Jump to content

Så var 2024 sesongen over for Trudelutt,uhæ!

Lars H.

Recommended Posts

Som tittelen sier, nå er Trudelutt kommet på land og vinterdepresjonen er klar!

Opptaket gikk helt greit i solskinn og vindstille. Det hadde riktignok vært kuldegrader i natt slik at jeg måtte skrape is/rim av vinduene, og dollboardet var livsfarlig å gå på. Idag gjorde jeg ikke annet enn å koble til strøm før jeg slengte meg i bilen og kjørte hjem. Der sto min kjære kone Trude klar med en boks iskald pils!

Litt mer om rur, bunnstoff osv kommer senere.

pa_plass1.jpg.46c11b1e6d4ea82fe0ca43ceda56dcbc.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ask skrev 29 minutter siden:

Kvifor tek du båten på land for så å syta over at båten er på land?

• Jeg har kalesjebåt, Saga 27 og her på Østlandet er det for kaldt til å bruke en slik båt om vinteren.
  • Der jeg har båten, kan det komme over 20cm is som ikke holder seg i ro. Båten ligger i utløpet av en elv og vannstanden kan brått endre seg.
  • Jeg ligger med baug mot land med utriggere. Utriggerne tas opp om vinteren.
  • Det er egentlig helt greit å tenke på noe annet enn båt tiden november til og med februar (sjøsetting uke 14, mars/april).

Hadde jeg ikke flyttet til Østlandet fra Stavanger i 1969, hadde det nok vært en annen type båtliv for oss.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev Just now:

Det er en kommunal vinterhavn

Det er for selve gjestehavnen. Du er vel klar over det, men Sonskilen overtar alle de 6 kommunale bryggene innenfor garntørket, og i løpet av vinteren byttes de ut med nye brygger med strøm og vann? Nå er allerede en brygge fjernet. De gamle bryggene skal til et eller annet sted på vestlande.

Vestby kummune solgte de gamle bryggene til en eller annen oppkjøper. Nå blir den kommunale delen av havnen 400 bryggeplasser slankere. Og de som har hatt kommunale båtplasser der, må søke Sonskilen Båthavn om plass. 

Ja, vinterhavnen er den kommunale gjestehavnen. Og den havnen har til og med kran med flytende ferskvann hele vinteren. Å ha Hulda liggende der om vinteren koster vel rundt titusen pluss strøm.

Ha en god helg Ask. Kos deg med din misnøye. Jeg gleder meg til uke 14 2025. I mellomtiden kan jeg grue meg til innpakking og vinterpreservering av båten 

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Ha en god helg Ask. Kos deg med din misnøye. Jeg gleder meg til uke 14 2025. I mellomtiden kan jeg grue meg til innpakking og vinterpreservering av båten 

I dag er det tysdag. Det er første gang eg har blitt ønska god helg på ein tysdag....

Me må ikkje gløymq at det var du som starta denne sutretråden, for kort tid etter å skriva at

Lars H. skrev for 5 timer siden:
  •  
  • Det er egentlig helt greit å tenke på noe annet enn båt tiden november til og med februar 

Ja ja, jeg burde nok forstått at en eller annen kunne henge seg opp i ordet "uhæ" i tittelen, pluss at jeg av en eller annen grunn skrev "god helg" når jeg egentlig mente "god eftermiddag/kveld".

Her på vei mot vinterhvile.

truck1.jpg.2819aa6efe0a65fc152d67fa3a10bcc8.jpg

17 hours ago, Ask said:

Kvifor tek du båten på land for så å syta over at båten er på land?

Då er det vel betre å ha båten på sjøen?

Må dette poengteres hver gang noen velger å ta opp båten for vinteren! Mange steder er uegnet å ha båten om vinteren og kansje bor båteier et stykke unna båten. Ikke alle vil ha det ansvaret hengende over seg til en hver tid. Og selv om alt er 100% i orden så skjer det lett uforutsette ting med en båt.  Så klart vil alle ha båten ut hele året! men ikke alle som får dette til. For min del er det helt perfekt å ha båten i frostfri hall om vinteren, og jeg slipper å bekymre meg for noe som helst! Tid til grundig sjekk kontroll og pussing på våren og sjøsetting i påsken. Det er trivelig det! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

5 minutes ago, hanto1 said:

I fjor vinter med snø , is og blest skulle jeg gjerne hatt båten på land fra desember til april. 

Ser frem til nye rapporter fra turer med Trudelutt på vårparten.

