Jump to content

Feilsøking av dynamo med ladelampe VP MD5 Albin Cirrus 78


Raymond_J

Recommended Posts

Har en VP MD5 (sitter i en Albin Cirrus 78) som tilsynelatende ikke lader. Som seg hør og bør i en snart 50 år gammel båt, er det et farlig sammensurium av ledninger på kryss og tvers. Jeg begynner å få en viss oversikt, tross alt er det meste ganske urørt fra båten ble bygd. 

 

Om jeg ikke husker veldig feil, så er det på eldre dynamoer (det er en vanlig vekselstrømsdynamo) en ladelampeutgang som blir jordet internt i dynamo når motor ikke går? Og det sendes ut +12V på samme utgang når dynamo lader? Og derfor vil ladelampe lyse ved tenning på (+12V mating på en side av pære, og jordes via dynamo andre siden av pære), og slukke når dynamo lader (+12V begge sider av pære).

 

Usikker om jeg husker riktig, er det slik at denne kretsen MÅ være hel for at dynamo skal lade? Dvs hvis pæra har røket vil ikke dynamo lade?

Og når dynamo ikke lader (motor ikke går), skal man måle +12V f.eks fra pluss på batteripol med "ladelampeutgang" på dynamo som jordreferanse? Det har ikke jeg, altså "jordes" ikke ladelampeutgang når motor ikke går. Hva er i så fall mest sannsynlig feil? Sitter vel en form for laderegulator innebygget i denne dynamoen, den som er defekt?

 

Har mangeårig elektronikk og bilmekanikerbakgrunn, men begynner å bli mange år siden jeg har reparert og feilsøkt dynamo med ladelampe :-D

 

 

MD5_wiring.png

Link to post

Er pæra røket så lader ikke dynamo ja, det stemmer. Pæra i instrumentpanelet ditt skal lyse når du setter på tenningen og slukke når motor starter, du må gjerne gi litt turtall først. Lyser ikke lampa når du setter tenningen på "on" så er sansynligvis pæra gåen. De instrumentpanelene du har der er kjent for å trøble med jordingen av og til. Sjekk den grønne ledningen som går mellom pærene bak på panelet, mener å huske grønn er felles negativ der. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Jeg har ganske god innsikt når det gjelder el. feilsøk, så har fått sjekket det grøvste. Var bare usikker om ladelampe MÅ være med for å få startet lading, men har lest meg opp en del nå, og derom strides de lærde. Noen dynamoer begynner å lade uten ladelampekrets, de er "selvmagnetisernde" ser jeg noen kaller det.

 

Taskeladden: Det er faktisk ikke noen ren jord i disse instrumentpanelene. Den grønne ledningen du snakker om, er +12V ved tenning på. Men stemmer at den er felles til alle 3 varsellampene, de blir jordet på andre siden far giveren. Dvs, ladelampe blir jordet på ladeutgang dynamo, oljetrykkslampe blir jordet ved oljetrykksgiveren når det ikke er oljetrykk. Eneste jeg er usikker på, er om overtemp. lampa skal lyse på tenning på, der blir vel ikke giveren jordet før motoren blir for varm antar jeg.

 

Finnaerne: Lurer på om jeg ramlet over en gammel tråd ang. MD5 og ladeproblemer du har svart på tidligere? Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo.

Link to post
Raymond_J skrev 26 minutter siden:

Jeg har ganske god innsikt når det gjelder el. feilsøk, så har fått sjekket det grøvste. Var bare usikker om ladelampe MÅ være med for å få startet lading, men har lest meg opp en del nå, og derom strides de lærde. Noen dynamoer begynner å lade uten ladelampekrets, de er "selvmagnetisernde" ser jeg noen kaller det.

 

Taskeladden: Det er faktisk ikke noen ren jord i disse instrumentpanelene. Den grønne ledningen du snakker om, er +12V ved tenning på. Men stemmer at den er felles til alle 3 varsellampene, de blir jordet på andre siden far giveren. Dvs, ladelampe blir jordet på ladeutgang dynamo, oljetrykkslampe blir jordet ved oljetrykksgiveren når det ikke er oljetrykk. Eneste jeg er usikker på, er om overtemp. lampa skal lyse på tenning på, der blir vel ikke giveren jordet før motoren blir for varm antar jeg.

