Jump to content

Båtferie med båt på 56 fot

Nuuna

Recommended Posts

Har selv en 58 fot motor båt og er mest i uthavn. Det er masse long side plasser både i Tønsberg skjærgården og i Oslo /Svenske kysten. Hatt lite utfordringer pga str båt og tidligere hatt både 30 og 40 fot.
solcelle og gode batterier går det fint 3-4 dager uten å lage støy med aggregatet.   

Her var det mye rart om store båter!

Jeg har en båt på 52 fot som veier 21 tonn. Jeg har to motorer og kun baugtrøster. 
Har aldri savnet hekktrøster. Bruker sjeldent baugtrøsteren. Skjønt jeg har mer enn nok kraft i kjelleren. 
Vi ligger på svai og bruker lettbåt til land. Har aldri hatt problemer med ankerfestet uansett vind. 
Min båt drifter ikke av noe verre en mindre båter. Tvert i mot. Den ligger roligere i kraftig vind enn mindre båter som flyter som korker.

Joda, det blir færre havne plasser å velge mellom. Det betyr at man planlegger litt mer hvor man går.  
Det er et annerledes båtliv med stor båt enn liten båt. For min del er det langt mer behagelig. Jeg bryr meg ikke så mye om været heller. Komfortgrensen for vind og bølger er mye bedre her ombord enn i mindre båter. 
Og det er langt lettere å håndtere en stor båt enn en liten. Man må bare bruke huet litt anderledes. 
Har dere lyst på stor båt er det bare å kjøre på!

Det som er negativt finner du fort ut når båten står på land og skal bunnsmøres og poleres. 
Og for min del som har 1750 hk ombord fordelt på to maskiner MAN V10, er dieselutgiftene det største aberet!

Vindfanget på en pilothouse båt er et større problem enn det er på min båt. Men alt handler om kunnskap, samhandling og trening. 
Føler jeg vet hva jeg snakker om etter å ha drevet praktisk opplæring med D5L i 8 år. 
Så glem alle de negative kommentarene og kjenn etter hva lommeboka tåler. 
Trenger dere hjelp til praktisk bruk og ikke har brukt spring for å legge til å gå i fra kai er det bare å si i fra så skal jeg vise dere hvor effektivt det er. Da er ikke størrelsen på båten noe problem uansett vær!

Og jeg tar mer enn gjerne min båt ut alene. Null stress!

Lykke til!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

For noen uker siden kom, som vanlig, en 20 meter Princess og la til for vinteropplag hos Strömstad SPA. Slik han greide å tre den digre lørja inn mellom brygga og land, og deretter inn mellom utriggerne, var ikke mindre enn imponerende. Så det å være redd for å håndtere stor båt er nok overdrevet. Men han bruker vel like mye diesel på en fem timers tur som Hulda bruker på et helt år.

Har faktisk besøkt flere steder med 50foteren enn jeg gjorde med 42foteren jeg hadde før, strake akslinger og thruster foran og bak gjør manøverering til en lek egentlig, men alt må jo læres.

Uansett hva @Chilli Solbris sier, så er det veldig kjekt med thruster i hekken også i noen situasjoner ;) 

Med 30kg bruce i hekken og kjetting, ankrer jeg opp omtrent som jeg gjorde da jeg hadde 26fot snekke, men baugspyd og stigen må være litt lenger...

Men det har naturligvis sine begrensinger også, hengte ut fendere og gjorde klart for strandhug på Hållö utenfor Smögen, men skjønte etterhvert at jeg ikke hadde noe der å gjøre :fniser::svetter: har blitt litt for tøff etterhvert...

Fikk litt nerver da jeg tøff i tryne skulle inn Strømsund på Väderöarna også, det var litt vind og endel båter der og strøm(bombe!), så trakk meg litt og vi fant en liten bukt rett i åpningen av sundet. 

Må litt tidligere opp om morran for å komme til havner i 11tiden i fellesferien, men da har vi alltid funnet en plass også.

Nå er 56fot mange hakk opp fra en på 50 faktisk, men hvis det er stoor båt du ønsker, så hadde jeg ikke latt meg stoppe, men @Hulda har rett i at dieselforbruket er betydelig.

