Jump to content

Anskaffe VHF, har flere båter

Raymond_J

Recommended Posts

Etter mange år på sjøen med kun mobiltelefon som kommunikasjonsmiddel, vurderer jeg nå VHF. Jeg ønsker å gjøre det på "lovlig" måte, men blir litt forvirret. Har kjørt den VHF "simulatoren" på Telenor sine sider nå i kveld, og alt er jo veldig basert på at båten har et navn, et kallesignal og et MMSI nummer.  Kallesignalet og MMSI nr blir man tildelt av Telenor antar jeg? Men dette er veldig basert på å være knyttet opp mot en båt? Jeg har akkurat anskaffet meg en seilbåt, i tillegg har jeg en Daycruiser og en kajakk. Driver ellers med mye vannaktiviteter der det kan være kjekt med en backup til mobiltelefon. 

Har tenkt at en bærbar VHF kan være riktig valg for meg, men knytter man den da opp mot "hoved"-båten, og så bare bruker man den som kallesignal uansett hvilken båt, kajakk, brett eller hva det måtte være man bruker den aktuelle dagen?

Lån en bærbar vhf og sjekk om du får kontakt med kystradio ol i området som er aktuelt for deg. De bærbare sender med liten effekt og kort antenne.

I nødsfall har man lov å bruke alle midler for å varsle, og ingen henger deg om vhf ikke er registrert på fartøyet. Du kan jo gi alle samme navn..

Mons

Jeg ser problemet. Løsningen er jo en VHF i hvert fartøy, men jeg forstår godt at det ikke er aktuelt. 

Når man snakker i VHF så er det jo fartøyet som snakker. Jeg sier alltid «Tjøme Radio. Dette er *Båtens navn*». Jeg sier aldri at «Dette er *mitt navn*»

Jeg sier at «Jeg har tre personer ombord», som om det var båten som snakket. Jeg sier ikke «det er meg og to til her». 

Jeg sier «Jeg har problemer med maskinen». Jeg sier ikke «Båten har motorstopp»

Altså, man snakker som om det er båten som snakker. Dette underbygger tanken om at VHF tilhører båten, og ikke deg. 

Telefonen er din, men VHF’en er båten sin. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Kystradioen er veldig fleksible på dette. Men man bør nok nevne navnet som man har registrert. For eksempel, " Kystradio sør dette er kajakken til 'båtnavn', LL xxxx"

https://www.kystradio.no/s/article/Medbringe-VHF-i-flere-fritidsbåter?language=no

Det er svært lite detaljer om båten som lagres. Så det er mulig å ta med seg alt utstyr til en ny båt, og bare melde navneendring på båten (eller beholde samme navn)

https://www.itu.int/mmsapp/shipstation/list

Benji skrev 45 minutter siden:

Trolig. Slutt på lytteplikt på 500 og 2182 også nå.

Den ene var jo for morse og den andre for MF

jepp så var det ……men hvilket år ?

kystradiostasjonene passer ikke 2182 lenger på MF…….

men de har fortsatt DSC som varsler på larm på 2187,5……

S/Y Gunga Din

Poseidon skrev for 21 timer siden:

Men det er flere år siden Tjøme Radio ble nedlagt :smiler:

Mulig det, men vi gamle sjøulker har litt problemer med å godta alt det som ungdommene finner på. 

Kan vi møtes på midten og bli enige om at Tjøme Radio er midlertidig stengt?

Akvanauten skrev for 15 timer siden:

Kan vi møtes på midten og bli enige om at Tjøme Radio er midlertidig stengt?

"Intet er så permanent som det midlertidige" sier et gammelt ord.

Men når det gjelder Tjøme radio så er nok den lokale betjeningen permanent avviklet, selv om den tekniske "innmaten" består.
Nå er Tjøme radio, på samme måte som mange andre av de tidligere betjente stasjoner, fjernstyrt fra operatørene på Sola/Rogaland under det felles navnet "Kystradio sør".
(Personlig argumenterte jeg for at det gamle historiske navnet "Rogaland Radio" burde beholdes videre  -  men de som bestemmer mente anderledes....).

Med vennlig hilsen POSEIDON

@Poseidon Ja, hadde de beholdt Rogaland Radio så hadde det nok vært enklere (for meg) å tilpasse meg. Det sier nå i alle fall noenlunde hvor dette er. Jeg vet hvor Tjøme er og jeg vet hvor Rogaland er. Kystradio Sør og Nord og vestenfor sol og østenfor måne blir for diffust for at en gammel grinete gubbe som meg klarer å relatere seg til det. Sør for hva egentlig?

Når man har vokst opp med Tjøme Radio hele livet så er det tøfft å innse at det er slutt. Husk at dette var før facebook, Tiktok og Snapchat. Dette var før podcast og lydbøker. Det var før folk fikk mobiltelefoner. Tjøme Radio var det som bandt oss sammen. Tjøme Radio formidlet kontakt mellom folk, sendte beskjeder, sendte redningfolk, organiserte telefonsamtaler (ja, de var åpne så alle kunne lytte). Man sovnet og våknet til tjattringen på kanal 16. Nå er det nesten helt stille. 

