Goddis77 Startet 20.Oktober Del på Facebook Startet 20.Oktober Har en mindre påhengsmotor som jeg synes at bensinen forsvinner på. Vil bensin fordampe i kammeret når den ikke brukes, eller bør jeg se etter lekkasjer i tanken? Kan gå flere uker, opp til en måned mellom hver gang den brukes. Tanken er på selve motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Jeg har en 4 hk Mariner som har stått med 3/4 full tank i >12 år. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Ok. Da bør jeg se på denne her ifm lekkasjer tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Goddis77 skrev 32 minutter siden: Vil bensin fordampe i kammeret når den ikke brukes, eller bør jeg se etter lekkasjer i tanken? Flottørkammeret i forgasseren? Når motoren ikke brukes vil noe av bensinen i forgasseren kunne fordampe bort så det bare blir igjen noen avleiringer som kan gi problemer fieselfan kommer nok snart med en leksjon i forgasserdrenering). Men det er jo kun snakk om noen få millimeter bensin som går tapt, så det vil du neppe merke at er borte. Da er det mer sannsynlig med lekkasje. Eller at det fordamper via lufting på tanken, men tror neppe det blir merkbart på en måned med mindre du måler veldig nøye og har store temperaturforandringer og åpen lufting. Kan det bære at noen andre bruker motoren litt eller forsyner seg med bensin derfra når de trenger litt til gressklipper eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Er nok ikke det. Synes også at den røyker en del ved bruk denne her pluss at det kommer en film i vannet, så kan jo være en lekkasje ved bruk f eks? Slanger og tanken ser fin ut egentlig, men er det noe sted som det typisk kan lekke på de her? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Ser du oppbevarer motoren i garasje og jeg kan si så mye att hadde det vært lekkasje så hadde du merket det på lukta. Er nok hjernen som spiller deg ett pus. Fyll opp tanken og observer videre utover vinteren hadde vært min tilnærming isteden for å leite etter feil som ikke finest Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober pipe skrev 1 minutt siden: Ser du oppbevarer motoren i garasje og jeg kan si så mye att hadde det vært lekkasje så hadde du merket det på lukta. Er nok hjernen som spiller deg ett pus. Fyll opp tanken og observer videre utover vinteren hadde vært min tilnærming isteden for å leite etter feil som ikke finest Det er godt mulig du har et poeng her. Grunnen til at jeg mener dette/trodde dette er at jeg mener jeg fylte opp tanken på motoren før siste turen vi hadde, og nå når jeg skulle kjøre den inn til land for å sette gummibåten på land så var den nesten tom. Men det kan være som du sier at hjernen spiller meg et puss egentlig. Er jo ikke store tanken dette her. Er det mulig å gjøre noe med film på sjø og røyk ved kald oppstart på disse her forresten? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober tenker også at om det hadde vært lekkasje så burde du merket bensinlukta. Er det bensinkran på den forresten? Om det lekker i forgasser, så blir motor oftest veldig tungstartet pga at den "drukner" i bensin Ang røyk/oljefilm: Husker ikke hvor mye olje denne skal ha, om det er 1 eller 2%..? Kan være vanskelig å måle opp nøyaktig når det bare fylles på en skvett bensin. For mye olje vil gi mer røyk og film. Også litt forskjell på oljer, hvor mye de ryker og lukter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Vet ikke hva du mener med bensinkran? Er jo ikke store kammeret dette her så kan jo være at jeg har fått litt mye olje på. Kan muligens blande ferdig en dunk før jeg heller på tanken for å ha bedre kontroll på det 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Goddis77 skrev 8 minutter siden: Vet ikke hva du mener med bensinkran? Hvis motoren har mulighet for å velge ekstern tank er det ofte vanlig at den har en hendel til bensinkran på siden. Som for denne 5hk Yamahaens del, der man kan velge enten innebygget tank, stengt eller ekstern tank. