Olevine Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Lars H. skrev for 5 timer siden: Det gikk jo sist år da gubben var nesten 80 år og fruen 71 år. Men det var et slit både da og årene tidligere. Men kanskje vi må ha hjelp om 5 år frem i tiden? Det må jeg si!!!!! Jeg får hjelp av tre sønner (det går med 2) og synes det er tungt nok (er bare 66). Har også 6x10 m men gikk ned fra 650 g til 450 g i år. Hjalp veldig! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Så tung er ikke min lyse presenning, jeg har veid den men husker ikke hva det ble. Nå ligger den på hemsen i garasjen, men jeg skal jo ta den ned, og da kan jeg veie den igjen, kanskje imorgen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Jeg var ute på opplagsplassen idag på Bokerøya, Svelvik. Null vind, speilblank fjord, og seler som ligger og slapper av på steinene på grunna. Støtter TS i at det er kjipt å få båten på land. Vi gjorde det i slutten av september. Mye som skal gjøres da, og bedre å få det gjort før neglspretten kommer. Her i huset er vi fortsatt ikke enige om vinterbruk av båten, så derfor land. Noen kameler må man svelge. Om presening: Det er det verste jeg vet siden de er så tunge. Tredje gang jeg har gjort det nå etter at vi fikk oss seilbåt. Høsten 2022: Yngstesønn og jeg dro opp tre presenninger på båten i stativ. Visste ikke hvilken som skulle hvor, ei heller frem og tilbake og opp og ned. Det tok en helg. Inklusive oppsett av teltet. Høsten 2023: Gjorde det alene, men brakk nesten både armer og rygg for å løfte de 2-3 meter opp fra bakken og ombord (forrige året gjorde sønnen min det). Visste hvilken som skulle hvor. Det tok 3,5 timer å få på alle tre (etter at teltstativet var satt opp) Høsten 2024: Så en video av hvordan preseningene best kan pakkes/brettes for mest mulig effektiv "pålegging". Fikk hjelp av sønnen min til å gjøre dette hjemme i hagen. Alene heiste jeg de ombord med et fall fra masta, la de på rett sted, fikk de over teltstativet og dro de enkelt ut og på plass. Tidsbruk: 1t 45 min. Alene :-) Vet ikke om dette er relevant for deg, Lars, men for meg var riktig pakking av presenningene trikset Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
svebe Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Ønsker deg en grei vinter Lars og takk for mange skildringer fra sommeren 24. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Idag drar jeg til båten for vinterkonservering av motoren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Lars H. skrev On 16.10.2024 at 22.15: Så tung er ikke min lyse presenning, jeg har veid den men husker ikke hva det ble. Nå ligger den på hemsen i garasjen, men jeg skal jo ta den ned, og da kan jeg veie den igjen, kanskje imorgen? Nå ser det ut til at det blir lite vind til helgen, så da er planen å få pakket inn båten på lørdag. Jeg har fått presenningen ned fra hemsen i garasjen og veid den. Det ble 21kg, altså 350g. pr. kvadratmeter. Idag var jeg også en tur i båten. Da ble det frostsikring som sto på tapetet. Jeg har laget et opplegg for sikring av sjøvannsystemet med en kobling inn på slangen fra sjø til impeller slik at jeg kan suge vann/frostvæske fra en bøtte. Den fylte jeg med ferskvann som jeg kjørte gjennom motoren slik at alt sjøvannet var borte. Så fylte jeg bøtten med frostvæske og kjørte på litt til alt vannet var ute av motoren og det ble litt frostvæske i eksosanlegget. Deretter løsnet jeg slangen fra varmeveksleren til eksosbendet og satte på en slange som jeg satte ned i bøtten. Nå kan jeg dermed godt kjøre motoren en stund ved behov, dog ikke så lenge at eksosanlegget blir for varmt av eksosen. Jeg tømte også ferskvannstanken. og sørget for at vannpumpen ble tom. Varmtvannstanken tømte jeg ved å åpne sikkerhetsventilen slik at vannet rant ned i kjølsvinet som jeg tømte med lensepumpen. Dassen fikk også frostvæske. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 I hjemmehavnen er alltid fortøyningstampene fast i utriggerne. Vi var jo 3 måneder på ferie, og da vi kom hjem hang alle 4 tampene i sjøen. Innerst i Sonskilen der vi har båten, er det mer gjørme enn vann, det er jo utløp fra en elv der. Så tauverket og gummipikkene så ikke ut! Dermed ble det idag en runde i vasken. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Lars H. skrev On 23.10.2024 at 18.25: Nå ser det ut til at det blir lite vind til helgen, så da er planen å få pakket inn båten på lørdag. Jeg har fått presenningen ned fra hemsen i garasjen og veid den. Det ble 21kg, altså 350g. pr. kvadratmeter. Så var den jobben også gjort. Jeg klarte det alene med kun litt hjelp av Trude på bakken. Hun tør ikke, har ikke knær til å klatre rundt på båten. Det gikk egentlig greit, men jeg kjente etter hvert at slikt arbeid er i grenseland for en ganske så snart 81 år gammel rygg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chilli Solbris Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Da sier du fra så går du hjelp! Det er ikke den biten av båtlivet som skal stoppe dere!👍👍 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Lars H. Svart 4.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2024 Jeg er glad jeg har lys presenning og at baugen på båten står mot syd. Jeg har jo 2 × 110W solcellepaneler på fordekket, og de gir utmerket vedlikeholdslading nå selv under presenningen. Spenning og temperatur måles automatisk hver 4. time og dette kan jeg sjekke hjemmefra med SafeCurrent på mobil/PC. Nå viser kurven, selv med presenningen på den siste drøye uken, at spenningen går opp i 13,5 - 13,6V på dagtid og ned til 12,7V i løpet av natten. Skulle det bli vedvarende "mørketid" kan jeg slå på landstrøm hjemmefra. Det er greit med slik kontroll når det er 7 mil å kjøre til båten. Dessverre er det siste vinteren jeg har glede av SafeCurrent duppeditten. Den går på 2G nettet som både Telenor og Telia skrur av før neste vinter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.