Jump to content

Skifte girolje VP DP-E. Hvor mye olje?!

Sjøvind

Recommended Posts

Takker, kom til samme konklusjon. Tappet ned til maksmerket på peilepinnen, etter å ha tiltet drevet opp og ned et par ganger og ristet litt i det for å få ut evt luft. Litt rart at de foreskriver for stor oljemengde. Får prøve å huske dette til neste gang nå da.

DPE bruker nesten 10-15 minutter på å «samle seg» når det får olje. Vanvittig irriterende.

fyll på 2,4 - vent en evighet. DPE har et hulrom nederst+det blir hengende olje overalt.

tilslutt er det 2,7 :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Sjøvind skrev for 7 timer siden:

Jeg fylte gjennom påfyllingshullet, tar lang tid ja. Ser for meg at det kan bli en del søl når bunnpluggen skal i dersom man pumper inn nedenfra?

Peilet oljen dagen etterpå, sto fortsatt på maksmerket.

Fylle nedenifra er faktisk en veldig god ide. Setter du i toppluggen så renner det svært lite ut når du fjerne påfyllingen og setter i tettebolten. Gjort det manga ganger da jeg hadde DPE

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Skippern10 skrev 28 minutter siden:

Kan det være at det var igjen noe gammel olje i drevet som ikke hadde kommet seg ut?

Siden det er de siste dråpene som ofte inneholder mest metalliske forbindelser velger jeg å la DP-E stå over natta, så en time med noen grader ut, også en time med noen grader inn mens jeg jobber med motoren.

Å fylle et DP-E drev med foreskrevne 2.7liter bruker jeg 6-7 min på med gallon kanne med håndpumpe fra QS.

Har aldri sett en dråpe på bakken etter min fylling men har sett mange andre som vet bedre og fyller med trakt og drevet spytter ut olje både 3 og 4 meter unna... 

Kan være det sto igjen noe olje, men jeg fulgte tømmeprosedyren i manualen. Sto sikkert bortimot en time og dryppet. Oljen jeg tappet av så forøvrig bra ut.

På min båt er drevet montert under badeplattform, så det er ganske tungvindt å fylle gjennom påfyllingshullet.

Vurderer å fylle nedenfra neste gang, noen som har en pumpe å anbefale?

Sjøvind skrev for 23 timer siden:

Takk, prøver denne neste gang!

Har brukt den modellen i 20 ish år til alt mulig, aldri et feilslag.
Eneste lille ulempen er at det er vrient å lagre den renslig, til neste jobb... Jeg bruker en tom høyreist 1 literflaske med riktige gjenger til å oppbevare den på, men den tar jo litt plass så om noen har noe bedre så del gjerne...

dieselfan skrev for 17 timer siden:

så om noen har noe bedre så del gjerne...

Om det er så mye bedre vet jeg ikke, men jeg har pumpen fra BT og lagrer den i originalembalasjen. Legger noe tørkepapir over før jeg lukket plastikken slik at oljesølet suges opp i papiret. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...