Lars H. Startet 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2024 Jeg har i "alle" år brukt Seajet 033 selvpolerende bunnstoff, og har vært svært godt fornøyd. Jeg flekker bare over der det er tynnslitt pluss en ekstra stripe i vannlinjen. Men da jeg skulle handle bunnstoff i våres, var Maritim tom for Seajet 033 så jeg fikk en boks med en annen Seajet-variant som ble sagt å være like god. Det var den ikke, så til våren blir det Seajet 033 igjen. På bildene av før og etter høytrykkspylingen, ser en tydelig hvordan det har blitt rur på noen områder. Det er der jeg stoffet i våres. Der det er bra, er det fjorgammelt 033 bunnstoff. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sun Flyer Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Var det 028? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Hvilken variant jeg fikk husker jeg ikke. Men uansett, det blir Seajet 033 til våren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ronald Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Jeg er slett ikke sikker på om bunnstoff skal ha skylda. Det har vært helt spesielle forhold i år, i alle fall der jeg ligger på Vestfold-siden. Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske. Og jeg har hatt samme båten i 33 år. En titt på andre lokale båter etter vært som de er dratt opp på slippen viser det samme, og ligner veldig på slik er (var) hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Ja, jeg er klar over at forholdene endrer seg fra år til år og fra sted til sted. Men på min båt kom det nesten bare rur der det var stoffet med denne Seajet varianten. En liten usikkerhet er at det er mest rur rundt der jeg har anode som på hylsen rundt akslingen, hæljernet og også ved baugpropellen som også har anode der det er naturlig at rur trives. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 039. er hakket bedre en 033. bare et tips. men sikker også litt dyrere. Men det er ikke lett å få tak i i norge. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sap_2000 Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Ronald skrev for 2 timer siden: Jeg er slett ikke sikker på om bunnstoff skal ha skylda. Det har vært helt spesielle forhold i år, i alle fall der jeg ligger på Vestfold-siden. Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske. Støtter denne. .Hører fra de fleste jeg kjenner samt erfaring med mange båter jeg selv har vært borti i år tyder på uvanlig gode groforhold. Båter fra innerst i oslofjorden til yterst i østfold/ vestfold. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Okkaby Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 sap_2000 skrev 36 minutter siden: Støtter denne. .Hører fra de fleste jeg kjenner samt erfaring med mange båter jeg selv har vært borti i år tyder på uvanlig gode groforhold. Båter fra innerst i oslofjorden til yterst i østfold/ vestfold. Det er sikkert grunnet mye mindre dritt i sjøen, nå som alle skal tømme dassen til land😁😁😁 Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
-morten- Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Jeg hadde og et innlegg her, og for meg virker det som det var ekstreme forhold. Alle jeg har snakka med i Midtnorge sier at sjøen har vært varmere i år, noe jeg har sett op plotteren min også. aldri vært særlig plaget med rur, men i år var det mer enn vanlig, og veldig mye miniblåskjell på trimflaps og motorbrakett! Der jeg tar opp båten er det industrispyler, så det var bare 2-3 rur jeg måtte kakke av. Bruker en stål sparkelspade før jeg spyler og det funker veldig bra på slimet også Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Ronald skrev for 9 timer siden: Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske. Samme på båten min på Sørlandet. Propellen var helt fri for rur, men det var mye ellers. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Smiley Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 For andre år på rad (også andre år på rad med International bunnstoff fra Jula) var skroget mitt 100% fritt for ruer. Derimot hadde det grodd godt på ubehandlet motorfeste og motorheis. Tidligere år med annet bunnstoff har hele skroget vært dekket. Båten ligger på Rødtangen, ytterst i Drammensfjorden / Oslofjorden. Ingen tvil om at riktig bunnstoff er viktig! Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
