Skamklipt Startet 18.Oktober Del på Facebook Startet 18.Oktober Hei. Er på utkikk etter ny bruktbåt, men siden jeg er relativt fersk i båtverden har jeg langt i fra full oversikt over det som finnes av forskjellige typer og modeller der ute. Men har satt opp en kravspek som kan brukes som utgangspunkt. Må ha: - bakvegg/styrhus - akterdekk som det kan fiskes fra - skyvedør/utgangsdør ved førerposisjon - separat toalettrom - minst 20 knop marsfart - faciliteter og (senge)plass til en helgetur for 2 voksne og to barn (7-8 år) Fint om den har (men ikke absolutt krav): - påhenger - minst 25 knop marsfart Budsjett er maks 500.000. Det er særlig det med dør ved førerplass som gjør at søkeresultatene mine på finn blir svært reduserte.. har funnet Askeladen Commuter og Aquador 25c, men der ble det stopp. Andre tips samt betraktninger rundt de to jeg allerede har funnet mottas med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober Hvorfor må du ha dør ved førerplass? dette stjeler veldig mye for plassutnyttelse i styrhuset på en såppas liten båt! ofte lave og trange! Jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet enn med bakdør og styreposisjon ute! Fungerer utrolig bra. Sånn skal jeg ha det også på neste båt. Setter også veldig pris på at badeplatform og akterdekk er flush med utgang på begge sider. Ellers hadde jeg også samme kriterier. Er vel noen av de franske som har sidedør. Eneste problemet er maxpris 500k De med disse kriteriene er så poppulære og over 22-23 fot blir prisen høy. min båt var satt ned 100k da jeg kjøpte Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober Jeg ville også hatt dør ved førerplass og walkaround løsning. Men det er klart, det begrenser jo plassen innvendig da. Noe må man ofre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober Jeanneau Marlin modellene har sidedører , men som sagt over , går nok ut over plass til andre ting Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skamklipt Svart 18.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober Det er først og fremst enkelheten med å håndtere båten alene samt walkaround-løsningen en slik skyvedør gir som gjør at jeg ønsker dette. Utestyring løser ett av disse punktene, så det er selvsagt bedre enn ingenting.. Er klar over ulempene mtp plass en slik dør medfører, er derfor dette med plass til 4 også er med på må-ha-listen. Mulig dette ikke kan kombineres, men utifra det jeg har sett av bilder og filmer av Aquador 25c (har aldri vært ombord i en) så ser i allefall denne ut til å oppfylle de kravene. Kompromisser blir et båtkjøp fullt av uansett, særlig med såpass stramt budsjett. Marlin-båtene utgår da jeg havner godt utenfor budsjett om resten av kravene også skal oppfylles. Takker for innspill og betraktninger så langt. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober Sengeløsningen akterut i Aquador 25 er spesiell, men hvordan denne funker i praksis vet jeg ikke. Plassen på akterdekket er begrenset. Mange båter mellom 22-26 fot vil "for mye på for få fot" og alt blir knotete og smått for en gjennomsnittlig/ stor mann ( ref, får ikke plass på dassen, køya er vond, smal og kort, dårlig plass til oppakning og matlaging etc.etc. ) NB820 eller lignende blir en helt annen båtopplevelse og man får greit med plass, men sidedør, Wa og fartsønske utgår. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober 1 hour ago, Skamklipt said: Det er først og fremst enkelheten med å håndtere båten alene samt walkaround-løsningen en slik skyvedør gir som gjør at jeg ønsker dette. Utestyring løser ett av disse punktene, så det er selvsagt bedre enn ingenting.. Er klar over ulempene mtp plass en slik dør medfører, er derfor dette med plass til 4 også er med på må-ha-listen. Mulig dette ikke kan kombineres, men utifra det jeg har sett av bilder og filmer av Aquador 25c (har aldri vært ombord i en) så ser i allefall denne ut til å oppfylle de kravene. Kompromisser blir et båtkjøp fullt av uansett, særlig med såpass stramt budsjett. Marlin-båtene utgår da jeg havner godt utenfor budsjett om resten av kravene også skal oppfylles. Takker for innspill og betraktninger så langt. Min båt håndteres lett alene, tar ikke lengre tid å åpne bakdøra enn en sidedør. styreposisjonen ute gjør det lett å legge til alene. Veldig enkelt å komme seg på brygga. Har brede dollbord nok til at det føles sikkert å bevege seg forut! men har ikke behov for å være der under tillegging. Tauverk ligger klart på akterdekket. portter på begge sider. skjønner at det i noen tilfeller er kjekt med sidedør, men det veier ikke opp nok for min del Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Skamklipt Svart 18.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober hanto1 skrev for 4 timer siden: NB820 eller lignende blir en helt annen båtopplevelse og man får greit med plass, men sidedør, Wa og fartsønske utgår. Takk for konkret tips. Har faktisk en NB 820 Sport på lista mi på finn. Antok denne hadde drev og dermed planende skrog siden den har oppgitt toppfart på 27 knop, men det står ikke noe om det (eller hvilken motor den har) i annonsen? Utestyring har den også så mulig krav om sidedør og 25 knops marsfart må fires på.. https://www.finn.no/365130201 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober NB 820 Sport kommer med både drev og aksel versjon. 820 Combi kommer stort sett med aksel. Fordelen med aksel er jo tilnærmet null vedlikehold og kostnader sammelignet med drev, men farten går jo ned. Har kjørt en del med 820 sport / 220 hk motor / aksel, marsjer fint på 20 knop med OK forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.