Arne Henriksen Startet 21.Oktober Del på Facebook Startet 21.Oktober Noen som vet hvorfor denne endringen gjøres, etter +100 år? https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/staten-tar-over-kystradiotjenesten/id3062337/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Pequod Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober hehe, to sjeler, en tanke, vi postet dette samtidig! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Pequod Svart 21.Oktober Del på Facebook Svart 21.Oktober Har endret mitt innlegg til et annet tema, så vi slipper to like tråder. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
J-Å Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober Arne Henriksen skrev for 6 timer siden: Noen som vet hvorfor denne endringen gjøres, etter +100 år? En grunn er vel oppløsning av telemonopolet. Alternativet var vel å sette det ut på anbud. Det er vel også det at vanlig kommunikasjon i stor grad er overtatt av andre tjenester, slik at det nå er mer fokus på nød-delen. Hvor det allerede er svært mange parter og kommunikasjonssystemer involvert Vi får håpe det bringer inn en bedre samordning med VTS og andre overlappende tjenester. Litt mer formalisering og standardisering av kommunikasjonsprosedyrer vil heller ikke skade. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober Sitat – Når avtalen nå utløper neste år, er det naturlig at staten selv sørger for å drifte den maritime nødkommunikasjonen videre i tråd med internasjonale konvensjoner og avtaler. Det er jo absolutt en statlig oppgave som det statlige Televerket stod for helt til Televerket en gang på -70 tallet ble til en pengeinnsamlingsbedrift og fikk et helt annet fokus... Sånn sett helt naturlig og fornuftig at staten tar tilbake denne viktige oppgaven... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
hanto1 Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober Håper og tror dette kan ordnes sømløst og argumentene i kunngjøringen virker fornuftige. Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober J-Å skrev for 3 timer siden: En grunn er vel oppløsning av telemonopolet. Alternativet var vel å sette det ut på anbud. Det er vel også det at vanlig kommunikasjon i stor grad er overtatt av andre tjenester, slik at det nå er mer fokus på nød-delen. Hvor det allerede er svært mange parter og kommunikasjonssystemer involvert Vi får håpe det bringer inn en bedre samordning med VTS og andre overlappende tjenester. Litt mer formalisering og standardisering av kommunikasjonsprosedyrer vil heller ikke skade. Grunnen var at Telenor gikk på børs, og da var ett av vilkårene at de skulle fortsette med kystradiotjenesten som de drev med når det var statlig. På den tiden var jo kystradioen mer eller mindre en "mobiltelefontjeneste" mens nå er det mer en ren nød/sikkerhetstjeneste og tjeneste for statlige ting slik som los, rapporteringer til statlige etater med mer. Nå har det vært formalisering og standardisering i mange år, spesielt etter at GMDSS ble innført, så det blir nok ikke noen endringer på. Samordning med VTS og andre tjenester har vi også hatt i flere år. Hva tenkte du på her? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober LI4000 skrev 41 minutter siden: Samordning med VTS og andre tjenester har vi også hatt i flere år. Hva tenkte du på her? Etter at kystradiotjenesten ble sentralisert, hører vi jo at det skorter på lokalkunnskap av og til. VTS operatørene og losene i VTS sonene har gjerne bedre lokalkunnskap, men opererer på egne kanaler, og med en egen sjargong. Samtidig kommuniserer brannvesen, politi og andre på lukket nødnett. Kystvakten har også en rolle, som kan være litt uklar. Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober J-Å skrev 3 minutter siden: Etter at kystradiotjenesten ble sentralisert, hører vi jo at deg skorter på lokalkunnskap av og til. VTS operatørene og losene i VTS sonene har gjerne bedre lokalkunnskap, men opererer på egne kanaler, og med en egen sjargong. Samtidig kommuniserer brannvesen, politi og andre på lukket nødnett. Kystvakten har også en rolle, som kan være litt uklar. Det vil ikke bli noe endring på det. Å ta inn loser eller VTS blir fort mer komplisert og tar lengre tid samtidig som området vårt bare er dekket av et veldig lite område med VTS, og er det veldig viktig å finne ut hvor vedkommende er så kan det ordnes med mobiltelefon eller at vedkommende bruker DSC nødknappen. Disse sjargongende VTS eller andre bruker er for sitt formål, og det er ikke den bruken vi trenger. Nødnett har vi halvveis gjennom HRS (vi sitter i naborommet), men når vi er en del av HRS etterhvert så blir nok også nødnett vs maritim VHF enda mindre problem. Kystvaktens rolle er ganske klar, så det er ikke uklart. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober LI4000 skrev 46 minutter siden: Nødnett har vi halvveis gjennom HRS (vi sitter i naborommet), men når vi er en del av HRS etterhvert så blir nok også nødnett vs maritim VHF enda mindre problem. Opererer HRS (Kystradioen) 121,5 MHz frequensen i nødstilfeller også, eller er den kun forbeholdt "tårnene"? