tobixen Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober I Utlandet utenfor Sverige, så er det allment antatt at alle båtførere har VHF. Det finnes havner hvor personalet blir forbanna om man ikke melder ankomst over VHF. Det finnes land hvor kystvakta inspiserer vilkårlige båter - kan man svare for seg på VHF, så slipper man ofte å bli bordet. Det finnes land hvor grensepolitiet ønsker full kontroll på alle båter som kommer inn i territorialfarvannet, kan man ikke svare på VHF-anrop ... så blir det nok full utrykning og trolig bording. Om det er påbudt å ha VHF vet jeg ikke, men det er meget sterkt antatt at alle har det. Jeg benytter mobil til datatrafikk fra båten, jeg er helt avhengig av det ettersom jeg fortsatt har en "hjemmekontorjobb". Stort sett går det smertefritt, ofte langt unna nærmeste bebodde land - men som @Hulda skriver, med en gang man kommer bak en knaus eller nært klippekyst, så forsvinner dekningen (eventuelt, man får dekning fra et naboland som er utenfor EU, og plutselig er man 500 kroner fattigere). Er knausen lav, så kan man heise mobilen opp i masta ... men dersom man skal ringe et mobiltelefonnummer, så er ikke dét så trivielt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Jannmar Svart 23.Oktober Del på Facebook Svart 23.Oktober Blouberg skrev for 6 timer siden: Håper det at staten overtar ikke betyr dyrere og dårligere tjeneste.. Det blir bedre. Kanskje litt dyrere, da staten har krav om 50% nynorsk + at det snart vil komme krav om samisk også. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 4.November Del på Facebook Svart 4.November tobixen skrev On 23.10.2024 at 0.12: Hvordan blir det med telefoni over VHF? Det er en tjeneste som er svært lite brukt i dag, men det kan være nyttig, f.eks. når man plutselig har mistet mobiltelefonen i sjøen. Jeg har også benyttet tjenesten for å ringe meg selv når jeg helt har gitt opp å lete etter mobiltelefonen :-) For å løse dette så kan jeg anbefale Apple Watch…. ;-) Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Roger jo Svart 7.November Del på Facebook Svart 7.November Jannmar skrev On 23.10.2024 at 18.26: + at det snart vil komme krav om samisk også. Juo, stáhtas leat olu áššit maid ferte váldit vuhtii. Dan ii šatta nu álki ipmirdit dalle, šaddá maid divrrasin. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hekri Svart 7.November Del på Facebook Svart 7.November 🤣😂 Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.