mons Startet 18.Oktober Del på Facebook Startet 18.Oktober Forsvaret setter foten ned og stopper deling av dybder som Olexbrukere har gjort i mange år. Alle som har levert inn dybder har fått tilgang til alle innleverte dybder. Målinger gjort med multistråle er ikke med i delingene. Stenger ned karttjeneste: – Forsvaret vurderer å anmelde Sitér dette innlegget Mons Link to post
bellen Svart 18.Oktober Del på Facebook Svart 18.Oktober Det har nok ikke så stor betydning at deling av dybdedata stoppes, da jeg tipper at 99,9% av alle viktige fiskebanker og norske fjorder mest sannsynlig er oppmålt og delt. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober Det er ikke teknisk mulig å stoppe selve konseptet "deling av dybdedata", såfremt det settes opp som en tjeneste i utlandet, av en organisasjon/bedrift/privatperson som ikke trenger å forholde seg til norske lover, eventuelt som en "peer-to-peer"-tjeneste basert på åpen kildekode. Jeg har forståelse for at vi står i en vanskelig sikkerhetsinformasjon, med alvorlig bekymring for sabotasje på undersjøisk infrastruktur, men jeg finner det nærliggende å tro at russiske fiskefartøy og lystbåter allerede har scannet og delt alt som kan scannes og deles - og fortsetter å gjøre dette til tross for endringer i norske lover og forskrifter. Så det eneste som kommer ut av dette er vel litt bremsing i deling av dybdedata blant norske forbrukere, og mulig konkurs for Olex AS? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dalurfjall Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober Jeg må si det er kjedelig at alt skal være så fordømmade nøyaktig. Uvissheten gav en viss mystikk. Jeg liker å se på et kart og vite at dybdene var målt med lodd for hundevis av år siden. Og at båter ble sporløst borte, eller at invasjonsstyrker kunne komme uventet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober Dalurfjall skrev 1 time siden: Jeg må si det er kjedelig at alt skal være så fordømmade nøyaktig. Uvissheten gav en viss mystikk. Jeg liker å se på et kart og vite at dybdene var målt med lodd for hundevis av år siden. Og at båter ble sporløst borte, eller at invasjonsstyrker kunne komme uventet. Men så har vel ikke du fiskeri som yrke, så du er vel ikke i målgruppen som har behov for Olex? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober Det er underleg at Forsvaret har brukt eit par tre tiår på å koma fram til dette. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober Det er vel bare noen få år siden Norge ga bort store mengder nøyaktige dybde og bunndata til Russerne som skulle bruke det til forskning. Skulle ikke brukes militært.. Uansett blir det underlig å tro at russerene ikke har det de ønsker av kart. En hvilken som helst 20-30 fot seilbåt kan kartlegge store deler av kysten på etpar sesonger, og de blir aldri sjekket for slikt. Regjeringen leker at de ikke har visst om delingen selv om de har fått all infoen som bakgrunn for det nye lovverket de vedtok nylig. Sterke reaksjonar på detaljerte sjøkart til Russland – NRK Vestland Skattebetalerne har finansiert Russisk oljeselskap som fikk masse info om norsk sokkel; Sikkerhetsforsker: – Vi har vært blåøyde Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dalurfjall Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober @bellen 'behov og behov', jeg tror kystflåten ville satt pris på fordel av lokalkunnskap. Og den ville vært rettmessig, syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Oktober Del på Facebook Svart 19.Oktober Dalurfjall skrev 21 minutter siden: @bellen 'behov og behov', jeg tror kystflåten ville satt pris på fordel av lokalkunnskap. Og den ville vært rettmessig, syns jeg. Hvorfor tror du at "alle" sjarker på kysten monterer inn Olex til 60-70,000 i stedet for å velge en Garmin til 10,000? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober raymarine og garmin har jo også deling av dybdedata i Norge fra fiskefelt opp til fjæra, er jo mye mer data på grunnere farvatn der en på olexen Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
bellen Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober @FuruJo, men disse er veldig mye mindre detaljert enn bunnkartene til Olex. Timezero Professional og Sailorsmate er direkte konkurrenter til Olex og har minst like detaljerte bunnkart. Syns det er rart at ikke dem også har blitt dradd inn i dette. Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Bunndata grunnere enn 30m ble ved lovendring offentlig «tilgjengelig» ved lovendring i 22 eller 23 med 5m oppløsning. Fortsatt ikke tilgjengelig. øvrig fra hva jeg kjenner til og bruker: olex data ser i stor grad ut til å gi lite ekstra detaljer utover kartverkets data, enten brukt via kartleverandører eller data behandlet på entusiastnivå. Mulig det i trålrennene flekkvis er litt bedre oppløsning enne kartverkets 50m oppløsning innenfor 12mila og utenfor 12 mila er tettet noen hull i 5m oppløsning med svinger og overlapp som i realiteten kun gir 100m oppløsning. Har observert i mitt område stemmer nært alltid dybde med bra ekkolodd med nært alle kartdate dypere enn 100m og at dårligere data er grunnere, noe som er fritt nå. Delvis også sjekket mot et ikke ubetydelig areal kartlagt med enkeltstråledata. Uansett er sak mot olex meningsløst uten å forby skipstrafikk. hilsen en som ønsker tilgang til multistråle data fra 100m og dypere med 5m eller bedre oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.