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Goddis77 skrev for 1 time siden: Grunnen til at jeg mener dette/trodde dette er at jeg mener jeg fylte opp tanken på motoren før siste turen vi hadde, og nå når jeg skulle kjøre den inn til land for å sette gummibåten på land så var den nesten tom. Men det kan være som du sier at hjernen spiller meg et puss egentlig. Er jo ikke store tanken dette her. Jeg tipper løsningen på mysteriet er at du har brukt opp bensinen ved kjøring og at du rett og slett har feilvurdert forbruket litt eller ikke hatt helt full tank. Jeg har en 6 hk Yamaha fra 2022 (4-takt) og der går en liter unna på ganske nøyaktig en halvtime på full gass (har kjørt den tom, fylt på akkurat 1,00 liter og kjørt på full gass til det stopper for å måle forbruket på full gass, og kjører jeg med gassen på "start" så holder literen en time og jeg kommer lenger på literen, ca 6 km, som er litt over 3 nm), og tanken er på såvidt over en liter (1,1 eller 1,3 liter, husker ikke helt da jeg også har hatt en tilsvarende Mercury av samme årgang og jeg mener å huske den ene hadde 1,1 og den andre 1,3 liters intern tank). Men jeg kjører stort sett på ekstern tank på 29 liter så jeg slipper å fylle så ofte. Ville blitt bensinfyling veldig ofte når det går med noen hundre liter pr sesong, pluss mye usikkerhet ved at motoren kan stoppe på ugunstige steder fordi den går tom for bensin feks i trange sund eller i endel bølger. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 20.Oktober Del på Facebook Svart 20.Oktober Goddis77 skrev 28 minutter siden: Er jo ikke store kammeret dette her så kan jo være at jeg har fått litt mye olje på. Kan muligens blande ferdig en dunk før jeg heller på tanken for å ha bedre kontroll på det 🙂 Jeg tolker det nå som at det du kaller kammeret rett og slett er den interne bensintanken på ca en liter. Til mine 2-takt påhengsmotorer pleier jeg å bruke noen tomme shampoflasker (vasket og tørket) hvor jeg har en tusjstrek ved 2 dl og fyller 2-takt-olje til streken. Så fyller jeg en shampoflaske på en 20-liters kanne med bensin og dermed er jeg temmelig nær 1% oljeblanding (NB! endel motorer skal ha annen oljeprosent). Skal man ta "en skvett" olje kan det lett bli endel feil som gir enten for dårlig smøring eller for mye røyk. Også kan det jo koste mye om man har i for mye olje. Jeg har siden 2008 brukt ca 80 liter 2-taktolje på påhengsmotorene mine og om jeg hadde slumpet med blandinga og brukt dobbelt så mye så ville det blitt 80 liter ekstra, og det ville kostet meg ca 8000 kr ekstra. Men for dem som bruker en liter i måneden så gir det jo selvfølgelig ikke like store utslag på økonomien om oljeforbruket dobles. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 20.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober Dette er en 4 hk påhengsmotor og tanken er nok på noen få liter. Brukes på en gummibåt hvor jeg og ungene leker litt og fisker en del. Motoren er nok litt liten for oss, så det må litt turtall til for å dra oss fremover. Kan ikke se tilkobling til ekstern tanken på denne her, så enten må jeg leve med det, eller putte på noe større. Er jo egentlig ikke verre enn å ha med litt ekstra bensin i gummibåten 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Uansett om bensinen lekker ut eller fordamper så bør du kjenne det på lukta da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Bytt til ferdigblandet alkylatbensin/ miljøbensin så går motoren renere og bensinen tåler lagring godt. Koster noe mere men til en 4 hk blir det ikke noen stor kostnad for problemfri drift. Evt lekkasje vil du vel oppdage like lett med denne bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 21.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober hanto1 skrev for 11 timer siden: Bytt til ferdigblandet alkylatbensin/ miljøbensin så går motoren renere og bensinen tåler lagring godt. Koster noe mere men til en 4 hk blir det ikke noen stor kostnad for problemfri drift. Evt lekkasje vil du vel oppdage like lett med denne bensinen. Det var et godt poeng. Skal teste det neste sesong :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.