Sjøvind Startet 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2024 Manualen sier 2,7 liter. Jeg har fylt på 2,6 liter, men når jeg peiler er det over maks? Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Det samme skjedde hos meg. Men jeg vet ikke hvorfor. Har også dpe. Jeg valgte å tappe ut igjen litt til nivået er riktig i på peilepinne. Egentlig hadde jeg forventet at nivå skulle mye høyere, og over lufting. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 18.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Takker, kom til samme konklusjon. Tappet ned til maksmerket på peilepinnen, etter å ha tiltet drevet opp og ned et par ganger og ristet litt i det for å få ut evt luft. Litt rart at de foreskriver for stor oljemengde. Får prøve å huske dette til neste gang nå da. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 DPE bruker nesten 10-15 minutter på å «samle seg» når det får olje. Vanvittig irriterende. fyll på 2,4 - vent en evighet. DPE har et hulrom nederst+det blir hengende olje overalt. tilslutt er det 2,7 :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Sjøvind skrev On 18.10.2024 at 15.16: Jeg har fylt på 2,6 liter, men når jeg peiler er det over maks? Fyller du opp nedenfra ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 20.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Jeg fylte gjennom påfyllingshullet, tar lang tid ja. Ser for meg at det kan bli en del søl når bunnpluggen skal i dersom man pumper inn nedenfra? Peilet oljen dagen etterpå, sto fortsatt på maksmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Kan det være at det var igjen noe gammel olje i drevet som ikke hadde kommet seg ut? Det går sikkert fint om den gamle oljen var bra, hos meg var den gamle like fin som den nye. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Sjøvind skrev for 7 timer siden: Jeg fylte gjennom påfyllingshullet, tar lang tid ja. Ser for meg at det kan bli en del søl når bunnpluggen skal i dersom man pumper inn nedenfra? Peilet oljen dagen etterpå, sto fortsatt på maksmerket. Fylle nedenifra er faktisk en veldig god ide. Setter du i toppluggen så renner det svært lite ut når du fjerne påfyllingen og setter i tettebolten. Gjort det manga ganger da jeg hadde DPE mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dieselfan Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Skippern10 skrev 28 minutter siden: Kan det være at det var igjen noe gammel olje i drevet som ikke hadde kommet seg ut? Siden det er de siste dråpene som ofte inneholder mest metalliske forbindelser velger jeg å la DP-E stå over natta, så en time med noen grader ut, også en time med noen grader inn mens jeg jobber med motoren. Å fylle et DP-E drev med foreskrevne 2.7liter bruker jeg 6-7 min på med gallon kanne med håndpumpe fra QS. Har aldri sett en dråpe på bakken etter min fylling men har sett mange andre som vet bedre og fyller med trakt og drevet spytter ut olje både 3 og 4 meter unna... Sitér dette innlegget Link to post
Skippern10 Svart 20.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2024 Da gjør jeg nøyaktig slik neste gang for å være sikker. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 21.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2024 Kan være det sto igjen noe olje, men jeg fulgte tømmeprosedyren i manualen. Sto sikkert bortimot en time og dryppet. Oljen jeg tappet av så forøvrig bra ut. På min båt er drevet montert under badeplattform, så det er ganske tungvindt å fylle gjennom påfyllingshullet. Vurderer å fylle nedenfra neste gang, noen som har en pumpe å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Denne passer rett på. Og passer rett i en 5 liters kanne med gir olje https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/pumpe-for-giroljeskift-2000022625?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwmt24BhDPARIsAJFYKk0HrjRp04x8Pg-EEuimP8EkISbQTVZu-Ff9zf5Am6KEi_CmB6Hio90aAhMtEALw_wcB mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Skippern10 Svart 22.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2024 Godt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøvind Svart 23.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2024 Takk, prøver denne neste gang! Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2024 Sjøvind skrev for 23 timer siden: Takk, prøver denne neste gang! Har brukt den modellen i 20 ish år til alt mulig, aldri et feilslag. Eneste lille ulempen er at det er vrient å lagre den renslig, til neste jobb... Jeg bruker en tom høyreist 1 literflaske med riktige gjenger til å oppbevare den på, men den tar jo litt plass så om noen har noe bedre så del gjerne... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2024 dieselfan skrev for 17 timer siden: så om noen har noe bedre så del gjerne... Om det er så mye bedre vet jeg ikke, men jeg har pumpen fra BT og lagrer den i originalembalasjen. Legger noe tørkepapir over før jeg lukket plastikken slik at oljesølet suges opp i papiret. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.