Ole M.P. Startet 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 18.Oktober.2024 Hei Kan noen forklare hva COG på en digital gps knopmåler er for noe? Forstår det på norsk betyr "Kurs over vann", men den teller opp fra null selv uten antenne tilkoblet... Så står det etter hvert "err" som jeg regner med er error... Er det meningen den skal telle meter/natiske enheter tilbakelagt? Mvh Ole Marius Petterson Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 COG er retningen båten beveger seg. Den teller ikke opp, den viser retningen. Hvis båten ikke beveger seg "virrer" COG bare rundt siden GPS ikke kan beregne retning uten at båten flytter seg. Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 18.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Ja okei, Hm... må nok sjekke dette på sjøen også. Nå testet jeg i bil, å den talte oppover uten å hoppe over noen tall, uansett hvilken retning jeg kjørte i Sitér dette innlegget Link to post
Ole M.P. Svart 18.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Måtte ut i bilen å teste. Forstår nå som tallene ikke teller lengre. Tusen takk for svar Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 18.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2024 Course Over Ground. En GPS som er i ro vil "bevege seg" mange meter i tilfeldige retninger og gi en ganske tilfeldig COG. En GPS har ikke noe kompass annet enn at den vet hvor den var for et sekund siden og forskjellen i pos fram til nå gir en kurs... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
JRK Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Mener ikke å være beleirende, men for de som ikke har fått det med seg. Kurs over grund, er jo et begrep som kom lenge før GPS,en ble introdusert. Her er det en bevegelse på båten i forhold til havbunnen Kompasskurs er jo til sammenligning retning/heading i forhold grund, med eller uten bevegelse av båten Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Her er et eksempel: I et område med mye strøm, sladder båten fremover. Som man ser på bildet er det stort avvik mellom COG (rød strek) og heading (grønn strek). Baugen peker i en annen retning enn båten faktisk beveger seg. Oppleves som veldig forvirrende. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.