Jump to content

VP D6, bytte fra grønn kjølevæske til evigvarende OAT (syrebasert)


Worry II

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 8 minutter siden:

Fint med en utfyllende tilbakemelding, takker?. Hva er frysepunktet til denne væska, er det like lavt som den ferdigblandede Volvovæska?

 

Jeg har vel egentlig differensiert bakgrunn, også fra mindre fartøyer (havfiskeflåten) der Cummins er representert med Fleetguard. Ellers går det mye på Nalfleet tilsetninger på større motorer uten planlagte bytteintervaller av kjølevannet men der prøvetakingssettene til Wilhelmsen benyttes til analyse. Det er særlig saltinnehold og korrosjonsforhindring vi er interesserte i.

50/50 er blandingen vi helte på, gir -38 Celsius. Om vi endte på 40/60 er det mer enn nok... Teststrip utføres til helgen for fasit :thumbsup:

 

Vet næringen har en rekke gode produsenter de sverger til, vi finner en trygghet i Cummins (Fleetguard/Fleetcool) som eneste motorprodusent i verden som lager filtre og kjølevæske selv, i tillegg til unik garanti de velger å gi bare som en statement :smiley:

 

 

Link to post
oberst1 skrev 10 minutter siden:

 Vi glemte å ta bilde etter rens; det var en god del slam (tungt støv og skitt). Uavhengig av hva man velger å benytte har denne kretsen behov for rens også som du sier :thumbsup:

 

 

Kort til info, med tanke på tråden videre, så filmet vi da vi tømte denne rensen, med den gjennomsiktige slangen, så dette vil vi vise når Youtube-videoen er ferdig redigert, en gang til vinteren. 

Den snutten viser partiklene som ble drenert ut. Vi ble begge ganske stille da vi så hvor mye drit det var som kom ut..

Link to post
Chiefengineer skrev On 14.10.2024 at 21.21:

Om du benytter de stripsene/dip stickrne som fins til formålet er dette godt dekkende, da har du jo en plan for å ivareta overvåkingen av systemet. De er veldig enkle i bruk og man får resultatet umiddelbart. Fint om du tar med litt av dette etterhvert??

 

Kort innpå med tilbakemelding etter test med Fleetcool Strips, men fargen på bildet stemmer ikke helt med hva vi ser her "live". Vi sjekket etterpå med glykolmåler, som viste 32-34 minus, så sier dette er ok. 

 

20241019_205436.jpg.efd9fb62653db0be88de3b40d002234c.jpg

Link to post

Interessant. Jeg bytter etylenglykol hvert år og kunne tenkt å slippe det. 
Er det gjort noen tester på hvor godt denne væsken overfører varme i forhold til tradisjonelle væsker?

Før i tiden når vi holdt på med trimmede motorer brukte vi additiver som gjorde vannet «våtere» som bedret kontakten mellom metall og vann. 
Det finnes andre typer evigvarende kjølevæsker som ikke inneholder vann og har kokepunkt på 180’C, men har hørt de har dårligere evne til å overføre varme enn tradisjonelle væsker 

 

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

Nei den er ikke veldig bra på disse, det var samme sak på 90-tallet så ingen forbedring fra Fleetguard der.

Små nyanser, spesielt på frysepunkt var det litt vanskelig å avgjøre ja.

Har slike strips fra flere leverandører til andre ting, og opplever det samme. Vet ikke hvorfor det er sånn, men skal sjekke opp litt (har flere kontakter innen lab i tillegg til å høre med importør/Fleetguard)).

En liten innsendt prøve vil jo alltid være bedre, tenker det hvert 2. eller 3. år er en rimelig forsikring for å sove godt :smiler:

 

 

Link to post
oberst1 skrev 20 minutter siden:

Små nyanser, spesielt på frysepunkt var det litt vanskelig å avgjøre ja.

Har slike strips fra flere leverandører til andre ting, og opplever det samme. Vet ikke hvorfor det er sånn, men skal sjekke opp litt (har flere kontakter innen lab i tillegg til å høre med importør/Fleetguard)).

En liten innsendt prøve vil jo alltid være bedre, tenker det hvert 2. eller 3. år er en rimelig forsikring for å sove godt :smiler:

Det er sant, det går jo an å vurdere analysekit'ene fra Wilhelmsen men for såpass skjelden bruk vil det neppe ha noen hensikt. Fremkallingsvæskene eldres jo med årene så man bør helst ha jevnt bruk for at det skal være hensiktsmessig og pålitelig. Vet heller ikke noe om hva slikt koster til privat bruk.

 

SPECTRAPAK 309 (wilhelmsen.com) er f.eks. mye i bruk ombord. Enkel og rask analyse.

 

Link to post
Chiefengineer skrev for 9 timer siden:

Nei den er ikke veldig bra på disse, det var samme sak på 90-tallet så ingen forbedring fra Fleetguard der.

 

Jeg må for trådens skyld bare informere om at jeg holdt stripsen opp ned på bildet. Skulle vært motsatt vei. Rart dere ikke så det ? skukke vært iddiot, jeg vøtt..

 

Til info om strips-testen, den skal kun 3 sekunder ned i kjølevæska, for så å riste av væska. Så er resultatet klart etter 40 sekunder.

Link to post
  • 6 måneder senere...

Jeg har bestilt inn samme mengde som du refererer til i starten av innlegget, har  to stk D6 435. Lurte på mengden rensevæske per motor?

Rydlym konsentratet 3,79 l per dunk og med lik mengde vann blir det 7,58 l ferdig rensevæske er det nok per motor for å kjøre sirkulasjon? Jeg mener å huske det går ca 17 l per motor.. kjørte du med rensevæsken uten å toppe opp motoren?

Link to post
Sjøkaptein skrev for 5 timer siden:

 

Rydlym konsentratet 3,79 l per dunk og med lik mengde vann blir det 7,58 l ferdig rensevæske er det nok per motor for å kjøre sirkulasjon ?

 

Heisann, vi brukte 3,79 l i 20-liters dunk og fylte vanlig springvann opp til de ca 17 liter. Du trenger ikke 50/50 i denne kretsen. Rydlymen gjør jobben godt nok med svakere blanding. Vi valgte som nevnt å kjøre blandingen til motorer ble varme. Merk, det lukter vondt :-)

Link to post
Worry II skrev for 10 timer siden:

Heisann, vi brukte 3,79 l i 20-liters dunk og fylte vanlig springvann opp til de ca 17 liter. Du trenger ikke 50/50 i denne kretsen. Rydlymen gjør jobben godt nok med svakere blanding. Vi valgte som nevnt å kjøre blandingen til motorer ble varme. Merk, det lukter vondt

Takk for rask respons👍da gjenstår bare arbeidet😄

Link to post
Sjøkaptein skrev for 12 timer siden:

Takk for rask respons👍da gjenstår bare arbeidet😄

 

Ja, beregn god tid, Sjøkaptein. Man møter jo alltid på utfordringer. De løser vi jo bare underveis :tommel_opp:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...