Jump to content

Oppgradering av strømnettet på båten, hvordan ser dette ut?

Svein Thomas

Recommended Posts

Hei, 

Har ikke veldig mye erfaring med strøm og båt, men har lest meg litt opp.

I dag har båten en relativt gammelt oppsett og kabler går på kryss og tvers og overalt. 

Jeg tenker å rydde i kabler, sikringer, koblingbokser og brytere. Noe skal jeg fornye, andre ting skal få lov til å være gammelt. 

Her ser dere en røff tegning slik jeg tenker det skal bli når jeg er ferdig.

Men jeg trenger litt anbefalinger på sikringer mellom batteri og utstyr. Og størrelse på kabler på de forskjellige kursene.

Jeg skjønner om det er vanskelig å gjøre dette nøyaktig ut fra denne tegningen, men noe "sånn cirka" holder for meg. 

Også kanskje jeg kan få en liten kvalitetsikring på tegningen også.. kan være jeg har tatt noen shortcuts eller gjort dumme valg her. 

Båten har altså 2 batteribanker. 

Startbatteriene (2x Optima Redtop) server motorene

Servicebatteriene (2x 120ah) server resten.

Jeg tenker å installere en BlueSea Switch type 6011 (kan komibnere batteribankene i krisetilfellet)

Jeg tenker også å installere en BEP DVSR mellom batteribankene for skille og lading.

Og en Smartshunt for batteriovervåking. 

Båten har 2 VP TMD40A. Usikker på hvor kraftige dynamoene er, men regner med de er standard størrelse.

Setter pris på tilbakemelding

2024-10-24_14-03-37.png

• Bør være skilletrafo på strømforsyningen til varmtvannsbereder dersom denne også er oppvarmet av kjølevann.
  • Jordfeilbryter på 230v inntaket.
  • Landstrømsladeren må ikke ha jordforbindelse til 12V minus.
  • Trenger du 2 startbatterier? Bruke det ene til forbruk i stedet?
  • Originaldynamo på 40-motorene var 50A, man kan ha opp mot det dobbelte på kilerem.
  • Originalregulatorene føler ladespenning på dynamo, spenningstap frem til batteriet kan føre til at ladestrømmen reduseres før batteriene er oppladet.
  • Det har blitt beskrevet problemer med ustabile turtellere når utgangene fra 2 dynamoer er koblet sammen. (Dersom turtellerne styres fra dynamoene, ikke magnetgivere). På den annen side er det veldig bortkastet å la den ene motoren lade kun startbanken. Som i praksis ikke trenger lading.
  • 2 uker senere...

Hei @Ingar og takk for svar.

Det er 12v minus fra landstrømsladeren som går inn på en koblingsskinne, ikke 230v minusen. Tenker det er dette du tenkte på i forbindelse med punkt 3?

Jeg trenger nok ikke 2 startbatterier nei, det er nok litt overkill. 

Hva er en Kilerem? og hva mente du med spenningstap frem til batteriene? 

Og i ditt siste punkt, vil 2 hovedbrytere til motorene fungere bedre? Og bør jeg egentlig føre den ene dynamoen til den ene batteribanken og den andre til den andre banken?

Eller vil VSR ta seg av at begge bankene blir ladet? Vil jeg ikke oppnå dobbel ladekapasitet med 2 dynamoer?

Ingar skrev On 24.10.2024 at 16.29:

Bør være skilletrafo på strømforsyningen til varmtvannsbereder dersom denne også er oppvarmet av kjølevann.

Enig i det, men ett alternativ for de av oss som ikke har en skille transformator er å plugge ut berederen istedenfor å slå den av på bryter.  Da fjerner man jordingen på en trygg og enkel måte.  I vår båt har jeg plassert stikkontakt for bereder lett tilgjengelig, og det er ikke mange timene i året at bereder er forsynt fra landstrøm.  Vi varmer vannet, og plugger ut igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...