Jump to content

Det ble mye rur med ny type av Seajet bunnstoff.


Lars H.

Recommended Posts

Jeg har i "alle" år brukt Seajet 033 selvpolerende bunnstoff, og har vært svært godt fornøyd. Jeg flekker bare over der det er tynnslitt pluss en ekstra stripe i vannlinjen. Men da jeg skulle handle bunnstoff i våres, var Maritim tom for Seajet 033 så jeg fikk en boks med en annen Seajet-variant som ble sagt å være like god. Det var den ikke, så til våren blir det Seajet 033 igjen.

 

På bildene av før og etter høytrykkspylingen, ser en tydelig hvordan det har blitt rur på noen områder. Det er der jeg stoffet i våres. Der det er bra, er det fjorgammelt 033 bunnstoff.

 

rur_ror.jpg.ac60f0867a7dd64d8cf1f67d94d63546.jpg

 

rur_truster.jpg.abb5571d5a94eccd4cde06f0af24460e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg er slett ikke sikker på om bunnstoff skal ha skylda. Det har vært helt spesielle forhold i år, i alle fall der jeg ligger på Vestfold-siden. Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske. Og jeg har hatt samme båten i 33 år. En titt på andre lokale båter etter vært som de er dratt opp på slippen viser det samme, og ligner veldig på slik er (var) hos meg.

Link to post

Ja, jeg er klar over at forholdene endrer seg fra år til år og fra sted til sted. Men på min båt kom det nesten bare rur der det var stoffet med denne Seajet varianten.

 

En liten usikkerhet er at det er mest rur rundt der jeg har anode som på hylsen rundt akslingen, hæljernet og også ved baugpropellen som også har anode der det er naturlig at rur trives.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Ronald skrev for 2 timer siden:

Jeg er slett ikke sikker på om bunnstoff skal ha skylda. Det har vært helt spesielle forhold i år, i alle fall der jeg ligger på Vestfold-siden. Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske.

 

Støtter denne. .Hører fra de fleste jeg kjenner samt erfaring med mange båter jeg selv har vært borti i år tyder på uvanlig gode groforhold.

Båter fra innerst i oslofjorden til yterst i østfold/ vestfold.

Mvh. SAP

Link to post
sap_2000 skrev 36 minutter siden:

 

Støtter denne. .Hører fra de fleste jeg kjenner samt erfaring med mange båter jeg selv har vært borti i år tyder på uvanlig gode groforhold.

Båter fra innerst i oslofjorden til yterst i østfold/ vestfold.

Det er sikkert grunnet mye mindre dritt i sjøen, nå som alle skal tømme dassen til land😁😁😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg hadde og et innlegg her, og for meg virker det som det var ekstreme forhold. Alle jeg har snakka med i Midtnorge sier at sjøen har vært varmere i år, noe jeg har sett op plotteren min også.

aldri vært særlig plaget med rur, men i år var det mer enn vanlig, og veldig mye miniblåskjell på trimflaps og motorbrakett!  Der jeg tar opp båten er det industrispyler, så det var bare 2-3 rur jeg måtte kakke av. Bruker en stål sparkelspade før jeg spyler og det funker veldig bra på slimet også

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Ronald skrev for 9 timer siden:

Jeg har aldri hatt så mye rur og små blåskjell som i år, i alle fall som jeg kan huske.

Samme på båten min på Sørlandet. Propellen var helt fri for rur, men det var mye ellers.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

For andre år på rad (også andre år på rad med International bunnstoff fra Jula) var skroget mitt 100% fritt for ruer. Derimot hadde det grodd godt på ubehandlet motorfeste og motorheis. Tidligere år med annet bunnstoff har hele skroget vært dekket. Båten ligger på Rødtangen, ytterst i Drammensfjorden / Oslofjorden. Ingen tvil om at riktig bunnstoff er viktig!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
  • 3 uker senere...

Nå fant jeg den tomme boksen med bunnstoff jeg brukte før årets sesong og som ga dårlig resultat. Det var Seajet 027, kobberfritt bunnstoff!

 

Ja jo, miljø eller ikke. Til våren blir det uansett å gå tilbake til Seajet 033!

 

seajet033_best_in_test.jpg.90ea00066e7a5202cd96e91c58edfd8e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Tror vel, uavhengig av fabrikat av bunnstoff, så er ikke oppskriften det samme som den var for ti år siden. Hvilke produsent som er best å lage produkter som fungerer i vår skjærgård skal være uvisst. Før hadde jeg bare god erfaring med hvit fra Biltema, men de lager ikke hvit som er tilpassa norske bestemmelser. 

Det er vel kanskje Jotun som driver med mest forskning i lokale forhold? Vet ikke om de greier å lage noe som fungerer fortsatt?

Link to post
Sørlandet2 skrev 11 minutter siden:

Før hadde jeg bare god erfaring med hvit fra Biltema, men de lager ikke hvit som er tilpassa norske bestemmelser. 

 

Og hva går disse bestemmelsene ut på? Jeg trodde de norske reglene var ganske romslige, i motsetning til de svenske reglene. Jeg har hørt om svensker som reiser til Norge for å kjøpe "ordentlig" bunnstoff. I Sverige er bunnstoff med kopper ikke tillatt på østkysten ihvertfall.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg vet ikke i detalj hva endringene var, men de førte til at Biltema og maritim trakk sin hvite bunnstoff. Svaret jeg fikk var at noen av de aktive ingrediensene som måtte fjernes, og ny måtte tilsettes, så greide de ikke å lage hvitt lenger. Men de greide å lage de andre fargene. Så usikker på hva som måtte ut, men tror det er mange ting som tyder på at det var mer aktive stoffer før. 

Kanskje noen som har en bedre forklaring?

Link to post
Sørlandet2 skrev 17 minutter siden:

Jeg vet ikke i detalj hva endringene var, men de førte til at Biltema og maritim trakk sin hvite bunnstoff. Svaret jeg fikk var at noen av de aktive ingrediensene som måtte fjernes, og ny måtte tilsettes, så greide de ikke å lage hvitt lenger. Men de greide å lage de andre fargene. Så usikker på hva som måtte ut, men tror det er mange ting som tyder på at det var mer aktive stoffer før. 

Kanskje noen som har en bedre forklaring?

Tror jo mer miljøvennlig dem blir jo mindre effektiv blir dem. 
 

Link to post
15 hours ago, Lars H. said:

Og hva går disse bestemmelsene ut på? Jeg trodde de norske reglene var ganske romslige, i motsetning til de svenske reglene. Jeg har hørt om svensker som reiser til Norge for å kjøpe "ordentlig" bunnstoff. I Sverige er bunnstoff med kopper ikke tillatt på østkysten ihvertfall.

 

Norge er jo ganske samkjørt med EU når det kommer til miljøregelverk, kanskje med litt ulik tidspunkt for implementasjon av nye forbud.  I Tyskland strammes regelverkene inn fra 1. januar.  SVB har vel sendt ut nyhetsbrev som (muligens implisitt) oppfordrer kunder å handle inn før 1. januar. https://www.svb.de/de/information/antifouling-biozid-verordnung-2025

 

 

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Steihy skrev for 2 timer siden:

Har noen erfaring med Hempel SilicOne?

Hempel Silic One: Is this the future of antifouling? - Motor Boat & Yachting

 

Angående groe, har jeg helt motsatt opplevelse enn flere kommentarer her. Omtrent ikke noe rur i år, men i fjor var det enorme mengder. Normalt for meg er en håndfull rur i løpet av sesongen. Bruker Jotun Nonstop (svart).

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...