Raymond_J Startet 26.Oktober.2024 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2024 Har en VP MD5 (sitter i en Albin Cirrus 78) som tilsynelatende ikke lader. Som seg hør og bør i en snart 50 år gammel båt, er det et farlig sammensurium av ledninger på kryss og tvers. Jeg begynner å få en viss oversikt, tross alt er det meste ganske urørt fra båten ble bygd. Om jeg ikke husker veldig feil, så er det på eldre dynamoer (det er en vanlig vekselstrømsdynamo) en ladelampeutgang som blir jordet internt i dynamo når motor ikke går? Og det sendes ut +12V på samme utgang når dynamo lader? Og derfor vil ladelampe lyse ved tenning på (+12V mating på en side av pære, og jordes via dynamo andre siden av pære), og slukke når dynamo lader (+12V begge sider av pære). Usikker om jeg husker riktig, er det slik at denne kretsen MÅ være hel for at dynamo skal lade? Dvs hvis pæra har røket vil ikke dynamo lade? Og når dynamo ikke lader (motor ikke går), skal man måle +12V f.eks fra pluss på batteripol med "ladelampeutgang" på dynamo som jordreferanse? Det har ikke jeg, altså "jordes" ikke ladelampeutgang når motor ikke går. Hva er i så fall mest sannsynlig feil? Sitter vel en form for laderegulator innebygget i denne dynamoen, den som er defekt? Har mangeårig elektronikk og bilmekanikerbakgrunn, men begynner å bli mange år siden jeg har reparert og feilsøkt dynamo med ladelampe :-D Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Jo, det er en vanlig løsning at dynamoen får feltstrøm gjennom ladelampe for å komme i gang. Så hvis ladelampe har 12V på begge sider (og altså ikke lyser) når tenning er på og motor ikke går, så kan det være børster eller regulator. Ofte er dette en sammenbygd enhet. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Er pæra røket så lader ikke dynamo ja, det stemmer. Pæra i instrumentpanelet ditt skal lyse når du setter på tenningen og slukke når motor starter, du må gjerne gi litt turtall først. Lyser ikke lampa når du setter tenningen på "on" så er sansynligvis pæra gåen. De instrumentpanelene du har der er kjent for å trøble med jordingen av og til. Sjekk den grønne ledningen som går mellom pærene bak på panelet, mener å huske grønn er felles negativ der. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
finnarne Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Å sjekke ladelampa bør være enkelt. Tenning på, ledningen inn på dynamoen til jord. Da skal ladelampa lyse. Jeg byttet dynamo i maxien, der var diodebro ødelagt. Kjøpte dynamo på biltema. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Raymond_J Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Jeg har ganske god innsikt når det gjelder el. feilsøk, så har fått sjekket det grøvste. Var bare usikker om ladelampe MÅ være med for å få startet lading, men har lest meg opp en del nå, og derom strides de lærde. Noen dynamoer begynner å lade uten ladelampekrets, de er "selvmagnetisernde" ser jeg noen kaller det. Taskeladden: Det er faktisk ikke noen ren jord i disse instrumentpanelene. Den grønne ledningen du snakker om, er +12V ved tenning på. Men stemmer at den er felles til alle 3 varsellampene, de blir jordet på andre siden far giveren. Dvs, ladelampe blir jordet på ladeutgang dynamo, oljetrykkslampe blir jordet ved oljetrykksgiveren når det ikke er oljetrykk. Eneste jeg er usikker på, er om overtemp. lampa skal lyse på tenning på, der blir vel ikke giveren jordet før motoren blir for varm antar jeg. Finnaerne: Lurer på om jeg ramlet over en gammel tråd ang. MD5 og ladeproblemer du har svart på tidligere? Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Raymond_J skrev 26 minutter siden: Jeg har ganske god innsikt når det gjelder el. feilsøk, så har fått sjekket det grøvste. Var bare usikker om ladelampe MÅ være med for å få startet lading, men har lest meg opp en del nå, og derom strides de lærde. Noen dynamoer begynner å lade uten ladelampekrets, de er "selvmagnetisernde" ser jeg noen kaller det. Taskeladden: Det er faktisk ikke noen ren jord i disse instrumentpanelene. Den grønne ledningen du snakker om, er +12V ved tenning på. Men stemmer at den er felles til alle 3 varsellampene, de blir jordet på andre siden far giveren. Dvs, ladelampe blir jordet på ladeutgang dynamo, oljetrykkslampe blir jordet ved oljetrykksgiveren når det ikke er oljetrykk. Eneste jeg er usikker på, er om overtemp. lampa skal lyse på tenning på, der blir vel ikke giveren jordet før motoren blir for varm antar jeg. Finnaerne: Lurer på om jeg ramlet over en gammel tråd ang. MD5 og ladeproblemer du har svart på tidligere? Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo. Når du sier det så husker jeg det ja! Styrte endel med en md7 med samme opplegg for noen år siden, beklager feilen :) Jeg er 100% sikker på at lampe for overoppheting ikke skal lyse når du sitter på tenningen. bare 2 av 3 som skal lyse, olje og lading lyser, overtemp lyser ikke, men om du jorder ledningen med tenning på så skal det komme lys :) Husker jeg køddet mye med akkurat det. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
