Jump to content

Anbefalt batteri for start og ankervinsj. AGM eller bly/syre?

Sørlandet2

Recommended Posts

Planlegger ombygging til Litihium til forbruk på min Uttern D77. Den har i dag tre batterier. Start, forbruk, og et til baug-thruster. Ankervinsj er i dag på forbruk, men tenker det er bedre å ha den på startbatteriet hvis det blir lithium på forbruk. 

Så med ankervinsj på startbatteriet, så vil det jo bli litt større utladninger, og oppladinger av batteriet, sammenlignet med når det kun var for start. Har i dag et AGM, som er moden for utskifting etter 10 års bruk. 

Så er det noen ulemper å fortsette med AGM for start? Eller ville bly/syre være bedre? 

Bly/Syre og AGM, er samme batteriteknologi AGM ligger syren i en glassfibermasse:

Eneste fordelen med Bly/Syre  jeg ser er mulighetene for å etterfylle vann, kjekt om man vil overlade batteriene eller har en dårlig batterilader, eller har for varm miljø rundt batteriene.

AGM har følgende fordeler

Tette, ingen syrelekasje

Vedlikeholdsfri

..og ulemper

Følsom for dårlig lader og høy temperatur.

Har du hatt AGM i 10 år, da har batteriene dine det bra og jeg ville valgt samme batterier.

Selv valgte jeg og gå over til Optima start og thruster da jeg gikk over til Lithium på forbruk

Bly/syre, mest for pengene, normalt mindre følsome for lading/ladeprofil.

Bly/syre batterier har nok like lang levetid som AGM, spesielt i et liv som startbatteri.

Har 2 stk 185Ah bly batterier på start/baugpropell, fra 2018, har ikke utført noen utladertest, men i forhold til spenningen de holder og opplevd effekt, har jeg ikke merket noen forskjell fra dem var nye.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...