Førstefender skrev On 26.10.2024 at 21.40:

Har faktisk besøkt flere steder med 50foteren enn jeg gjorde med 42foteren jeg hadde før, strake akslinger og thruster foran og bak gjør manøverering til en lek egentlig, men alt må jo læres.

Uansett hva @Chilli Solbris sier, så er det veldig kjekt med thruster i hekken også i noen situasjoner ;) 

Vis hele sitatet  

Ingen tvil om at det i noen tilfeller er greit med trøster både forut og akter. Grunnen til at jeg ikke savner det på min båt er avstanden mellom akslingene og kreftene jeg har til rådighet. 
Har et vennepar med en 53 Defever pilothouse som er et enormt vindfang. De har 2x Cat 3208 og trøster både forut og akter av ganske kraftig kaliber. Med vind over 7-8 m/s hjelper ikke hverken motorkraft eller trøstere. Da er det bruk av spring som gjelder. Så det vil være ulike utfordringer alt ettersom hvilken båt man har. Og da blir det å lære seg sin skute og bruke den i forhold til de muligheter og begrensninger det gir. Vennene med Defeveren ligger mye på svai uansett vær. De har lettbåt som brukes flittig. Og kunnskap over gjennomsnittet når det gjelder ankring. Det gjelder forresten når det er bruk av båt på generelt grunnlag????

Mvh

Solbris II

Hei @Nuuna, jeg kan ikke se at du skriver hvilken båt dere har erfaring med/fra? 

Vi er to gamlinger som stort sett koser oss med god plass i vår gamle 46 fot. 

Alt det som er nevnt I denne tråden er riktig.

På godt og vondt, dyrt og rimelig, positivt og negativt, muligheter og begrensninger. 

Med erfaring fra både større og mindre båter: Jeg ville ikke gått opp i båtstørrelsen med bare oss to gamlinger, uten kraftige thrustere og solide fester på land/brygge. 

Nå er vi så heldige at "mor" kan manøvrere skuta, mens jeg er dekksgutt.

Det kreves ofte noe armstyrke for å dra inn slakk og håndtere fendere og knuter. 

Hvor stort mannskap er dere? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Hekri skrev On 27.10.2024 at 9.24:

Hei @Nuuna, jeg kan ikke se at du skriver hvilken båt dere har erfaring med/fra? 

Vi er to gamlinger som stort sett koser oss med god plass i vår gamle 46 fot. 

Alt det som er nevnt I denne tråden er riktig.

På godt og vondt, dyrt og rimelig, positivt og negativt, muligheter og begrensninger. 

Med erfaring fra både større og mindre båter: Jeg ville ikke gått opp i båtstørrelsen med bare oss to gamlinger, uten kraftige thrustere og solide fester på land/brygge. 

Nå er vi så heldige at "mor" kan manøvrere skuta, mens jeg er dekksgutt.

Det kreves ofte noe armstyrke for å dra inn slakk og håndtere fendere og knuter. 

Hvor stort mannskap er dere? 

Vis hele sitatet  

Kloke ord @Hekri! Men det der med gamlinger kan du stryke!!! Det er lenge til!!! Skal ikke si at du har skrevet det til rederinnen!???

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev On 27.10.2024 at 8.23:

Ingen tvil om at det i noen tilfeller er greit med trøster både forut og akter. Grunnen til at jeg ikke savner det på min båt er avstanden mellom akslingene og kreftene jeg har til rådighet. 

Vis hele sitatet  

Nå er min båt også nærmere 4,5m bred og har ikke ikke akkurat mangel på krefter, snur på femøringen, har lagt til i nær 25m/s(!)...

Men når jeg feks skal legge til alene, står på badeplattform og hekken siger ifra akkurat en halvmeter lenger enn jeg har lyst å hoppe, er hekkthruster utrolig kjekk og ha, kan komme utall andre eksempler, hjelper ikke med 2000hk i kjeller da. Ikke sikkert jeg hadde savnet det hvis jeg ikke hadde hatt, men når jeg først har ville jeg ikke hatt uten. Legger ofte til uten å bruke verken baug eller hekkthruster, men det betyr ikke at jeg ville vært dem foruten.