 

Finnaerne: Lurer på om jeg ramlet over en gammel tråd ang. MD5 og ladeproblemer du har svart på tidligere? Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo.

Når du sier det så husker jeg det ja! 
Styrte endel med en md7 med samme opplegg for noen år siden, beklager feilen :)
Jeg er 100% sikker på at lampe for overoppheting ikke skal lyse når du sitter på tenningen. bare 2 av 3 som skal lyse, olje og lading lyser, overtemp lyser ikke, men om du jorder ledningen med tenning på så skal det komme lys :) Husker jeg køddet mye med akkurat det. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Raymond_J skrev for 1 time siden:

Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo.

Folk for gjøre som de vil men jeg kjøper ikke deler som ikke passer for så "spikke" de til.
Så vidt meg bekjent har ikke BT en passende dynamo til VP.
Disse universal dynamoene har normalt og jeg antar dette også gjelder BT sine to labber til innfestning mens VP bruker ett bredt feste.
Joda har man mindre enn ti tommeltotter og tilgang til å få sveiset så kan man jo fabrikkere en ny innfestnings branket.
Men for de fleste av oss er det like greit å legge på litt å få en del som er bolt on

Link to post
Raymond_J skrev 16 minutter siden:

Om jeg forsto riktig, skulle den jeg snakker om være en direkte erstatningsmodell til den som sitter originalt.

Isåfall er dette helt nytt for meg men jeg tviler sterkt.
Legger du link til dynamoen til BT så ser jeg med en gang om de passer på VP.
Det som er greit med VP er att alle dynamoer passer om hverandre unntatt bensin V6 og V8 samt D serien

Link to post
pipe skrev for 14 timer siden:

Det så mye bedre ut en jeg trodde.
Bunnfeste måler 51mm på denne men jeg tror VP dynamoen er enda bredere men dette kan jo ordnes med hylse eller å bruke en bunke med skiver,
Noen som kan måle det brede feste i bunn på en VP dynamo?

2020-07-1708_56_02.jpg.c51af544b4fe23bf5de8222d37e1888e.jpg

Kan dette stemme ?

 

Jeg modifiserte helt klart festene:

2020-08-0509_38_08.jpg.80d043c48948976928e03235dd9952f9.jpg2020-08-0509_38_02.jpg.57dafe1cebafad0857f9ce3363d266b6.jpg2020-08-0509_38_15.jpg.5e6fa978bfbd5563f3b1595a45ee0020.jpg

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Raymond_J skrev for 9 timer siden:

Noen som artikkelnr. til dynamo som er garantert direkte erstatning hos Maritim, marineshop el? Eller enda bedre, Bosch nr?

Kan legge det ut etter du har svart på spørsmålet mitt.
Har dynamoen din en gul sense ledning?

Er svaret ja og du kjøper dynamo som ikke har sense så mister du for mye lade spenning.
De sier helt opp mot 1v og da kjøper du deg bare ett problem selv om dynamoen er aldri så ny og blank

Link to post
pipe skrev for 13 timer siden:

Har dynamoen din en gul sense ledning?

Er svaret ja og du kjøper dynamo som ikke har sense så mister du for mye lade spenning.

Her synes jeg du bør utdype litt bedre. Stor mulighet for at han har gul senseledning, men hvis den bare er en kort stubbe som kommer ut av deksel på dynamo og går til B+ på dynamo trenger han ikke nødvendigvis  dynamo med senseledning. Har han derimot den blå skilledioden som ofte ble levert med VP installasjoner så bør han ha senseledning. Det er skilledioden som gir spenningstapet, og derfor senseledning ble benyttet. Senseledning ble da skjøtet og forlenget helt til batteripolen. Så spørsmålet blir vel heller om han har denne blå skilledioden eller ikke. Har han ikke så trenger han ikke senseledning. Det et jo fullt mulig å bytte skille dioden også.

Vær også obs på at maritim selger mahledynamoer som passer. Noen av disse har gule beskyttelsestrekk på ledninger. Det er ikke senseledning.