J-Å Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Raymond_J skrev 28 minutter siden: ...dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo. Sikkert smart, men det kan nå være greit å sjekke børstene før du kasserer den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Raymond_J skrev for 1 time siden: Var hvertfall en som linket til en dynamo på Biltema, tenker jeg investerer i en slik like greit. 1049,- kostet den nå, 65A "universal" dynamo. Folk for gjøre som de vil men jeg kjøper ikke deler som ikke passer for så "spikke" de til. Så vidt meg bekjent har ikke BT en passende dynamo til VP. Disse universal dynamoene har normalt og jeg antar dette også gjelder BT sine to labber til innfestning mens VP bruker ett bredt feste. Joda har man mindre enn ti tommeltotter og tilgang til å få sveiset så kan man jo fabrikkere en ny innfestnings branket. Men for de fleste av oss er det like greit å legge på litt å få en del som er bolt on Sitér dette innlegget Link to post
Raymond_J Svart 27.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Om jeg forsto riktig, skulle den jeg snakker om være en direkte erstatningsmodell til den som sitter originalt. Time will show, gidder ikke noe rakkel så skal sjekke først om den er lik. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Raymond_J skrev 16 minutter siden: Om jeg forsto riktig, skulle den jeg snakker om være en direkte erstatningsmodell til den som sitter originalt. Isåfall er dette helt nytt for meg men jeg tviler sterkt. Legger du link til dynamoen til BT så ser jeg med en gang om de passer på VP. Det som er greit med VP er att alle dynamoer passer om hverandre unntatt bensin V6 og V8 samt D serien Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Det er vel denne art.nr. 63-630 han mener? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
finnarne Svart 27.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2024 Det var nok den. Kan sjekke om jeg har kvitteringen. Om jeg husker rett, så måtte jeg lage ny stramme-brakett. Kvitteringen sier 63-630 Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
pipe Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Lars H. skrev for 19 timer siden: Det er vel denne art.nr. 63-630 han mener? Det så mye bedre ut en jeg trodde. Bunnfeste måler 51mm på denne men jeg tror VP dynamoen er enda bredere men dette kan jo ordnes med hylse eller å bruke en bunke med skiver, Noen som kan måle det brede feste i bunn på en VP dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2024 Hva med alarmen? Er den død,eller var det lyd I den? Mulig den ikke løses ut hvis det er spenning i kontakten på dynamoen som går til ladelys, så kanskje den ikke skulle lyde i dette tilfellet? Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 pipe skrev for 14 timer siden: Det så mye bedre ut en jeg trodde. Bunnfeste måler 51mm på denne men jeg tror VP dynamoen er enda bredere men dette kan jo ordnes med hylse eller å bruke en bunke med skiver, Noen som kan måle det brede feste i bunn på en VP dynamo? Kan dette stemme ? Jeg modifiserte helt klart festene: Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Raymond_J Svart 29.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Noen som artikkelnr. til dynamo som er garantert direkte erstatning hos Maritim, marineshop el? Eller enda bedre, Bosch nr? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 29.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2024 Raymond_J skrev for 9 timer siden: Noen som artikkelnr. til dynamo som er garantert direkte erstatning hos Maritim, marineshop el? Eller enda bedre, Bosch nr? Kan legge det ut etter du har svart på spørsmålet mitt. Har dynamoen din en gul sense ledning? Er svaret ja og du kjøper dynamo som ikke har sense så mister du for mye lade spenning. De sier helt opp mot 1v og da kjøper du deg bare ett problem selv om dynamoen er aldri så ny og blank Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 pipe skrev for 13 timer siden: Har dynamoen din en gul sense ledning? Er svaret ja og du kjøper dynamo som ikke har sense så mister du for mye lade spenning. Her synes jeg du bør utdype litt bedre. Stor mulighet for at han har gul senseledning, men hvis den bare er en kort stubbe som kommer ut av deksel på dynamo og går til B+ på dynamo trenger han ikke nødvendigvis dynamo med senseledning. Har han derimot den blå skilledioden som ofte ble levert med VP installasjoner så bør han ha senseledning. Det er skilledioden som gir spenningstapet, og derfor senseledning ble benyttet. Senseledning ble da skjøtet og forlenget helt til batteripolen. Så spørsmålet blir vel heller om han har denne blå skilledioden eller ikke. Har han ikke så trenger han ikke senseledning. Det et jo fullt mulig å bytte skille dioden også. Vær også obs på at maritim selger mahledynamoer som passer. Noen av disse har gule beskyttelsestrekk på ledninger. Det er ikke senseledning. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2024 hegra skrev for 11 timer siden: Her synes jeg du bør utdype litt bedre. Stor mulighet for at han har gul senseledning, men hvis den bare er en kort stubbe som kommer ut av deksel på dynamo og går til B+ på dynamo trenger han ikke nødvendigvis dynamo med senseledning. Enig i det men her gjorde du jobben glimrende. Han kan jo kjøpe den dyreste med senseledning å bruke den som beskrevet over hvis ikke det er opplegg for sense, Ok da kan jeg like godt spytte ut noen delenummer med gul senseleding Tidligere iskra som nå heter Mahle er trolig norges mest kjøpte dynamo til VP. Delenummer MG77 som er på 70 amp, Googlet kjapt ,,,,, jøye meg så den har godt opp i pris. Når Mahle kjøpte opp Iskra så la de på prisen endel....nå etter corona,rom og rotterdam er prisen godt opp med over 100 prosent. For om årene hadde BestMarin denne til den laveste prisen. Gudbrandsdalen Trading selger så vidt jeg vet en billigere "kina" dynamo som også er direkte fit. ' Med 5 års reklamsjonsrett kan det vel ikke gå så galt? På en annen side har Maritim Båtutstyr Mahle MG77 til kr 4800 noe som egentlig ikke er så dyrt for en to polet marine dynamo men ligger lista på rundt tusenlappen så må man se på andre løsninger. Edit redigerer inn Mahle dynamo UTEN senseledning MG499 den er på 70 A. Det finnes også en 100 A utgave med og uten senseledning men det er vel litt overkill i dette tilfelle Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Obs ! En 70 eller 100 amp dynamo på en MD5 er ganske bøst. Du må regne med at motoren har problemer med å gå på tomgang mens den lader. For meg var det ikke noe problem, siden jeg hadde nok solceller til at batteriene var fulladet når jeg kom. Så jeg koblet inn en bryter på ladelampen. Når jeg hadde buksert meg ut fra båtplassen og motor hadde litt turtall, ble dynamo koblet inn om nødvendig. Med nok turtall ble den også selvmagnetiserende, og begynte å lade uten at ladelampe var koblet inn. Mener det er en 35amp dynamo som er der originalt Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Raymond_J Svart 31.Oktober.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Har ikke gul senseledning, men ser ut som den har ekstern laderegulator. Den ligger helt akter i båten av en eller annen grunn, med 1-2 meter lange ledninger fra dynamo til regulator. Høres ut som en relativt dårlig ide med så lange ledninger til regulator? Litt usikker, men mener 55A er originalt i det jeg har funnet av papirer til denne båten? Bør nok ikke være noe voldsomt mye større en dette nei. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Mange av disse er 35A. Husk du må ha med stor reimskive, evt en du kan flytte den gamle over på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Du har en børsteløs Marshal dynamo, vanlig på de mindre motorene på 70-tallet. Noen ble levert med ekstern regulator som fungerer på samme måte som en integrert. Føler spenningen på dynamoens D+/61, ikke på batteriet. Det finnes en tegning av denne løsningen i servicemanualen for MD-21/32. Som Index skriver er den kun 35A. Raymond_J skrev for 9 timer siden: Den ligger helt akter i båten av en eller annen grunn, med 1-2 meter lange ledninger fra dynamo til regulator. Høres ut som en relativt dårlig ide med så lange ledninger til regulator? Ja, vil tro den satt på selve motoren originalt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 finnarne skrev for 12 timer siden: Obs ! En 70 eller 100 amp dynamo på en MD5 er ganske bøst. Det er nok satt inn ti tusenvis av 75A dynamoer i små motorer som org var levert med 35A. Det er helt problemfritt. Nå er mange av de motorene på siste verset men man har satt inn 75A de siste 20-30 årene fordi det ikke har fines noe særlig med alternativer, Jeg husker iskra lagde en 55amp til VP men den har gått ut av produksjon for minst 20 år siden. Så att det plutselig skulle være noe problem med dette i 2024 kjøper jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 31.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2024 Ingar skrev for 5 timer siden: Du har en børsteløs Marshal dynamo SEV Marshal som etter vært ble til Paris Rohne som ble kjøpt opp av giganten Valeo Valeo produserer også en 70A som passer alle VP unntatt V6 og v8 bensin og D serie. Delenummer 510803 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.