Mastiff skrev On 22.10.2024 at 10.22:

Edit: Og som nevnt over, går det jo an å ligge på svai og ta lettbåt inn til havna. Den båten som er for stor til å ligge på svai, er vel ikke bygd ennå. Denne lå på svai på Mannefjorden for en drøy måned siden, stappfull av tyske heavy metal-cruiseturister:

Vis hele sitatet  

Mein Schiff, den så jeg fortøyd ved Souda, Chania, Kreta for to uker siden.  Men nå ser jeg på wikipedia at det er syv skip i serien.

Jeg biter meg merke i at de store cruiseskipene ikke alltid bruker anker.  I Santorini-kalderaet er det veldig dypt, og de har ingen havner dimensjonert til å ta i mot cruiseskip, så der ligger cruiseskipene for drift og/eller stillstand vha motor/trustere mens turistene skipes i land.  Samme kan ikke sies om Chania, men jeg observerte et cruiseskip som lå uten anker i sjøen utenfor gamlehavna, med skytteltrafikk av småferger for å tømme passasjerene i land.

Men dette er stor avsporing fra tråden.  Jeg håper inderlig at vi ikke kommer til det punktet hvor far bruker trustere og motorer en hel dag for å holde skuta i posisjon i en idyllisk uthavn, mens resten av familien bader og er på landbesøk :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Chilli Solbris skrev On 25.10.2024 at 21.59:

Her var det mye rart om store båter!

Jeg har en båt på 52 fot som veier 21 tonn. Jeg har to motorer og kun baugtrøster. 
Har aldri savnet hekktrøster. Bruker sjeldent baugtrøsteren. Skjønt jeg har mer enn nok kraft i kjelleren. 
Vi ligger på svai og bruker lettbåt til land. Har aldri hatt problemer med ankerfestet uansett vind. 
Min båt drifter ikke av noe verre en mindre båter. Tvert i mot. Den ligger roligere i kraftig vind enn mindre båter som flyter som korker.

Joda, det blir færre havne plasser å velge mellom. Det betyr at man planlegger litt mer hvor man går.  
Det er et annerledes båtliv med stor båt enn liten båt. For min del er det langt mer behagelig. Jeg bryr meg ikke så mye om været heller. Komfortgrensen for vind og bølger er mye bedre her ombord enn i mindre båter. 
Og det er langt lettere å håndtere en stor båt enn en liten. Man må bare bruke huet litt anderledes. 
Har dere lyst på stor båt er det bare å kjøre på!

Det som er negativt finner du fort ut når båten står på land og skal bunnsmøres og poleres. 
Og for min del som har 1750 hk ombord fordelt på to maskiner MAN V10, er dieselutgiftene det største aberet!

Vindfanget på en pilothouse båt er et større problem enn det er på min båt. Men alt handler om kunnskap, samhandling og trening. 
Føler jeg vet hva jeg snakker om etter å ha drevet praktisk opplæring med D5L i 8 år. 
Så glem alle de negative kommentarene og kjenn etter hva lommeboka tåler. 
Trenger dere hjelp til praktisk bruk og ikke har brukt spring for å legge til å gå i fra kai er det bare å si i fra så skal jeg vise dere hvor effektivt det er. Da er ikke størrelsen på båten noe problem uansett vær!

Og jeg tar mer enn gjerne min båt ut alene. Null stress!

Lykke til!???

Vis hele sitatet  

Bra svar fra en med erfaring!  Selv ble jeg overasket i Marinen da jeg tjenestegjorde på MTB. Det ble kansje tatt noen sjangser navigasjonsmessig, men vi la til ved svaberg, trange steder og bittesmå kaier uten noen problemer egentlig. hadde vi 2-2.5m vann under oss var det greit liksom. Da snakker vi 160tonn og 36m, uten baug eller hekk trøster. Fikk til å legge til med den på første forsøk. Egen rormann med 28 tørn, og pnaumatisk motorkontrollere, med krefter så det holdt da så klart.

