Jump to content

Elektrisk toalett og ferskvannspyling etter bruk

skage

Recommended Posts

Jeg vurderer og sette inn en nytt elektrisk toalett på det ene badet i vår båt. Vurderer TMC. Men har kun erfaring med standard manuelle. Jeg skyller jo alltid gjennom toalettet med ferskvann og av og til andre rensende midler. Blir dette det samme resultat med et elektrisk toalett som bruker samme impeller for og hente saltvann og skylle ut skåla. Jeg kjøper ikke wc med ekstern pumpe. Jeg må jo av og til skifte  skifte og eller rense den for urinstein og andre service punkter på manuelle grunnet urinstein dannelse. Men opplever dere problem tilsvarende på elektriske wc.

på et manuelt wc drar vi jo ferskvannet ut av skålen og gjennom systemet. Da stenger jeg saltvann inn og heller fersk vann i sla for rens. Blir dette det samme på elektrisk.?

På mitt do har jeg tre knapper, en for å fylle vann, en for å tømme og en for begge deler. Da kan jeg altså ha ferskvann eller rensemidler i selve doen og bare bruke tømmeknapp. Det gir imidlertid problemer med at det blir stående råtnende saltvann på skylleslangen.

Jeg har installert en T-kobling med kuleventiler, slik at jeg kan bytte mellom saltvann og ferskvann (ikke trykksatt).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Den ene ulempen er eventuell risiko for kontaminering av ferskvannet.  Hvor reelt problem dette er vet jeg ikke, men det er i alllefall noe "yuck"-faktor over det.  På mitt toalett er skyllevannspumpen fysisk adskilt fra pumpen som pumper ut dritt, så jeg er ikke redd for kontaminering den veien.  Derimot har jeg et problem med at utløp for tømming av septiktank ligger rett forran inntak til spylevann.  Er det mulig liksom.  Det innebærer at dersom utløpet fra septiktanken er åpen og man bruker saltvannsspyling, så resirkuleres ting ganske fint der, også dersom man har litt fart på båten.  Og så er det et filter før vannpumpa - så det filteret er jo å regne som kontaminert.  Kobler jeg til ferskvannet så kan det teoretisk krype bakterier fra filteret, gjennom lange vannslanger og inn i vanntankene.  Yuck!  Jeg har to kuleventiler, men magnetventiler som bare åpner seg ved behov hadde nok vært bedre.

Den andre ulempen er at man bruker ferskvann, som av og til er en knapphetsressurs.  Det har hendt mer enn én gang at jeg har måttet gjøre oppvasken i sjøen på grunn av akutt mangel på ferskvann.  Jeg vurderer å installere watermaker, men i såfall kommer jo ferskvannet med en energikostnad.  I den ståa jeg er i nå, så er det sjeldent jeg bruker ferskvannsspyling.

Med magnetventiler og god tilgang til ferskvann kan begge ulempene over uten videre avfeies.  Er det andre ulemper?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...