Jump to content

Den utrulege reisa til båten «Heidi»

Maika

Recommended Posts

Dalurfjall skrev On 28.10.2024 at 3.09:

vakuumpakke ja, hvorfor ikke dypplakkere i hammerlakk..

Ruster det hull så er det ganske åpenbart.

Eller hvorfor ikke bare slutte med hermetikk, det hører vel hjemme i et helt annet århundre og har vel egentlig lite å gjøre i en båt, det ruster nærmest uansett hva man gjør med boksene.

Enzo skrev 26 minutter siden:

Eller hvorfor ikke bare slutte med hermetikk

Man kjøper vel det man finner i den butikken man handler. Det var sikkert også mye annet under dekk som ikke var i fullgod stand etter å har drevet som vrak et år. Virker VHF'en? Er sengetøyet tørt?... Jeg er forundret over at det er rustne hermetikkbokser som viser seg som ett av de sentrale funnene fra dette havariet. 

-morten- skrev On 28.10.2024 at 12.13:

Hørte en historie i Marinen at en av MTB' ene fikk knust alle frontvinduene av en brottsjø i Skagerak i storm. Det måtte vært en syk kraft.

Instruktøren jeg hadde på D5L gjennom NMKS fortalte den historien og at det var han som var kaptein den gangen

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

-morten- skrev On 28.10.2024 at 12.13:

Hørte en historie i Marinen at en av MTB' ene fikk knust alle frontvinduene av en brottsjø i Skagerak i storm. Det måtte vært en syk kraft.

Opplevde å få ett frontvindu knust utenfor Stadt med storm klasse MTB. Var småguffent vær. All elektronikk på styrbord side sto i vann, så måtte starte ildledningsradaren for å ha radar. Lærdommen var å redusere farten i storm. Kom ikke mye vann inn når vi reduserte farten til 15 knop. Lurer på om det var samme tur TVn foran knuste, gammel CTV skjerm som var boltet fast. 

Det finnes ikke mange værvinduer som er lange nok på vinteren. Til tross for spekkhuggere hadde jeg valgt kysten av portugal for å ligge i havn når stormene passerte. Lærte litt om fortøyning i storm når jeg lå værfast i Bajonna noen vinteruker. Glad jeg ikke var på havet da. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...