En 56foter blir jo veldig liten i forhold, men med to motorer og litt power så er nok manøvrering uproblematisk. Litt avhengi av konstruksjon, som TS ikke vil si, så stikker de ikke veldig dypt heller. ihverfall ikke veldig mye mer enn en 40 foter. Det som likevel man må tenke på er driftsutgifter og vedlikehold. Spessielt de som kjøper stor båt til lav pris. De kan gå på en smell!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Førstefender skrev On 28.10.2024 at 1.17:

Nå er min båt også nærmere 4,5m bred og har ikke ikke akkurat mangel på krefter, snur på femøringen, har lagt til i nær 25m/s(!)...

Men når jeg feks skal legge til alene, står på badeplattform og hekken siger ifra akkurat en halvmeter lenger enn jeg har lyst å hoppe, er hekkthruster utrolig kjekk og ha, kan komme utall andre eksempler, hjelper ikke med 2000hk i kjeller da. Ikke sikkert jeg hadde savnet det hvis jeg ikke hadde hatt, men når jeg først har ville jeg ikke hatt uten. Legger ofte til uten å bruke verken baug eller hekkthruster, men det betyr ikke at jeg ville vært dem foruten.

Vis hele sitatet  

Jeg ser den. Og i de tilfellene hvor jeg er alene og båten stikker fra brygga før jeg rekker å legge til må jeg selvsagt legge til på le side. Hadde jeg hatt trøster i hekken ville den selvsagt blitt brukt. Da hadde jeg til og med oppgradert med holdfunksjon. 
Uansett så tilpasser man seg det man har. Og jeg savner ikke hekktrøster nok til å ha det på listen av hva jeg skal opgradere med engang. 

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev On 28.10.2024 at 7.56:

Jeg ser den. Og i de tilfellene hvor jeg er alene og båten stikker fra brygga før jeg rekker å legge til må jeg selvsagt legge til på le side. Hadde jeg hatt trøster i hekken ville den selvsagt blitt brukt. Da hadde jeg til og med oppgradert med holdfunksjon. 
Uansett så tilpasser man seg det man har. Og jeg savner ikke hekktrøster nok til å ha det på listen av hva jeg skal opgradere med engang. 

Vis hele sitatet  

Har man stor tung båt er det jo selvsakt å ha med seg noen til å hjelpe til med fortøyning. Kan vel ikke tenke meg at det er så mange som kjøper 50-60 fots båter for å bruke båten mest alene heller da. Men jeg kan jo ta feil.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har jo opplevd overgangen fra 29 fot til 43 fot.  Det er klart det er et stort sprang fra 43 fot til 56 fot også, men noen av betraktningene mine har sikkert gyldighet:

Grunnregelen for svaiankring er det samme uansett båtlengde - man bør ha et sted mellom 3x og 5x med dybden med kjetting eller tau ute.  Svairadiusen blir dette, pluss båtlengden.  På dypt vann er båtlengden ofte ubetydelig ifht det man har ute av tau/kjetting - på grunt vann kan en liten bukt romme mange småbåter, uten at det er plass til større båter.  (i tillegg, de minste småbåtene som er på kort dagstur trenger ikke nødvendigvis å ha full trygg svingradius).

Når små båter skal inn og ut av havn, så kan man i stor grad greie seg med at én person demper eller dytter med håndkraft eller en fot når båten kommer inn med litt uheldig vinkel eller fart, eller når vinden presser båten mot kaia.  Folk på land kan også enkelt trekke båten etter tauene når trossene er kastet.  I større båter så må mer gjøres med motorkraft - eller man må ha flere medhjelpere. 

Min erfaring fra overgangen fra 29 fot til 43 fot (og her er det snakk om en seilbåt med mye vindfang, propell på fast aksel, og lang avstand mellom propell og ror - svært lite manøvreringsdyktig i trange havner) var at det var helt katastrofe å forsøke seg på noe finmanøvrering i en havn med så stor båt når man ikke var vant med den - men med nok øving så blir ting enklere.  Jeg ser mange (særlig yrkesutøvere) som greier å håndtere adskillig større båter enn min, og på en så grei måte at de får det til å se enkelt ut.