Link to post
hegra skrev for 11 timer siden:

Her synes jeg du bør utdype litt bedre. Stor mulighet for at han har gul senseledning, men hvis den bare er en kort stubbe som kommer ut av deksel på dynamo og går til B+ på dynamo trenger han ikke nødvendigvis  dynamo med senseledning.

Enig i det men her gjorde du jobben glimrende.
Han kan jo kjøpe den dyreste med senseledning å bruke den som beskrevet over hvis ikke det er opplegg for sense,
Ok da kan jeg like godt spytte ut noen delenummer med gul senseleding 

Tidligere iskra som nå heter Mahle er trolig norges mest kjøpte dynamo til VP.

Delenummer MG77 som er på 70 amp,

Googlet kjapt ,,,,, jøye meg så den har godt opp i pris.

Når Mahle kjøpte opp Iskra så la de på prisen endel....nå etter corona,rom og rotterdam er prisen godt opp med over 100 prosent.
For om årene hadde BestMarin denne til den laveste prisen.
Gudbrandsdalen Trading selger så vidt jeg vet en billigere "kina" dynamo som også er direkte fit. '

Med 5 års reklamsjonsrett kan det vel ikke gå så galt?
På en annen side har Maritim Båtutstyr Mahle MG77 til kr 4800 noe som egentlig ikke er så dyrt for en to polet marine dynamo men ligger lista på rundt tusenlappen så må man se på andre løsninger. 
 

Edit redigerer inn Mahle dynamo UTEN senseledning MG499 den er på 70 A.
Det finnes også en 100 A utgave med og uten senseledning men det er vel litt overkill i dette tilfelle

 

Link to post

Obs ! En 70 eller 100 amp dynamo på en MD5 er ganske bøst. Du må regne med at motoren har problemer med å gå på tomgang mens den lader. For meg var det ikke noe problem, siden jeg hadde nok solceller til at batteriene var fulladet når jeg kom. Så jeg koblet inn en bryter på ladelampen.

Når jeg hadde buksert meg ut fra båtplassen og motor hadde litt turtall, ble dynamo koblet inn om nødvendig. Med nok turtall ble den også selvmagnetiserende, og begynte å lade uten at ladelampe var koblet inn.

 

Mener det er en 35amp dynamo som er der originalt

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post

Har ikke gul senseledning, men ser ut som den har ekstern laderegulator. Den ligger helt akter i båten av en eller annen grunn, med 1-2 meter lange ledninger fra dynamo til regulator. Høres ut som en relativt dårlig ide med så lange ledninger til regulator? Litt usikker, men mener 55A er originalt i det jeg har funnet av papirer til denne båten? Bør nok ikke være noe voldsomt mye større en dette nei.

 

Dynamo_1.jpg.b7e60836be9b5c236449c35214dc0cbe.jpgDynamo_2.jpg.0ca9209a0cc0512573381b4f02636c63.jpgDynamo_3.jpg.589da197943cd998c345a22b5859be67.jpgDynamo_4.jpg.ba95ab1dd10cf9e8463962bb3fb0f9da.jpg

Link to post

Du har en børsteløs Marshal dynamo, vanlig på de mindre motorene på 70-tallet. Noen ble levert med ekstern regulator som fungerer på samme måte som en integrert. Føler spenningen på dynamoens D+/61, ikke på batteriet.

Det finnes en tegning av denne løsningen i servicemanualen for MD-21/32.

 

Som Index skriver er den kun 35A.

 

Raymond_J skrev for 9 timer siden:

Den ligger helt akter i båten av en eller annen grunn, med 1-2 meter lange ledninger fra dynamo til regulator. Høres ut som en relativt dårlig ide med så lange ledninger til regulator?

Ja, vil tro den satt på selve motoren originalt.

Link to post
finnarne skrev for 12 timer siden:

Obs ! En 70 eller 100 amp dynamo på en MD5 er ganske bøst.

Det er nok satt inn ti tusenvis av 75A dynamoer i små motorer som org var levert med 35A.
Det er helt problemfritt.

Nå er mange av de motorene på siste verset men man har satt inn 75A de siste 20-30 årene fordi det ikke har fines noe særlig med alternativer,
Jeg husker iskra lagde en 55amp til VP men den har gått ut av produksjon for minst 20 år siden.
Så att det plutselig skulle være noe problem med dette i 2024 kjøper jeg ikke.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...