Jeg vet at Kystradio Sør og Øst og Vest gjør det samme, men telefonen har overtatt det meste. Det er en naturlig utvikling, og det er nok bra. Jeg ser at de kan gjøre en like god jobb i Rogaland som på Tjøme, og at teknologien fungerer bra. 

Likevel knyter det seg fortsatt i halsen når jeg roper på «Kystradio Sør». Jeg ville helst ropt på «Tjøme» eller «Rogaland».

Men sånn er jeg og sånn er det. Vi er ikke bare tøffe sjøfolk, vi har også følelser. Og Båtplassen har plass til oss alle. Takk. 

Akvanauten skrev for 3 timer siden:

(ja, de var åpne så alle kunne lytte). Man sovnet og våknet til tjattringen på kanal 16. Nå er det nesten helt stille. 

De fleste har tatt til vettet og bruker de kanaler de skal bruke

Savner du Tjattringen  legg inn lyttevakt på L1 L2 L3   det var mye Tjattring der for2 år siden. 

Poseidon skrev for 5 timer siden:

på Sola/Rogaland under det felles navnet "Kystradio sør".
(Personlig argumenterte jeg for at det gamle historiske navnet "Rogaland Radio" burde beholdes videre  -  men de som bestemmer mente anderledes...

Bare vent til staten har overtatt så bygger de radio  "Mitt  Norge "for å spar penger da er Nord og Sør historie..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Takk for mye gode innspill her. Selv om jeg aldri har eid en VHF selv (eller walkie talkie som vi alltid kalte det), husker jeg god "Tjøme Radio, Tjøme Radio, dette er..." osv. fra jeg var guttunge.

En liten digresjon, var det ikke slik at det var diverse private meldinger på vanlig FM radio i sommer ukene også? Mener bestemt det var meldinger typ "Ole Olsen i snekka Rigmor II et sted i Hvalerskjærgården, ring hjem snarest, din far er død, jeg gjentar din far er død". Mulig det er noen eldre slektninger som forteller røverhistorier her, men det påstås fortsatt at det var slik :-D

Raymond_J skrev for 1 time siden:

En liten digresjon, var det ikke slik at det var diverse private meldinger på vanlig FM radio i sommer ukene også? Mener bestemt det var meldinger typ "Ole Olsen i snekka Rigmor II et sted i Hvalerskjærgården, ring hjem snarest, din far er død, jeg gjentar din far er død". Mulig det er noen eldre slektninger som forteller røverhistorier her, men det påstås fortsatt at det var slik :-D

Det er så absolutt ikke "røverhistorier", men helt reelt. Under den første båtferien min i 1988 (da hadde jeg ikke ennå fått meg VHF) døde min mormor. Det fikk jeg vite da jeg ringte hjem fra telefonkiosk. Det var slik jeg holdt kontakten hjem. Men min far hadde alvorlig tenkt på å benytte muligheten til å informere meg via melding over kringkastingsradioen på FM, men droppet det for ikke å ødelegge ferien min.

Andre stadige meldinger, og da spesielt for sjøfarende, var "Minemeldinger" ifb. nyhetene på kvelden. Jeg husker godt: "Drivende mine observert utfor . . . . Sjøfarende bes holde god utkikk".

Ellers var det mye trafikk på VHF over kystradiostasjonene i "gamle dager". Dette var jo før mobiltelefonene, og da var det vanlig å ringe hjem via kystradioen. Noen ganger måtte man vente i kø mens andre snakket ferdig. Det var mye rart en hørte på da mens en ventet på tur.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 6 timer siden:

Jeg savner Farsund Radio når jeg er nedover Sørlandet, he he.

:påske:

Ja, på den tiden eksisterte også Haugesund Radio. Den gangen kunne man ikke fjernstyre og var dermed avhengig av folk på vakt der hvor stasjonen var plassert.
Men da var VHF knapt nok aktuelt, så det meste gikk på "Fiskeribølgen" med 2182 som kallekanal og arbeidskanaler som 1729, 2049, osv Senderne var krystallstyrte og hvert krystall var svindyrt ;-)  Med AM kunne vi følge med på stueradioen hjemme, men det var vel også den eneste "fordelen" ;-)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Ja, i riktig "gamle dager" da jeg som 17-åring hadde sommerjobb som telefonist på hurtigruten Sanct Svithun året før hun forliste, gikk det selvfølgelig på fiskeribølge, på bildet ble Mayday sendt fra den mikrofonen jeg snakket i

Fiskeribølge (pluss privat kanal på rundt 4MHz) brukte jeg også da jeg var radiooperatør i 1968/69 på den første boreplattformen Ocean Traveler i Nordsjøen. Da ble det mye Rogaland Radio på 1729KHz. Noen ganger var det bedre å bruke Scheveningen Radio eller Stonehaven Radio. Da hadde vi også VHF både til helikoptrene og forsyningsbåtene.

radiostasjonen_sanct_svithun.jpg.ec029d96670e0545fd1d5e523cc289b4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...