jerognal Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Bruker 033 på min Yamaring 4730. I fjor var det ikke rur, og litt blåskjell på tiltmotor. I år var båten nedgrodd av rur og hekken var en voldsom blåskjellfarm. Så det har vært gode forhold i år for skjellene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Nå fant jeg den tomme boksen med bunnstoff jeg brukte før årets sesong og som ga dårlig resultat. Det var Seajet 027, kobberfritt bunnstoff! Ja jo, miljø eller ikke. Til våren blir det uansett å gå tilbake til Seajet 033! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aileenll Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Jeg har brukt Maritim selvpolerende i mange år og vært fornøyd med det, men i fjor og i år ble båten nedgrodd med rur, østers og mosedyr. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Sørlandet2 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Tror vel, uavhengig av fabrikat av bunnstoff, så er ikke oppskriften det samme som den var for ti år siden. Hvilke produsent som er best å lage produkter som fungerer i vår skjærgård skal være uvisst. Før hadde jeg bare god erfaring med hvit fra Biltema, men de lager ikke hvit som er tilpassa norske bestemmelser. Det er vel kanskje Jotun som driver med mest forskning i lokale forhold? Vet ikke om de greier å lage noe som fungerer fortsatt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Sørlandet2 skrev 11 minutter siden: Før hadde jeg bare god erfaring med hvit fra Biltema, men de lager ikke hvit som er tilpassa norske bestemmelser. Og hva går disse bestemmelsene ut på? Jeg trodde de norske reglene var ganske romslige, i motsetning til de svenske reglene. Jeg har hørt om svensker som reiser til Norge for å kjøpe "ordentlig" bunnstoff. I Sverige er bunnstoff med kopper ikke tillatt på østkysten ihvertfall. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sørlandet2 Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Jeg vet ikke i detalj hva endringene var, men de førte til at Biltema og maritim trakk sin hvite bunnstoff. Svaret jeg fikk var at noen av de aktive ingrediensene som måtte fjernes, og ny måtte tilsettes, så greide de ikke å lage hvitt lenger. Men de greide å lage de andre fargene. Så usikker på hva som måtte ut, men tror det er mange ting som tyder på at det var mer aktive stoffer før. Kanskje noen som har en bedre forklaring? Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Sørlandet2 skrev 17 minutter siden: Jeg vet ikke i detalj hva endringene var, men de førte til at Biltema og maritim trakk sin hvite bunnstoff. Svaret jeg fikk var at noen av de aktive ingrediensene som måtte fjernes, og ny måtte tilsettes, så greide de ikke å lage hvitt lenger. Men de greide å lage de andre fargene. Så usikker på hva som måtte ut, men tror det er mange ting som tyder på at det var mer aktive stoffer før. Kanskje noen som har en bedre forklaring? Tror jo mer miljøvennlig dem blir jo mindre effektiv blir dem. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.November.2024 Link til dette innlegget Svart 2.November.2024 Ryktene har det til at Tunisia er et fint sted både for å få løftet båten billig, og for å få kjøpt rimelig og effektivt bunnstoff. Regnes det som smugling dersom man smører båten inn med forbudte stoffer i utlandet, mon tro? :) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
El barco de Sol Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Jeg ligger på Kambo Marina. Fra september var det ikke mye hjelp fra baugpropellen. Tror ikke det er bunnstoffet, men gode vannforhold for skjell. Høytrykkspylt men enormt med merker etter skjell. Vet ikke om jeg får det bort. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 15 hours ago, Lars H. said: Og hva går disse bestemmelsene ut på? Jeg trodde de norske reglene var ganske romslige, i motsetning til de svenske reglene. Jeg har hørt om svensker som reiser til Norge for å kjøpe "ordentlig" bunnstoff. I Sverige er bunnstoff med kopper ikke tillatt på østkysten ihvertfall. Norge er jo ganske samkjørt med EU når det kommer til miljøregelverk, kanskje med litt ulik tidspunkt for implementasjon av nye forbud. I Tyskland strammes regelverkene inn fra 1. januar. SVB har vel sendt ut nyhetsbrev som (muligens implisitt) oppfordrer kunder å handle inn før 1. januar. https://www.svb.de/de/information/antifouling-biozid-verordnung-2025 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
5nacks Svart 3.November.2024 Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 22 hours ago, tobixen said: Regnes det som smugling dersom man smører båten inn med forbudte stoffer i utlandet, mon tro? :) Det blir vel områder man ikke kan oppholde seg i dersom man har bunnstoff av feil type. Lav sannsynlighet for å bli oppdaget, men skyhøy bot dersom man blir tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2024 Hva er i så tilfellet boten på, siden du vet at den er skyhøy? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Steihy Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Det er enighet om at det har vært spesielt i år. Lars sitt poeng var vel at han kunne sammenligne to bunnstoff direkte. Har noen erfaring med Hempel SilicOne? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Trond123 Svart 11.November.2024 Link til dette innlegget Svart 11.November.2024 Steihy skrev for 2 timer siden: Har noen erfaring med Hempel SilicOne? Hempel Silic One: Is this the future of antifouling? - Motor Boat & Yachting Angående groe, har jeg helt motsatt opplevelse enn flere kommentarer her. Omtrent ikke noe rur i år, men i fjor var det enorme mengder. Normalt for meg er en håndfull rur i løpet av sesongen. Bruker Jotun Nonstop (svart). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.