Angående trekking av tau, en typisk tabbe jeg ser mange gjøre - oftest folk som enten ikke er båtvant, men kanskje også folk som er vant med adskillig mindre båter - er å gjøre så godt de kan med å rett og slett bare trekke tauet.  Det er selvfølgelig helt feil strategi for en stor båt, tauet må så raskt som mulig slås rundt et kryssholt eller en pullert, helst på en slik måte at man fortsatt har mulighet til å trekke inn slakt tau, men at man har nok friksjon til å kunne holde båten igjen når den vrir seg unna med langt større krefter enn hva man er i stand til å holde den med.

Jeg tok en ferge her om dagen, den landet helt ytterst i havna, veldig ubeskyttet, og la seg longside med kaia.  Det var tre personer der til å hjelpe mindre sjøvante passasjerer over landgangen da fikk lov til å gå i land.  Det som imponerte meg stort var hvordan strammingen av tau foregikk.  I større båter er jo dette noe som gjøres fra båtsiden.  Jeg så ikke helheten, kun hvordan to personer jobbet med hver sin trosse på fordekket - jeg antar at kapteinen brukte motorkraft forover og bakover for å komme seg nærmere kaien, mens båten hadde trosser ført til land.  De brukte ikke vinsjer, de hadde pullerter ombord i båten,  de var lynraske med å slå tauet fem-seks ganger i kryss rundt to pullerter når tauet strammet seg, løsnet tauet i full fart og trakk inn tau for hånd hver gang tauet var slakt.  Man trenger litt andre strategier når man har stor båt å forholde seg til enn når man har liten båt å forholde seg til, men når man kan håndtere en stor båt, så ... er det enkelt.

-morten- skrev On 28.10.2024 at 8.08:

Har man stor tung båt er det jo selvsakt å ha med seg noen til å hjelpe til med fortøyning. Kan vel ikke tenke meg at det er så mange som kjøper 50-60 fots båter for å bruke båten mest alene heller da. Men jeg kan jo ta feil.

Vis hele sitatet  

Her var det jo snakk om en familie ... men når det er sagt, det var vi også i utgangspunktet, men så har det endt opp med at jeg har brukt båten mye alene.  Såpass mye, at når familien er ombord igjen, så forventer de at jeg tar meg av alt som har med båt å gjøre uten å trenge noe hjelp.

-morten- skrev On 28.10.2024 at 8.08:

Vis hele sitatet  

Skrev bare et eksempel på når jeg syntes det er kjekt, jeg bruker min 50foter engang iblant alene, og båt kompis med med Ph50 reiser også ofte alene. Så hva skal du frem til? At aktertrhuster er bortkastet fordi hele familien er på tur? eksemplet mitt er gyldig uansett om det er 10 mennesker ombord. Det er like langt for kjærringa å hoppe om båten glir litt i fra brygga, hopper men ned fra rælingen på en 50foter(min) er det fare for å brekke beina.

Førstefender skrev On 28.10.2024 at 18.46:

Skrev bare et eksempel på når jeg syntes det er kjekt, jeg bruker min 50foter engang iblant alene, og båt kompis med med Ph50 reiser også ofte alene. Så hva skal du frem til? At aktertrhuster er bortkastet fordi hele familien er på tur? eksemplet mitt er gyldig uansett om det er 10 mennesker ombord. Det er like langt for kjærringa å hoppe om båten glir litt i fra brygga, hopper men ned fra rælingen på en 50foter(min) er det fare for å brekke beina.

Vis hele sitatet  

Nei absoludt ikke det som var meninga å si nei, men de fleste er flere ombord slik at man kan hjelpe til med fortøyning og håndtering av båten! Selv på jolla mi har jeg baugpropell! 

Bruker båten min mye alene i all slags vær i forbindelse med kursing. Det har vært noen ganger med ankomst til havner hvor den tiltenkte planen har vært nødt til å bli endevendt. Men så lenge man gjør nødvendige forberedelser så går det meste. Alt er læring og trening. 

