luftet/ etterfylte.

Unødvendig med tanke på frostpunkt som er god nok uansett, men godt for OCDén å vite at forholdet var eksakt 50:50 :crazy:

 

Worry II skrev for 21 timer siden:

Vi vurderte faktisk å skru ut termostathuset, for å fjerne termostatene. Hadde vi gjort det, ville vi ikke behøve å kjøre maskinene varme.

 

Termostaten/ hus har en liten bypass som sikrer en viss sirkulasjon/ blanding selv om termostat er lukket.

Men litt vsrmkjøring og turtall for god gjennomstrømning er nok bedre uansett :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
oberst1 skrev 1 minutt siden:

 

@Chiefengineer Du er inne på et viktig område, men et så hyppig regime og krav til eget kjølevæskefilter er nok forbeholdt et miljø med store krav til oppetid, sikkerhet og et stort antall driftstimer. Generelt gjelder det krav uavhengig av leverandør vil jeg tro? (Du har vel fartstid innen offshore etc?) Store, tunge maskiner som benytter tradisjonelle kjølevæsker med nitratbaserte DCA'er (additiver) bruker nok et filter på kretsen, men ikke OAT-væsken til Fleetcool. Derfor opprettholder de garantien uten bruk av eget filter på kjølekretsen.
Uansett; å sjekke en kjølevæske kan være god investering (som du er inne på) uavhengig av hvilken kjølevæske som er benyttet. Når det er sagt, vil jeg tro intervall oppgitt fra f.eks VP (2 og 4år) er der for å sikre at verdier er innenfor deres væske, da de vet svært få sjekker dette ved å ta en prøve tror du ikke? 
Fleetcool sier sjekk en gang i året ved å benytte prøvestrips, da har du svaret du trenger. Strips for Fleetcool OAT sjekker om væsken er innenfor verdier av Molybden, Nitritt, frysepunkt og pH. Finner man avvik tidlig i en motor ville jeg sendt inn en prøve (ca 1000kr). Da kan man få gode indikasjoner om det er f.eks lekkasje i en kjøler.

Molybden og Nitritt er inhibitorer benyttet for korrosjonsbeskyttelse, pH-verdien har et område den bør være innenfor; blir den for lav og for sur vil korrosjon øke. Frysepunkt er vel selvforklarende, men ved å vite disse fire verdiene mener Fleetcool du har god kontroll på en kjølevæske. Det finnes da små doser med tilsetning å få kjøpt, men erfaringen deres tilsier at for oss vanlige vil kjølevæsken leve lenger enn motor. 

Du må gjerne supplere/korrigere, men dette er ihvertfall informasjon gitt fra importør og Fleetcool.

 

WorryII vil få utført test neste høst, tar 2minutter å få ro i sjelen tenker jeg :smiley: 

 

Kort oppsummert; OAT benytter ikke filter og årlig test er mer enn nok. Få som tester VP, Yanmar, BT, Valvoline etc sin væske årlig tror jeg...og de gir ingen garanti engang :wink:

Fint med en utfyllende tilbakemelding, takker?. Hva er frysepunktet til denne væska, er det like lavt som den ferdigblandede Volvovæska?

 

Jeg har vel egentlig differensiert bakgrunn, også fra mindre fartøyer (havfiskeflåten) der Cummins er representert med Fleetguard. Ellers går det mye på Nalfleet tilsetninger på større motorer uten planlagte bytteintervaller av kjølevannet men der prøvetakingssettene til Wilhelmsen benyttes til analyse. Det er særlig saltinnehold og korrosjonsforhindring vi er interesserte i.

Link to post
sap_2000 skrev 2 minutter siden:

Godt å få gjort en skikkelig rens på kjølesystemet:thumbsup:. Spesielt ferskvannsiden som ofte blir glemt. Mange har ikke byttet frostvæske på 10 år eller mer på tross av 2-3-4 års intervaller på dette.

 

På mange motorer/ kjølesystemer får man ikke tappet ut alt og det kan være en god del igjen i bunn av blokk samt her og der i systemet.

Når man flusher så vil det være vann som er igjen, og om man ønsker å oppnå et spesifikt blandingsforhold (feks 50:50) må man ta hensyn til antal liter vann igjen i motor/ system og kompensere for dette når man blander.

 

På Cummins QSB 5,9 husker jeg at det var 3-4 liter som ikke ble tappet ut. Etter skylling tok jeg utgangspunktet i antall liter opgitt i spec ved nyfylling og la til en liter for bereder og slanger for totalt volum.

Tok så å helte på halvparten av det volumet i konsentrat rett på motoren. Fylte så på med batterivann til fullt og luftet/ etterfylte.

Unødvendig med tanke på frostpunkt som er god nok uansett, men godt for OCDén å vite at forholdet var eksakt 50:50 :crazy:

 

Termostaten/ hus har en liten bypass som sikrer en viss sirkulasjon/ blanding selv om termostat er lukket.

Men litt vsrmkjøring og turtall for god gjennomstrømning er nok bedre uansett :yesnod:

 Vi glemte å ta bilde etter rens; det var en god del slam (tungt støv og skitt). Uavhengig av hva man velger å benytte har denne kretsen behov for rens også som du sier :thumbsup:

 

Nok et godt poeng fra deg SAP; husk at det vil være igjen litt i de fleste motorer. Derfor vi skylte etter Rydlyme, er det igjen litt vann igjen så kan det bare kompenseres ved måling etterpå. Når det er sagt; ferdigblandet leveres de 50/50, men 40/60 er tilstrekkelig. Det verste man kan gjøre er å blande kraftigere enn 50/50 og risikere å få en kjølevæke som er god til å holde på varmen...vi ønsker å bli kvitt :worry:

 

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...