Alltid fine turskildringer fra Lars!  og fornuftig å ha båten på land!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 47 minutter siden:

Må dette poengteres hver gang noen velger å ta opp båten for vinteren! Mange steder er uegnet å ha båten om vinteren og kansje bor båteier et stykke unna båten. Ikke alle vil ha det ansvaret hengende over seg til en hver tid. Og selv om alt er 100% i orden så skjer det lett uforutsette ting med en båt.  Så klart vil alle ha båten ut hele året! men ikke alle som får dette til. For min del er det helt perfekt å ha båten i frostfri hall om vinteren, og jeg slipper å bekymre meg for noe som helst! Tid til grundig sjekk kontroll og pussing på våren og sjøsetting i påsken. Det er trivelig 

Eg har sjølvsagt ikkje nokon meining om ts skal ha båten sin på land eller ikkje. 

Poenget er sytinga. "uhæ!" og "vinterdepresjon" 

Når det er så ille å ha båten på land er det ikkje unaturlig å spørja kvifor ts tek båten på land.

Då viser det seg at ts synest det "er helt greit å tenke på annet enn båt."

Lars H. skrev for 19 timer siden:

Som tittelen sier, nå er Trudelutt kommet på land og vinterdepresjonen er klar!

Ingenting er som en skikkelig vinterdepresjon! Det får sommersesongen til å skinne ekstra sterkt. Hold ut, det er ikke mange ukene til sesongen 2025 er i gang med nye muligheter og nye opplevelser. For oss som bruker båten hele året er det nesten som bare en sesong, vått og vindfullt året rundt;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det du sier der index stemmer godt for meg også. Jeg kan ikke fordra vinteren! Den gang jeg bodde hjemme i Stavanger (flyttet til Østlandet i 1969) var vinteren ufyselig, våt og blåset vestpå. Her på Østlandet er det beinkaldt, ofte under ÷20°C (har målt ÷32°C og menger av ufyselig forurensning (snø). Da er det noe annet å tusle nedover Svenskekysten med båten i sol og varme!

Hadde jeg fremdeles bodd i Stavanger, hadde jeg nok hatt båten på vannet hele året, selv om det nok ikke hadde blitt så mye bruk om vinteren. Her østpå i den havnen jeg ligger der utriggerne blir tatt opp om vinteren er ikke det aktuelt. Bildene nedenfor er tatt ikke mange ukene før utsetting i de senere årene.

is_havnen_son.jpg.75e63bd2fc61db32861e6b9f2ceb6379.jpg

Lars H. skrev 42 minutter siden:

Den gang jeg bodde hjemme i Stavanger (flyttet til Østlandet i 1969) var vinteren ufyselig, våt og blåset vestpå. 

Sånn er det fortsatt. De siste årene har vi dog hatt perioder med 14-15 minus i flere uker, og det er jo uvant. Heldigvis holder Golfstrømmen det isfritt på sjøen de fleste steder. Men det er en del gufne båtturer på vinteren ja...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå er det bare å ta seg et godt tak i nakken og komme seg til båten og pakke den inn og foreta vinterkonservering. Heldigvis ser det ut til at jeg har 3 uker på meg for den jobben. Jeg må bare finne en dag det ikke blåser for mye, det er et styr for gubben på nesten 81 år og fruen på 72 år å få på plass en 6 × 10 meter tung presenning på båten.

21dagersvarsel.jpg.a6ee271d9cd6be0fef27a7374922c007.jpg

Når toppstangen er firkantet  4 × 4cm polstret aluminium, går nok ikke det.:thumbsdown:

Det gikk jo sist år da gubben var nesten 80 år og fruen 71 år. :smiley:

Men det var et slit både da og årene tidligere. Men kanskje vi må ha hjelp om 5 år frem i tiden? :nonod:

Lyst på båt skrev for 1 time siden:

"gubben på nesten 81 år og fruen på 72 år å få på plass en 6 × 10 meter tung presenning på båten."

Mener å ha lest at ved å tre plastrør utenpå toppstanga så ruller det rundt og letter veldig det å få tredd over presseningen

Kontakter man firma som driver med tepper kan man nok få plastrør i 4-5 m lengder. Tepper blir ofte levert i rør med innv diam ca 10 cm. Plast røra blir som oftest kastet etter jobben er gjort.

Båt på land og i opplag er alltid litt trist og tegn på at sommer og båtsesongen er over.

Og det gjelder mange av oss så skjønner ts godt. Og når vi har fått følge Trudelutt på tur så skjønner jeg veldig godt at sesongslutt er litt trist.

Vi sliter også med presenningen og hadde tidligere en tung pvc presenning, men den var så tung at vi har gått over til lettere. De varer bare to tre år, men da er det en lettere jobb.

Hilsen

Lurvetass

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...