Mvh

Solbris II

Jeg reker nokså mye rundt i stor båt. Noen ganger med komplett mannskap, som i kurssammenheng, men andre ganger med begrenset hjelp på dekk  -  og noen ganger helt alene.
Nøkkelen er at man har en plan og kjenner til hvordan båten reagerer, og det neste er mitt evige mantra: "Liten fart, liten skade".
Det mest kinkige kan være å legge til kai i frisk fralandsvind. Da setter jeg baugen vinkelrett og ganske pent inn mot kaien, mest mulig nær en pullert. Når baugen har kontakt setter jeg på autopiloten, slik at båten holder seg vinkelrett mot kaien. Da kan jeg i ro og mak gå ned på dekk, lirke på plass en spring rett ned fra baugen og sette den fast med tilstrekkelig ekstra lengde. Tilbake i styrhuset kan jeg bakke litt ut, og komme forover med hardt ror. Dermed strammer springen etter en stund, og når den er stram lar jeg båten fortsette å gå med sakte forover og hardt ror. Deretter er det å rusle ned på dekk for å sette opp baug og akterfortøyninger. Litt trim opp og ned i leiderne, men alltid maks forsiktig, så går det helt greit.
Båten er 72 fot, veier godt over 100 tonn. Den har en stor vridbar propell og ikke trøster i hverken den ene eller andre enden.
Som sagt: "Liten fart, liten skade".IMG_6425.JPG.e5a7d545a93f58163b2977ec76d1db42.JPG

Med vennlig hilsen POSEIDON

Jeg har sikkert beskrevet en hendelse i Spania i tabbetråden. Motorbåten, litt større enn min båt, kom inn mellom to rekker med båter. Det var ikke mye vind i lufta - men det var vind, og motorbåten hadde lagt seg litt for nær rekka med båter i le/babord. Plutselig ble båtfører klar over dette.

Liten fart, liten skade. Hadde de bare stoppet helt opp, blitt liggende, latt vinden presse dem mot rekka med fortøyde båter og ventet på assistanse, så hadde det vært pinlig, men skadefritt. I stedet prøvde båtfører å komme seg ut av situasjonen ved å gi full gass og rorutslag mot styrbord. Ai, ai, ai ... det ble mye rabalder og flere båter ble skadet.

Som om det ikke var pinlig nok, folka i motorbåten hadde bekledning med teksten "INSTRUCTOR".

Poseidon skrev On 28.10.2024 at 21.27:

Jeg reker nokså mye rundt i stor båt. Noen ganger med komplett mannskap, som i kurssammenheng, men andre ganger med begrenset hjelp på dekk  -  og noen ganger helt alene.
Nøkkelen er at man har en plan og kjenner til hvordan båten reagerer, og det neste er mitt evige mantra: "Liten fart, liten skade".
Det mest kinkige kan være å legge til kai i frisk fralandsvind. Da setter jeg baugen vinkelrett og ganske pent inn mot kaien, mest mulig nær en pullert. Når baugen har kontakt setter jeg på autopiloten, slik at båten holder seg vinkelrett mot kaien. Da kan jeg i ro og mak gå ned på dekk, lirke på plass en spring rett ned fra baugen og sette den fast med tilstrekkelig ekstra lengde. Tilbake i styrhuset kan jeg bakke litt ut, og komme forover med hardt ror. Dermed strammer springen etter en stund, og når den er stram lar jeg båten fortsette å gå med sakte forover og hardt ror. Deretter er det å rusle ned på dekk for å sette opp baug og akterfortøyninger. Litt trim opp og ned i leiderne, men alltid maks forsiktig, så går det helt greit.
Båten er 72 fot, veier godt over 100 tonn. Den har en stor vridbar propell og ikke trøster i hverken den ene eller andre enden.
Som sagt: "Liten fart, liten skade".IMG_6425.JPG.e5a7d545a93f58163b2977ec76d1db42.JPG

Vis hele sitatet  

Håper jeg en dag kan få tatt en tur ombord i skuta di! Der har jeg virkelig mye å lære!?

Mvh

Solbris II

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...