Jump to content

Staten tar over kystradiotjenesten

Arne Henriksen

Recommended Posts

Arne Henriksen skrev for 6 timer siden:

Noen som vet hvorfor denne endringen gjøres, etter +100 år?

En grunn er vel oppløsning av telemonopolet. Alternativet var vel å sette det ut på anbud. Det er vel også det at vanlig kommunikasjon i stor grad er overtatt av andre tjenester, slik at det nå er mer fokus på nød-delen. Hvor det allerede er svært mange parter og kommunikasjonssystemer involvert

Vi får håpe det bringer inn en bedre samordning med VTS og andre overlappende tjenester.

Litt mer formalisering og standardisering av kommunikasjonsprosedyrer vil heller ikke skade. 

Sitat

– Når avtalen nå utløper neste år, er det naturlig at staten selv sørger for å drifte den maritime nødkommunikasjonen videre i tråd med internasjonale konvensjoner og avtaler. 

Det er jo absolutt en statlig oppgave som det statlige Televerket stod for helt til Televerket en gang på -70 tallet ble til en pengeinnsamlingsbedrift og fikk et helt annet fokus... Sånn sett helt naturlig og fornuftig at staten tar tilbake denne viktige oppgaven...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

J-Å skrev for 3 timer siden:

En grunn er vel oppløsning av telemonopolet. Alternativet var vel å sette det ut på anbud. Det er vel også det at vanlig kommunikasjon i stor grad er overtatt av andre tjenester, slik at det nå er mer fokus på nød-delen. Hvor det allerede er svært mange parter og kommunikasjonssystemer involvert

Vi får håpe det bringer inn en bedre samordning med VTS og andre overlappende tjenester.

Litt mer formalisering og standardisering av kommunikasjonsprosedyrer vil heller ikke skade. 

Grunnen var at Telenor gikk på børs, og da var ett av vilkårene at de skulle fortsette med kystradiotjenesten som de drev med når det var statlig. På den tiden var jo kystradioen mer eller mindre en "mobiltelefontjeneste" mens nå er det mer en ren nød/sikkerhetstjeneste og tjeneste for statlige ting slik som los, rapporteringer til statlige etater med mer.

Nå har det vært formalisering og standardisering i mange år, spesielt etter at GMDSS ble innført, så det blir nok ikke noen endringer på. Samordning med VTS og andre tjenester har vi også hatt i flere år. Hva tenkte du på her?

LI4000 skrev 41 minutter siden:

Samordning med VTS og andre tjenester har vi også hatt i flere år. Hva tenkte du på her?

Etter at kystradiotjenesten ble sentralisert, hører vi jo at det skorter på lokalkunnskap av og til.  VTS operatørene og losene i VTS sonene har gjerne bedre lokalkunnskap, men opererer på egne kanaler, og med en egen sjargong. Samtidig kommuniserer brannvesen, politi og andre på lukket nødnett. Kystvakten har også en rolle, som kan være litt uklar.

J-Å skrev 3 minutter siden:

Etter at kystradiotjenesten ble sentralisert, hører vi jo at deg skorter på lokalkunnskap av og til.  VTS operatørene og losene i VTS sonene har gjerne bedre lokalkunnskap, men opererer på egne kanaler, og med en egen sjargong. Samtidig kommuniserer brannvesen, politi og andre på lukket nødnett. Kystvakten har også en rolle, som kan være litt uklar.

Det vil ikke bli noe endring på det. Å ta inn loser eller VTS blir fort mer komplisert og tar lengre tid samtidig som området vårt bare er dekket av et veldig lite område med VTS, og er det veldig viktig å finne ut hvor vedkommende er så kan det ordnes med mobiltelefon eller at vedkommende bruker DSC nødknappen. Disse sjargongende VTS eller andre bruker er for sitt formål, og det er ikke den bruken vi trenger. Nødnett har vi halvveis gjennom HRS (vi sitter i naborommet), men når vi er en del av HRS etterhvert så blir nok også nødnett vs maritim VHF enda mindre problem. Kystvaktens rolle er ganske klar, så det er ikke uklart.

LI4000 skrev 46 minutter siden:

Nødnett har vi halvveis gjennom HRS (vi sitter i naborommet), men når vi er en del av HRS etterhvert så blir nok også nødnett vs maritim VHF enda mindre problem. 

Opererer HRS (Kystradioen) 121,5 MHz frequensen i nødstilfeller også, eller er den kun forbeholdt "tårnene"?

Jeg tenker at det nok er mer naturlig at staten kontollerer nødnettet enn et kommersielt mobiltelefonselskap. For min del så rotet Telenor det såpass mye til at jeg måtte si opp VHF avtalen min. Så jeg øyner en sjanse for at det blir bedre, ikke verre. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
JRK skrev 3 minutter siden:

Er det kanskje slik at mobiltelefoni er så godt utbygd at VHF ikke er så enerådende som kommunikasjon i kystnære strøk som før.

Har endel svenske båtvenner, ingen av de har VHF

Er nok flere og flere som stoler på at mobilen holder ja. Selv stoler jeg langt mer på VHF enn en mobil i en nødsituasjon. 

Håper det at staten overtar ikke betyr dyrere og dårligere tjeneste..

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Blouberg skrev 37 minutter siden:

Er nok flere og flere som stoler på at mobilen holder ja. Selv stoler jeg langt mer på VHF enn en mobil i en nødsituasjon. 

Håper det at staten overtar ikke betyr dyrere og dårligere tjeneste..

Helt enig, du skal ikke mer en bak en knaus før mobilen melder pass. Det at alle hører deg  og at  du har heller ingen relé funksjonalitet er mye bedre

Men forstår de som finansierer og legger ned kyststasjoner dette?

JRK skrev for 2 timer siden:

Skal noen kystradiostasjoner legges ned? I så tilfellet, hvor har du det fra?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

JRK skrev for 4 timer siden:

Helt enig, du skal ikke mer en bak en knaus før mobilen melder pass. Det at alle hører deg  og at  du har heller ingen relé funksjonalitet er mye bedre

Ser samme trenden på svenskekysten. Svenske redningstjenesten (SSRS) promoterer mobiltelefon fremfor VHF. Og man skal ikke ringe direkte til den enkelte stasjonen, men til sentralen. Det kan kanskje komme av at dette er organisasjon kun bemannet med frivillige og uten statsstøtte. Og stasjonene står vel ubemannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...