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober men hva skjer med kostnadene, skal vi brukere betale for nye konvolutter og logo bytte inkludert drift Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Arne Henriksen Svart 22.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober 2 hours ago, Furu said: men hva skjer med kostnadene, skal vi brukere betale for nye konvolutter og logo bytte inkludert drift Det kommer vel enten direkte for de av oss som har registrerte radiostasjoner, eller via skatteseddelen som alle andre tjenester. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
tobixen Svart 22.Oktober Del på Facebook Svart 22.Oktober Hvordan blir det med telefoni over VHF? Det er en tjeneste som er svært lite brukt i dag, men det kan være nyttig, f.eks. når man plutselig har mistet mobiltelefonen i sjøen. Jeg har også benyttet tjenesten for å ringe meg selv når jeg helt har gitt opp å lete etter mobiltelefonen :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Marida Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Furu skrev for 13 timer siden: men hva skjer med kostnadene, skal vi brukere betale for nye konvolutter og logo bytte inkludert drift Det kommer garantert noen nye avgifter Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Jeg tenker at det nok er mer naturlig at staten kontollerer nødnettet enn et kommersielt mobiltelefonselskap. For min del så rotet Telenor det såpass mye til at jeg måtte si opp VHF avtalen min. Så jeg øyner en sjanse for at det blir bedre, ikke verre. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
JRK Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Er det kanskje slik at mobiltelefoni er så godt utbygd at VHF ikke er så enerådende som kommunikasjon i kystnære strøk som før. Har endel svenske båtvenner, ingen av de har VHF Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 23.Oktober Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Oktober Uansett er det nå ikke rocket science det her, så hvilket firmanavn som står på lønnslippen til de som svarer er nok hipp som happ. Desto mer av nødtjenester man kan samle desto bedre bør nå samspillet i en skarp situasjon kunne bli. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Blouberg Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober JRK skrev 3 minutter siden: Er det kanskje slik at mobiltelefoni er så godt utbygd at VHF ikke er så enerådende som kommunikasjon i kystnære strøk som før. Har endel svenske båtvenner, ingen av de har VHF Er nok flere og flere som stoler på at mobilen holder ja. Selv stoler jeg langt mer på VHF enn en mobil i en nødsituasjon. Håper det at staten overtar ikke betyr dyrere og dårligere tjeneste.. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
hanto1 Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Er egentlig glad i VHF, men ser flere og flere dropper dette, både sertifikat og registrering. Gjøres det dyrere så vil enda flere falle fra og færre privatpersoner vi gidde å innstalere VHF ( lovlig ) Mobil er et dårlig alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Blouberg skrev 37 minutter siden: Er nok flere og flere som stoler på at mobilen holder ja. Selv stoler jeg langt mer på VHF enn en mobil i en nødsituasjon. Håper det at staten overtar ikke betyr dyrere og dårligere tjeneste.. Helt enig, du skal ikke mer en bak en knaus før mobilen melder pass. Det at alle hører deg og at du har heller ingen relé funksjonalitet er mye bedre Men forstår de som finansierer og legger ned kyststasjoner dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober JRK skrev for 2 timer siden: Men forstår de som finansierer og legger ned kyststasjoner dette? Skal noen kystradiostasjoner legges ned? I så tilfellet, hvor har du det fra? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Nå tenkte jeg også på det som er gjort. Tjøme Radio er lagt ned og da forsvant den lokalkunnskapen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Lars H. skrev for 2 timer siden: Skal noen kystradiostasjoner legges ned? Nå er det vel ikke stort mer å legge ned . De to får veve en stund til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober JRK skrev for 4 timer siden: Helt enig, du skal ikke mer en bak en knaus før mobilen melder pass. Det at alle hører deg og at du har heller ingen relé funksjonalitet er mye bedre Men forstår de som finansierer og legger ned kyststasjoner dette? Ser samme trenden på svenskekysten. Svenske redningstjenesten (SSRS) promoterer mobiltelefon fremfor VHF. Og man skal ikke ringe direkte til den enkelte stasjonen, men til sentralen. Det kan kanskje komme av at dette er organisasjon kun bemannet med frivillige og uten statsstøtte. Og stasjonene står vel ubemannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.