Lazyjack Startet 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 16.Oktober.2024 Fikk en god dykkende venn til å skrape min ubehandlede propell på sensommeren i år da den var fullstendig dekket av rur pga. sykdom og lite bruk. Han satte den samtidig inn med et tynt lag vannfast fett. Da jeg tok båten opp nylig var den helt ren og fin. Andre som har forsøkt fett på propellen og hva er erfaringene? Det skal legges til at det er en relativt saktegående propell på en deplasementbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Vel, nå er det vel på våren/forsommeren at ruren setter seg? Så kanskje propellen hadde vært like fin nå etter skraping, men uten fett? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Jeg forsøkte dette på de gamle Marex'ene jeg hadde. Gjorde det av gammel vane og en tro på at det hjalp. Men, jeg tviler. Beste er nok å pusse den så blank som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 16.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2024 Lite groe på sensommeren /tidlig høst så her lukter det litt timing og placeboeffekt. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Ida Marie III Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Som nevnt tidligere, jeg har testet det meste på den ene propellen min, (også vannfast greas), og ingenting på den andre...har aldri vært noen forskjell.. Viktigste for å unngå rur er, nok å gå på land en god stund etter påske, for reingjøring.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2024 Det var en del rur på båten i år, men ikke på propell. Var på flyndre ror og kjøl, men propell var fri for rur. Var polert opp i ved utsett. Blå fin flapdisk. Bildet er fra opptak, og propell var her ikke rørt av meg ennå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Jeg prøvde vannfast fett en del år tilbake. Grodde like herlig. For meg er det kun stoffing som hjelper. Er på land en kort tur hvert annet år. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Har god erfaring med Jotun bunnstoff holder i 18 mnd. på propellen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.