Jump to content

Moms/toll på gratis ledning verdt 5 usd. Kan dette være riktig?

Sun Flyer

Recommended Posts

Heisann,

Tidlig i høst kjøpte jeg en kombinert karplotter og ais transponder på Aliexpress. Jeg fikk ikke gps fix på den, så etter mye om og men og en tilsendt ekstra antenne fikk jeg lov til å åpne den for å se etter feil. Da fant jeg at det var brudd på ledningen fra gps inngangen til hovedkortet. Dermed sendte selger meg en ny ledning. Denne er nå kommet, men har vært en tur innom tollbehandling. Avsender har satt verdien til 5 usd, men jeg har ikke betalt noe for den. Nå har jeg fått en regning på 14,- i merverdiavgift og 45,- i fortollingspris. Tilsammen 59,-kr. Det er selvfølgelig bare å betale, men er dette EGENTLIG riktig?

mvh

V

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hvis du ikke har sendt den gamle i retur som en RMA og de heller ikke har merket pakka som garantireparasjon er det nok korrekt. Hadde det vært en gave fra en privatperson tror jeg du hadde sluppet unna så lenge verdien er under en bestemt verdi. 

Reglene her er ikke spesielt tøyelige. 

Du har fått tilsendt en del som i teorien har en verdi siden du også beholder delen som er defekt. Som forrige innlegg, det helt riktige ville være at du sendte tilbake delen (eller hele enheten) for "reprasjon/bytte" og dokumenterte utførsel og fikk en ny tilbake som da ville være momsfri. Alternativt kunne butikken bare sendt deg delen som "commercial sample" med 0 i verdi. Siden dette ikke har skjedd er det bare å betale faktura å glemme det. Det er heller ingenting å hente hos Aliexpress siden dette har gått utenom deres systemer.

PolarLi skrev for 4 timer siden:

Du har fått tilsendt en del som i teorien har en verdi siden du også beholder delen som er defekt. Som forrige innlegg, det helt riktige ville være at du sendte tilbake delen (eller hele enheten) for "reprasjon/bytte" og dokumenterte utførsel og fikk en ny tilbake som da ville være momsfri. Alternativt kunne butikken bare sendt deg delen som "commercial sample" med 0 i verdi. Siden dette ikke har skjedd er det bare å betale faktura å glemme det. Det er heller ingenting å hente hos Aliexpress siden dette har gått utenom deres systemer.

En defekt kabel har null verdi, og koster sikkert mere å returnere enn momsen på den han fikk tilsendt. 

Men avsender skulle naturligvis ha sendt den som gift eller sample ja. Eller free replacement som det egentlig er.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 3 timer siden:

En defekt kabel har null verdi, og koster sikkert mere å returnere enn momsen på den han fikk tilsendt. 

Men avsender skulle naturligvis ha sendt den som gift eller sample ja. Eller free replacement som det egentlig er.

Tror ikke gave fra firma godtas, det regnes som kjøp. Når det gjelder vareprøver skal disse fortolles etter sin verdi så hjelper nok ikke det heller. 

Mulig hvis det var opplyst at det var erstatningsdel etter garanti, men litt usikker siden det ikke var noen utførsel på ødelagt del.

Hilsen

Lurvetass

Regler blir aldri så gode at de alltid føles riktige for alle.

Det var en beløpsgrense på 200 kroner for en del år siden, men det gav jo i realiteten en enorm konkurransefordel for utenlandske leverandører som kunne selge ting uten MVA.  Når man så i tillegg fikk sendt småting fra Kina uten å betale noe ekstra porto/frakt, det blir konkurransevridende.  Fra dette perspektivet er det veldig forståelig at beløpsgrensen er opphevet.  Men det er selvfølgelig veldig dumt når dette medfører at man må betale fortollingsgebyr på ting som er ment å være gratis (slik som bankbrikke og en enkel erstatningsledning som burde vært omfattet av garantien).

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Man har satt momsgrensen til 0 fordi den ble spekulert i - og dette gjelder for eksempel i EU også for sendinger som kommer utenfra. Innen EU betaler man momsen i avsenderlandet, ferdig med det.

Kjøper man ting fra leverandører i som er registrert i VOEC-systemet er dette smertefritt. Komplettering av mangelfulle sendinger skal gå gjennom gratis, vel å merke hvis de er korrekt merket.

Problemet er vel at Ali sitt system fønker sånn noenlunde bra for ‘enveis’ salg. Retur for reparasjon kan en jo glemme pga fraktkostnader selv om det er mulig å deklarere for å unngå å løse ut ny mva, men om det fønker i kombinasjon med det elektroniske VOEC systemet er noe annet. En slik erstatningspart kan også deklareres som nettopp det, og vil da være unntatt. Men om Ali/Ali selger som må forholde seg til alle land sine spesifikke regler klarer å gjøre dette riktig er nok tvilsomt..

subwoofer skrev 1 minutt siden:

Velkommen til verdenen av kinesiske knock-off-produkter. Man får hva man betaler for i de fleste sammenhenger.

Dette er på ingen måte et knock off produkt. Hva skulle det være knock off av?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Som representant for det norske sosialdemokratiet vil jeg gjerne få takke @Sun Flyer for både moms og gebyr. Det kan føles tullete i slike saker, men systemet er der for å sikre at det blir betalt avgifter til Norge. Slik det var før hvor norske selgere måtte kreve inn moms, mens de som sendte varene fra utlandet og inn til Norge slapp unna avgift, undergravde hele systemet. Med dagens løsning sikrer vi at avgift blir betalt, og at norske leverandører har mer rettferdige konkurransevilkår. 

Derfor, igjen tusen takk for at du bidrar.

PS:

Det kan godt hende avsender kunne kommet unna dette ved å sende det på en annen måte, og så valgte hen at dette skulle gå raskt, selv om det genererte en liten kostnad til deg. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...