Jump to content

Fjernbetjening av baugpropeller med samme Engbo kontroll som til ankerspillet

mariana

Recommended Posts

Efter tips fra kunniga medlemmar på forat har jag nu funnet två boxar till salgs på Finn.no.

Den ena Är vist till "Electronic PM motor" och den andre till "Electronic serial motor". Lurer nå på om jag skulle kunna bruke noen av disse boksarna som mottakker/styring av baugtrustern med signal fra min fjernkontroll. Jag tänker då att jag monterer den i när anslutning till baugtrustern, så det blir kortast mulig dragning av matningskabel. Jag kommer då att ha två separata bokser för ankervinsj (akter), och baugtruster.

styrbox från FINN.NO.jpg

styrbox bytteenhet.jpg

2 hours ago, Cato said:

Hei

Dette er bilde av mottageren til baugtrrusteren.

Mottager til vinsj er integrert i transistorstyringen (ligner veldig på bildet til mariana litt lenger opp i tråden).

Ok! Så din bild är endast mottajer till fjernkontrollens styring av baugtrustern? Går drivströmmen till trustern gennem denne boxen da? Eller går drivströmmen gennem boxen till vinsjen? 
Jag har en aktervinsj så det skulle bli lang vej att dra tjocka kabler för drivstöm till baugtruster, om jag hade haft en kombinert reläbox för både vinsj og truster...

Jeg kjøpte en 4 kanals fjernkontroll fra Kina for en 100 lapp for 5 år siden, Den har jeg koblet på ankesvinsj (op og ned)  Samt septic pumpe (en ledig)  Hadde ikke vårt noe problem å koble den på vinsj og thruster... Funker som bare det.  Er jo bare signalspenning inn på releet man er ute etter!

Mariana, Som jeg nevnte i tidligere innlegg, T konatakt med killen i9 melsomvik. Tror det kan være lurt om han har det du mangler. Kom i håg at dette er gammalt utstyr har selv den senderen du har samt den boxen jag skickade bilde på. Dom får jag inte parad lengre og vet flere som har hatt problemer. Killen i Melsomvik kanskje kan testa at ting funkar tilksamman innen du køper.

Kan jo nevne at samme boks som på bildet styrer motoren feil vei hos mej. Er inte sæker men enda førklaring til felet kan var at joprovade å parra den gamle fjerrkontrollen. Efter dette bytade jag om A1 och A2 koplingen, så nå går vinsjen som den ska.

1 hour ago, JRK said:

Mariana, Som jeg nevnte i tidligere innlegg, T konatakt med killen i9 melsomvik. Tror det kan være lurt om han har det du mangler. Kom i håg at dette er gammalt utstyr har selv den senderen du har samt den boxen jag skickade bilde på. Dom får jag inte parad lengre og vet flere som har hatt problemer. Killen i Melsomvik kanskje kan testa at ting funkar tilksamman innen du køper.

Ja, jag har vart i kontakt med Kjell i Meslomvik. Han hade ingen mottaker. Han anbefaller att byta ut systemet, som flera andra här i forat, men det vill jag ikke. Dels så litar jag på Engbos system och dels så vill jag ikke förlora funktionen med autostop på engbospillet.

Jag är fortsatt ikke helt sikker på hur ditt system ser ut. Är den boxen på bilden su publicert en styrning till både vinsj och truster, OCH mottaker till fjernkontrollen?  Dette svaret fra Melsomvik;

"Hei Karl. Jeg har ingen mottaker som passer til din fjernkontroll. Den enkleste løsningen er vel å bytte til en Sleipner fjernkontroll. Det koster litt, men vil fungere. Send en forespørsel til Sleipner support. Lykke til. Mvh Kjell"

Originalet från 2007  var det den sänder och mottager som du har. Ska kolla sänder en för säkerhets skuld. Jag köpte i en Sleipner RC 23 for 8 år siden, då jag ville vinch, thrustere och motor på en fjärrkontroll. Utgången på senderen på denne blev koplet till den manuella knappestyringen på mottagaren .(grön, brun och vit ledning). Da funker automatikken på vinsten som den skal. For 2 år siden skulle jag teste med den gamle fjärrkontrollen men fick icke kontakt med mottakeren. Du skal väre klar over att parringen av disse ble endret, manualen jeg har fra 2007 er ikke lik det som ligger på nettet på denne i dag. Du kan tryggt köpa denne, bara du vet att den funkar: image.jpeg.43078f785ea417f6a5d24b0315fd326a.jpeg

21 hours ago, JRK said:

Originalet från 2007  var det den sänder och mottager som du har. Ska kolla sänder en för säkerhets skuld. Jag köpte i en Sleipner RC 23 for 8 år siden, då jag ville vinch, thrustere och motor på en fjärrkontroll. Utgången på senderen på denne blev koplet till den manuella knappestyringen på mottagaren .(grön, brun och vit ledning). Da funker automatikken på vinsten som den skal. For 2 år siden skulle jag teste med den gamle fjärrkontrollen men fick icke kontakt med mottakeren. Du skal väre klar over att parringen av disse ble endret, manualen jeg har fra 2007 er ikke lik det som ligger på nettet på denne i dag. Du kan tryggt köpa denne, bara du vet att den funkar: image.jpeg.43078f785ea417f6a5d24b0315fd326a.jpeg

Ok! Men denne ville ikke Kjell sälja. Han mente den var bare som utbytteenhet. Jag hittade också en liknande box på Finn. Honom har jag skrivit till men han har ikke svart ennå. De to boxene har litt ulik merknad. Spörsmålet är om de har samme rating med vaseende på effekten de klarer.

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...